چه عواملی باعث بروز بیماری قلبی می‌شود؟

متخصصان معتقدند که مهمترین عامل بروز مشکلات و بیماری‌‎های قلبی انتخاب یک الگوی زندگی ناسالم است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همانطور که مشخص است بعضی از عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن یا مصرف غذاهای ناسالم می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. با این وجود، بسیاری از عادات روزمره که ممکن است به آن‌ها فکر نکنیم نیز بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارد. آنچه انجام می‌دهیم، می‌خوریم یا می‌نوشیم، می‌تواند به میزان قابل‌توجهی بر فشار خون، کلسترول و ضربان قلب ما تأثیر بگذارد و در نهایت عملکرد کلی قلب را مختل کند. در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که باعث بروز بیماری قلبی می‌شود:

انزوای اجتماعی و تنهایی

دور بودن از دیگران می‌تواند تأثیر عمیقی بر سلامت قلب داشته باشد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زنان مسن‌تر زمانی که در انزوای اجتماعی به سر می‌برند، هشت درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند و زمانی که کاملاً تنها زندگی می‌کنند، پنج درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند. خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی در میان افرادی که هم انزوای اجتماعی و هم تنهایی را تجربه می‌کنند تا ۲۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین، انزوای اجتماعی می‌تواند باعث بروز افسردگی شود، افسردگی نیز باعث بروز عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، سبک زندگی کم تحرک و عادات غذایی ضعیف می‌شود.

سلامت ضعیف دهان و دندان

مشکلات دندانی مانند پوسیدگی لثه و دندان می‌تواند خطر عفونت‌های باکتریایی در جریان خون را افزایش دهد. انتقال باکتری‌های موجود در دهان به آسانی به خون منتقل می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تمیز کردن منظم دندان‌ها با نتایج بهتر سلامت قلب مرتبط است. این موضوع نشان می‌دهد که التهاب لثه و سلامت ضعیف دهان خطر بروز مشکلات قلبی مانند کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.

مصرف داروها و مکمل‌های خاص

بعضی از داروها باعث ایجاد مشکلات قلبی عروقی می‌شود. برای نمونه، داروهای ADHD که برای اختلال درمان بیش فعالی و نقص توجه مصرف می‌شود، می‌تواند سیستم عصبی را تقویت کند و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شود. داروهایی که ادرارآور هستند نیز مانند داروهای ضدهورمونی اسپیرونولاکتون می‌توانند فشار خون را کاهش دهند و در افرادی که به صورت طبیعی فشار خون پایینی دارند منجر به بروز علائمی مانند سرگیجه می‌شود. بنابراین کسانی که مستعد فشار خون یا مشکلات ریتم قلب هستند، باید در مصرف دوز داروهای تجویز شده خود محتاط باشند. مکمل‌ها نیز می‌توانند با داروهای تجویز شده تداخل داشته باشند و اثرات مخربی بر قلب بگذارند. به همین دلیل، توصیه می‌شود در مورد مصرف مکمل‌ها با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا ممکن است تأثیری بر سلامت قلب و عروق داشته باشد یا خیر؟

مصرف کافئین بیش از حد

نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز فواید زیادی بر سلامت قلب و عروق دارد. با این وجود، نوشیدن بیش از حد قهوه می‌تواند تأثیر منفی نیز داشته باشد، زیرا سبب تسریع فعالیت قلب می‌شود و ضربان آن را افزایش می‌دهد. همچنین، مصرف بیش از حد قهوه باعث انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون می‌شود.

استرس کنترل نشده

استرس کنترل نشده ممکن است باعث بروز التهاب در بدن و ترشحات طولانی‌مدت هورمون‌های استرس مانند آدرنالین شود. این عوامل می‌توانند باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش فشار خون، کلسترول بالا، چاقی، مقاومت به انسولین و اختلالات ریتم قلب شود. استرس مزمن نیز می‌تواند خطر لخته شدن خون در سراسر بدن را افزایش دهد در این صورت خطر بروز حمله قلبی افزایش پیدا می‌کند. اقداماتی مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش و سرگرمی‌های لذت‌بخش می‌تواند به کاهش استرس کمک شایانی کند.

خواب خیلی زیاد یا خیلی کم

اکثر افراد تقریباً به هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند. خواب زیاد یا کم می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی-عروقی از جمله سکته قلبی شود. این موضوع فقط در مورد کمیت خواب نیست، بلکه به کیفیت آن نیز مرتبط است. خواب باکیفیت به بهبود سلامت قلب کمک شایانی می‌کند، در حالی که خواب با کیفیت پایین با فشار خون بالا، کلسترول بالا و آترواسکلروز مرتبط است.

حذف مغذی‌ها

برخی افراد از رژیم غذایی با کلسترول پایین پیروی می‌کنند و از چربی‌های سالم که حاوی درشت مغذی‌های مهم هستند، اجتناب می‌ورزند. کمبود چربی‌های سالم در بدن باعث بروز بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تغییر ناگهانی و شدید در عادات غذایی می‌تواند باعث ضعیف شدن عملکرد قلب شود.

کد خبر 605906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.