تأثیر کمبود خواب بر سلول‌های بنیادی ایمنی

محققان آمریکایی نشان داده اند کمبود مداوم خواب، اثری منفی و طولانی مدت بر سلول‌های بنیادی ایمنی می‌گذارد و خطر ابتلا به اختلالات التهابی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

عوارض قهوه اسپرسو چیست؟

تحریک و افزایش ضربان قلب، بالا رفتن کلسترول، افزایش فشار خون، بی‌قراری، بی‌خوابی، پوکی استخوان، کاهش تمرکز و اختلال در یادگیری کودکان، کاهش وزن، لاغری و تیره شدن رنگ پوست از عوارض خوردن قهوه اسپرسو و زیاده‌روی در مصرف آن است. خوردن این قهوه برای بیماران قلبی، کلیوی، افراد دارای دردهای مفصلی، زنان باردار و کودکان مضر است.

تأثیر کمبود خواب بر سلول‌های بنیادی ایمنی

محققان آمریکایی نشان داده‌اند کمبود مداوم خواب، اثری منفی و طولانی مدت بر سلول‌های بنیادی ایمنی می‌گذارد و خطر ابتلا به اختلالات التهابی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی ایکان انجام شد، کمبود خواب مداوم می‌تواند بر سلول‌های ایمنی، تأثیر منفی بگذارد و متعاقباً منجر به اختلالات التهابی و بیماری‌های قلبی عروقی شود.

این تحقیق، نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد خواب، ساختار DNA درون سلول‌های بنیادی ایمنی که گلبول‌های سفید خون را تولید می‌کنند، تغییر می‌دهد. این موضوع، می‌تواند تأثیری طولانی مدت بر بدن بگذارد و به بیماری‌های التهابی کمک کند. سلول‌های ایمنی وظیفه دارند با عفونت مبارزه کنند، اما اگر تعداد این سلول‌ها خیلی زیاد شود، بیش از حد واکنش نشان داده و باعث التهاب می‌شوند.

بهترین زمان برای نوشیدن آب

حتماً بارها این جمله را شنیده‌اید که نوشیدن هشت تا ۱۰ لیوان آب در روز برای عملکرد صحیح بدن ضروری است. بدون شک آب سالم‌ترین نوشیدنی است، اما زمان نوشیدن آن نقش مهمی در سلامتی شما دارد. رعایت زمان مناسب نوشیدن آب از هزینه‌های بالای باشگاه‌های ورزشی و تغییر جان‌فرسای عادت غذایی بسیار راحت‌تر است. بهترین زمان برای مصرف آب، پس از بیدار شدن خواب، بعد از فعالیت بدنی و ورزش، پس از تمرین سنگین، نیم ساعت پیش از هر وعده غذایی، قبل از حمام، پیش از خواب، هنگام بیماری، خستگی و در زمانی که اطراف افراد آلوده قرار دارید، است.

سالمندان سحرخیز در طول روز سرحال‌تر هستند

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر سحرخیزی بر سلامت روان افراد مسن، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۸۰۰ بزرگسال با میانگین سنی ۷۳ سال را مورد ارزیابی قرار دادند، این افراد به مدت یک هفته به صورت مداوم از مانیتور مچ‌دست استفاده می‌کردند تا میزان حرکت خود را اندازه بگیرند. آن‌ها همچنین پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که علائم افسردگی و توانایی‌های فکری را ارزیابی می‌کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد سالمندانی که زودتر از ساعت هفت صبح از خواب بیدار شده بودند و ۱۵ ساعت در روز تحرک و فعالیت داشتند، با خطر کمتر بروز اختلالات شناختی خفیف روبه‌رو شده بودند و نمرات افسردگی پایینی داشتند. محققان خاطرنشان کردند سالمندان باید تحریک ذهنی داشته باشند، همچنین لازم است ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنند و به تدریج آن را به ۳۰ دقیقه افزایش دهند.

کشف رابطه میان دیابت و عفونت مجاری ادراری

دانشمندان مؤسسه کارولینسکا در سوئد دریافته‌اند که ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری در افراد مبتلا به دیابت بالاتر از سایرین است.

ماسک تشخیص کرونا اختراع شد

استفاده از ماسک در کشورهایی مانند چین که سیاست سخت‌گیرانه کووید را حفظ کرده است، همچنان رواج دارد. البته بسیاری از مردم سراسر دنیا بدون در نظر گرفتن قوانین دولتی برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس، همچنان از ماسک استفاده می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی در اوایل سپتامبر نشان داده است که ۳۷ درصد آمریکایی‌ها حداقل گاهی اوقات بیرون از خانه از ماسک استفاده می‌کنند، این رقم نسبت به ۸۹ درصد دو سال پیش کاهش یافته است.

گروهی از محققان چینی ماسک جدیدی تولید کرده‌اند که دارای یک حسگر خاص است، این حسگر می‌تواند ویروس‌های کووید -۱۹ و آنفلوآنزای H5N1 و H1N1 را در عرض ۱۰ دقیقه در هوا شناسایی کند. این محصول که در خارج از ماسک با باتری لیتیومی قابل شارژ نصب شده است با اسپری پاتوژن‌ها روی آن در یک محیط داخلی آزمایش شد و سناریوی محتمل را شبیه‌سازی کرد که در آن شخصی در حال صحبت یا سرفه کردن است.

کد خبر 606980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.