مصرف چه مواد غذایی به بهبود سلامت روان کمک می‌کند؟

مصرف مواد غذایی مفید مانند شیر، عسل، موز، کرفس، آجیل و دانه‌ها، شکلات تلخ، جوی دوسر، ماهی آب سرد، تخم‌مرغ و سوپ سبزیجات به بهبود سلامت روان کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داشتن اعصاب و روان آرام به بهبود سلامت روحی و فیزیکی افراد کمک شایانی می‌کند؛ زیرا بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها از اعصاب و روان ناآرام سرچشمه می‌گیرند، به همین دلیل تأمین سلامت روان و اعصاب بسیار مهم است؛ یکی از راه‌های بهبود سلامت روان و اعصاب، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مناسب است.

در ادامه به معرفی و بررسی مواد غذایی سالم می‌پردازیم که به بهبود سلامت روان کمک می‌کند:

شیر

شیر یک ماده غذایی است که به ما کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی احساس آرامش کنیم. شیر حاوی تریتوفان است؛ این ماده تا حدود ۴۳ درصد به تولید سروتونین در بدن یاری می‌رساند. سروتونین هورمونی است که باعث احساس لذت در فرد همراه با خواب راحت می‌شود. مصرف شیر گرم پیش از خواب می‌تواند باعث بهتر شدن کیفیت خواب شود. در طول روز توصیه می‌شود از شیر سرد استفاده شود، شیر سرد حاوی کلسیم است و می‌تواند از کسالت جلوگیری کند و باعث آرامش شود.

عسل

عسل یک ماده غذایی است که خواص زیادی برای بدن دارد. عسل نیز حاوی تریتوفان است و در آرامش افراد و کاهش اضطراب نقش مفیدی دارد. این ماده غذایی دارای پتاسیم است. پتاسیم از تولید هورمون استرس در بدن و اسیدها جلوگیری می‌کند و نقش تسکین دهنده برای مغز و بدن دارد.

موز

موز سرشار از منیزیم و پتاسیم است؛ ترکیب بی‌نظیر موز باعث می‌شود که نقش آرامش‌بخشی برای ماهیچه‌ها داشته باشد. زمانی که ماهیچه‌های بدن آرام باشد، روان نیز تمایل دارد به آرامش برسد. موز علاوه بر دو ماده ذکر شده، حاوی تریپتوفان است و به آزادسازی سروتونین در مغز یاری می‌رساند.

کرفس

از زمان‌های گذشته کرفس برای آرامش اعصاب تجویز شده است. این ماده غذایی برای خنثی کردن فشار عصبی بسیار مفید و نقش مؤثری در کنترل و کاهش فشار خون دارد که نتیجه آن آرامش فرد است.

آجیل و دانه‌ها

آجیل حاوی مقادیر بالایی ویتامین B، E، منیزیم، سلنیوم و روی است. ترکیب خاص آجیل باعث می‌شود اعصاب به راحتی آرام شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی سروتین، آندورفین و دوپامین است؛ این هورمون‌ها نقش مؤثری در کاهش سطح استرس در مغز دارند. بنابراین مصرف شکلات تلخ به بهبود سلامت روان کمک شایانی می‌کند.

جوی دوسر

جوی دوسر می‌تواند با جذب تریپتوفان، تولید سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین نیز می‌تواند حس لذت و آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد. جوی دوسر حاوی ویتامین B6 و ملاتونین است، ویتامین B6 ضد استرس است، ملاتونین نیز هورمونی است که به آرامش و خواب آرام کمک می‌کند.

ماهی آب سرد

ماهی‌های آب سرد مانند ماهی تن، سالمون، ساردین و شاه‌ماهی حاوی مقادیر بالایی چربی امگا سه است. امگا سه سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد و تولید هورمون‌های اضطراب‌آور مانند آدرنالین و کورتیزول را کاهش می‌دهد. امگا سه در کاهش فشار خون نیز مؤثر است و باعث آرامش اعصاب و روان می‌شود.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از آمینوهای حاوی تریپتوفان است؛ این ماده خواص آرام‌بخشی برای مغز دارد و اعصاب و روان را آرام می‌کند.

سوپ سبزیجات

سوپ سبزیجات شامل گوجه‌فرنگی، هویج و فلفل سبز است که می‌تواند برای آرامش ذهن و روان بسیار مفید است. همچنین وجود اسفناج، آویشن و سیر نیز می‌تواند سوپ را به معجونی مفید برای آرامش تبدیل کند. مصرف سوپ باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تقویت شود و خطر بروز بیماری‌های روانی را کاهش دهد.

کد خبر 610079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.