«به نام زن به رنگ انسان» فقط زنانه نیست

یک نقاش اصفهانی گفت: نگاه به همه آثار جنسیتی نیست چون به دنبال «به نام زن» به رنگ انسان آمده است، بنابراین رویکرد، انسان‌محور است هر چند به زن و ابعاد شخصیتی او نزدیک‌تر است، چرا که ما زن هستیم و با ذهنیت و ایده‌های زنانه این کارها را خلق کرده‌ایم.

دریا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برپایی نمایشگاه «به نام زن به رنگ انسان»، اظهار کرد: این نمایشگاه دو نفره با همکاری فرزانه جعفری قرار است برپا شود که در آن ۲۶ اثر دو نفره که مربوط به فعالیت‌های هنری سه سال اخیر بوده به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به جدی بودن هنر نقاشی در زندگی و فعالیت هر دو نفر، افزود: عنوان این نمایشگاه «به نام زن به رنگ انسان» انتخاب شده چرا که هر دو نفر زن هستیم و طبیعی است که ایده‌ها و دیدگاه‌های خودمان را دنبال کنیم.

این هنرمند نقاش اصفهانی ادامه داد: در همه آثار ارائه شده در نمایشگاه از رنگ‌های مختلفی در کارها استفاده شده و سعی ما بر این بوده با هم‌آوایی رنگ‌ها، هرآنچه در ذهن داشته و می‌خواستیم را نشان دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که هدف نمایشگاه «به نام زن و به رنگ انسان» چیست، اظهار کرد: این مجموعه هنری بیشتر درباره آدم‌ها در شرایط مختلف است که طی آن انسان‌ها، فیگورها و شخصیت‌های مختلفی را مشاهده می‌کنیم.

شفیعی خاطرنشان کرد: ابعاد و ویژگی‌های مختلف انسانی در این آثار بیان و عرضه می‌شود از جمله خصوصیات اخلاقی، مبارز و جنگجو بودن؛ همچنین آثار این مجموعه با ذهنیت انسان‌ها سر و کار دارد.

وی تصریح کرد: هنر جایگاه خاصی در جامعه دارد، به‌ویژه اینکه زنان هم می‌توانند در این عرصه بدرخشند. در حقیقت زنان زیادی هستند که هنر را دوست دارند، به دنبال هنر می‌روند و هنر در زندگی آنها جاری است.

این بانوی هنرمند اظهار کرد: هر فردی که در عرصه هنر فعالیت می‌کند می‌تواند جدی‌تر به دیگر بخش‌ها و عرصه‌های زندگی نگاه کند، بنابراین هنر می‌تواند یک دید متفاوت به زندگی افراد و خانواده‌ها بدهد.

وی که در سبک نقاشی مدرن و رنگ و روغن کار می‌کند، اضافه کرد: نگاه به همه آثار جنسیتی نیست چون به دنبال عبارت «به نام زن» به رنگ انسان آمده است، بنابراین رویکرد انسان‌محور است هر چند به زن و ابعاد شخصیتی او نزدیک‌تر است؛ چرا که ما زن هستیم و با ذهنیت و ایده‌های زنانه این کارها را خلق کرده‌ایم. نیمه اول زن و نیمه دوم انسان بودن است که مهم‌تر است.

غم‌های پررنگ و شادی‌های کمرنگ

شفیعی خاطرنشان کرد: غم در همه کارها اثر دلتنگی است که با رنگ‌های خاص کشیده شده و سعی کرده‌ایم با این رویکرد حس و حال آثار را به مختطب نشان دهیم. البته شماری از آثار شادی‌آفرین است و رنگ‌های قرمز و آبی دارد؛ در واقع سعی کرده‌ایم با تلفیق رنگ‌ها، شخصیت‌‎ها و ویژگی‌هایی را که می‌خواهیم نشان دهیم.

به گفته وی، ممکن است بیشتر کارها نسبت به موضوع به سمت و سوی رنگ‌های تیره رفته باشند اما در مجموع همه این‌گونه نیستند.

نقاش و هنرمند اصفهانی گفت: در نقش و نگار همه کارها آدم‌ها را در شرایط مختلف نشان داده‌ایم؛ ممکن است یکی از آنها در جنگ و مبارزه باشد که در آن شرایط نشان داده می‌شود یا فردی دیگر دلتنگی دارد و همین حس در اثر به چشم می‌آید یا تصویر زنی است که رها شدن و آزادی را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: در مجموع ویژگی‌ها، دغدغه‌های رنگارنگ و متنوع آدم‌ها در مجموع آثار به چشم می‌خورند که در واقع دغدغه‌های مختلف انسان در شرایط مختلف است و آدم‌های مختلف با ویژگی‌ها و شرایط مختلف نشان داده می‌شود.

شفیعی درباره اینکه آثاری که به این موضوعات می‌پردازد، دچار چه آسیب‌ها و چالش‌هایی هستند، افزود: گاهی در حال بیان موقعیت‌ها هستند و بیشتر هنرمندان تلاش می‌کنند واقعیات را بیان کنند، هرچند هر هنرمندی تفکر و ایده مختص به خود را دارد اما به‌طور معمول به دنبال واقعیت‌ها است.

وی تاکید کرد: عموم مردم می‌توانند مخاطب این مجموعه باشند امابه خاطر سبک کارها برخی بیشتر آن را می‌پسندند و شاید به خاطر نام و عنوان نمایشگاه خانم‌ها و نسل جوان بیشتر از نمایشگاه استقبال کنند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه «به نام زن به رنگ انسان» سیزدهم آبان‌ماه در گالری اکنون واقع در خیابان مارنان افتتاح شده است و تا هجدهم آبان‌ماه ادامه دارد.

کد خبر 615631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.