اهمیت مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است، خوردن یک صبحانه مغذی می‌تواند به نوجوان کمک کند تا تغذیه بهتر و حتی عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اهمیت مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان، انواع روان‌درمانی، اختلالات خواب در دوران بارداری، تأثیر رژیم غذایی بر آلزایمر، ارتباط دیابت نوع یک با جنسیت و تأثیر کمبود خواب بر سلول‌های بنیادی ایمنی جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

اهمیت مصرف صبحانه برای دانش‌آموزان

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است خوردن یک صبحانه مغذی می‌تواند به نوجوان کمک کند تا تغذیه بهتر و حتی عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد. صبحانه در کنار خواب و ورزش، یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین مجدد انرژی است. این یک فرصت عالی برای دریافت کربوهیدرات‌های سرشار از انرژی همچون مواد غذایی مانند نان سبوس‌دار است. با استفاده از ترکیبات پروتئینی و کربوهیدرات‌هایی مانند نان و پنیر، غلات سبوس‌دار با شیر یا مغز دانه‌ها یا کره بادام زمینی، صبحانه‌ای مغذی و پر انرژی دریافت کنید. صبحانه یک راه ایده‌آل برای تقویت انرژی است و بنابراین نوجوانان در کلاس درس به خواب نمی‌روند.

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک صبحانه مغذی باعث بهبود عملکرد مغز به ویژه حافظه و یادگیری می‌شود. این امر برای یادگیری دانش جدید و استفاده بعدی از آن برای یک امتحان بزرگ ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانانی که صبحانه می‌خورند عملکرد تحصیلی بهتری دارند. محققان معتقدند که صبحانه مواد مغذی ضروری برای سیستم عصبی را برای تقویت قدرت مغز تأمین می‌کند. همچنین صبحانه خوردن، گرسنگی را کاهش می‌دهد. نخوردن صبحانه می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود و عملکرد تحصیلی، رفتار و عزت نفس را مختل کند.

انواع روان‌درمانی

روان درمانی انواع مختلفی دارد که به واسطه آن می‌توان مشکلات متعددی اعم از اضطراب، افسردگی، مشکلات خانوادگی و فردی را درمان کرد. روان‌درمانی گاهی اوقات گفتار درمانی نیز نامیده می‌شود زیرا براساس گفتگوهایی است که با یک روان درمانگر، روانپزشک، درمانگر یا مشاور آموزش دیده انجام می‌شود. رشته روان درمانی دائماً در حال پیشرفت است و اکنون می‌توان آن را به صورت حضوری یا آنلاین انجام داد. انواع مختلفی از آن وجود دارد که می‌توانید متناسب با نیازهای خاص خود انتخاب کنید. این موارد می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درمان فردی
  • زوج درمانی
  • گروه درمانی
  • خانواده درمانی

اختلالات خواب در دوران بارداری

زنان باردار معمولاً با مشکلاتی برای خوابیدن روبه‌رو می‌شوند که ممکن است در هر کدام از سه ماهه‌های بارداری متفاوت باشد. مادران ممکن است در دوران بارداری به دلیل سوزش معده یا تکرر ادرار نتوانند خواب راحت و کاملی داشته باشند. اختلال خواب معمولاً در سه ماهه اول و سوم بیشتر است و هرچند باعث می‌شود شما خواب و استراحت کافی نداشته باشید، اما معمولاً خطری برای سلامت مادران و جنین محسوب نمی‌شود.

تأثیر رژیم غذایی بر آلزایمر

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف میوه، سبزیجات، ماهی، غلات کامل و سبوس‌دار، حبوبات، غذاهای دریایی و چربی‌های غیراشباع خطر بروز آلزایمر را کاهش می‌دهد. آلزایمر یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی است که نوعی بیماری تخریب اعصاب است و با علائمی مانند از دست دادن حافظه و عملکرد شناختی همراه است. از آنجایی که تاکنون درمان مؤثری برای زوال عقل یا آلزایمر شناسایی نشده است بر پیشگیری از این بیماری به ویژه با استفاده از رژیم غذایی مناسب تاکید شده است.

به گفته محققان مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل و سبوس‌دار، ماهی، حبوبات، غذاهای دریایی و چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون خطر بروز آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین بر محدودیت مصرف انواع گوشت قرمز، تخم‌مرغ و شیرینی‌ها نیز توصیه می‌شود. پژوهشگران با تاکید بر اهمیت داشتن تغذیه مناسب برای قوی و سالم نگه داشتن بدن، اعلام کردند زمانی که افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل، از رژیم غذایی نامناسب پیروی کنند، علائم بیماری وخیم‌تر می‌شود.

ارتباط دیابت نوع یک با جنسیت

دیابت نوع یک معمولاً در دوران کودکی بروز می‌کند و بیش از یک میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان مبتلا به آن هستند. این بیماری در اثر حمله اشتباه سیستم ایمنی به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کند، ایجاد می‌شود. بدون انسولین، قندها در خون تجمع پیدا می‌کند و سلول‌های بدن گرسنه می‌ماند، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع یک برای زنده ماندن به مصرف انسولین مصنوعی نیاز دارند.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر دیابت بر پسران و دختران، ۹۰ مطالعه منتشر شده را مورد ارزیابی قرار دادند. این پژوهش الگوهای ثابتی را در تفاوت دختران و پسران مبتلا به دیابت نوع یک نشان داد. به طور کلی، دختران سطح قند خون بالاتری داشتند و احتمال داشتن اضافه وزن در آن‌ها بیشتر بود و به طور کلی کیفیت زندگی ضعیف‌تری داشتند.

به گفته محققان، دلیل این اتفاق مشخص نشده است، اما ممکن است دختران مبتلا به دیابت نوع یک با چالش‌های خاصی روبه‌رو شوند که نیاز به توجه بیشتری دارند. پژوهشگران معتقدند که دختران زودتر از پسران به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند، طول مدت طولانی‌تر دیابت نیز می‌تواند به معنای عوارض بیشتر باشد.

تأثیر کمبود خواب بر سلول‌های بنیادی ایمنی

محققان آمریکایی نشان داده‌اند کمبود مداوم خواب، اثری منفی و طولانی مدت بر سلول‌های بنیادی ایمنی می‌گذارد و خطر ابتلا به اختلالات التهابی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی ایکان انجام شد، کمبود خواب مداوم می‌تواند بر سلول‌های ایمنی، تأثیر منفی بگذارد و متعاقباً منجر به اختلالات التهابی و بیماری‌های قلبی عروقی شود.

این تحقیق، نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد خواب، ساختار DNA درون سلول‌های بنیادی ایمنی که گلبول‌های سفید خون را تولید می‌کنند، تغییر می‌دهد. این موضوع، می‌تواند تأثیری طولانی مدت بر بدن بگذارد و به بیماری‌های التهابی کمک کند. سلول‌های ایمنی وظیفه دارند با عفونت مبارزه کنند، اما اگر تعداد این سلول‌ها خیلی زیاد شود، بیش از حد واکنش نشان داده و باعث التهاب می‌شوند.

کد خبر 608610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.