ارتباط نور خورشید با اختلالات عاطفی

تغییرات فصلی و میزان نور دریافتی از طریق بدن انسان، تأثیر قابل توجهی روی مغز می‌گذارد و می‌تواند در مواردی حتی باعث اختلال عاطفی فصلی ( SAD ) شود، اما اکنون دانشمندان توانسته‌اند این اثرات را به صورت دقیق و تا سطح نورون‌های مغز بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

ارتباط نور خورشید با اختلالات عاطفی

تغییرات فصلی و میزان نور دریافتی از طریق بدن انسان، تأثیر قابل توجهی روی مغز می‌گذارد و می‌تواند در مواردی حتی باعث اختلال عاطفی فصلی ( SAD ) شود، اما اکنون دانشمندان توانسته‌اند این اثرات را به صورت دقیق و تا سطح نورون‌های مغز بررسی کنند.

در یک مطالعه جدید روی موش‌ها، نورون‌های موجود در هسته سوپراکیاسماتیک ( SCN ) بررسی شد. نورون‌های این قسمت در واقع ردیاب زمان ۲۴ ساعته مغز که در داخل هیپوتالاموس قرار دارد. مشخص شد که این نورون‌ها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند تا با طول‌های مختلف نور روز، هماهنگ شوند. با این کار هم ترکیب و هم بیان انتقال‌دهنده‌های عصبی کلیدی در پاسخ به مقدار نور هر روز تغییر می‌کند.

محققان توانستند تغییرات در انتقال‌دهنده‌های عصبی نورومدین S (NMS) و پلی پپتید وازواکتیو روده‌ای (VIP) را در موش‌ها شناسایی کنند که می‌تواند برای تغییر فعالیت شبکه در PVN دستکاری شود.

مهم‌ترین علائم دیسک گردن

دیسک گردن جزو بیماری‌های بسیار آزار دهنده محسوب می‌شود؛ مهره‌های گردن جزو نقاطی هستند که دائماً در حال حرکت بوده و اهمیت فراوانی را برای هر فرد دارند. از جمله علائم دیسک گردن می‌توان به اسپاسم عضلانی، درد عضلات، کاهش حرکات گردن، دژنراتیو دیسک گردن، بی‌حسی و درد یک طرفه به سمت بازو اشاره کرد.

تأثیر زردچوبه در التهاب بدن

زردچوبه یکی از ادویه‌های شناخته شده و پرطرفدار است. بسیاری‌ها به دلیل رنگ و بویی که این ادویه به غذا می‌دهد، از آن در تهیه غذا استفاده می‌کنند. به باور متخصصان تغذیه و سلامت، زردچوبه یکی از ادویه‌هایی است که بهترین داروی طبیعی برای کاهش التهاب است.

این ادویه که بخش جدایی ناپذیر از طب آیورودا است به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند و حتی ممکن است شروع بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را به تأخیر بیاندازد. ماده فعال اصلی زردچوبه به نام کورکومین چیزی است که به این ادویه قابلیت مبارزه با التهاب را می‌دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که در ژورنال Advances in Nutrition منتشر شده، نشان می‌دهد که افزودن کورکومین به رژیم غذایی می‌تواند با جلوگیری از التهاب مزمن به جلوگیری از کاهش تسریع شناختی کمک کند.

زیتون چه تأثیری بر سلامت قلب‌وعروق دارد؟

زیتون یکی از مواد خوراکی با ارزش غذایی بسیار زیاد است که به بهبود عملکرد اعضای مختلف بدن به ویژه قلب کمک شایانی می‌کند، زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. زیتون تا حد زیادی مانع تجمع چربی در قلب‌وعروق می‌شود و خطر بروز حملات قلبی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

زیتون سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است، بنابراین مصرف آن به منظم کار کردن قلب و همچنین کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها کمک می‌کند. زیتون منبع اسیدهای چرب سالم است که برای قلب بسیار مهم است. این ماده غذایی دارای ۱۱ تا ۱۵ درصد چربی است، ۷۴ درصد این میوه را نیز «اسیداولئیک» تشکیل می‌دهد که نوعی اسید چرب تک غیراشباع است. «اسید اولئیک» با فواید زیادی مانند کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است و حتی ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند.

چگونه می‌توان ریزش موی ناشی از کرونای طولانی‌مدت را کنترل کرد؟

ویروس کرونا ممکن است افراد را تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری تحت تأثیر قرار دهند، یکی از علائم کرونای طولانی مدت ریزش مو است. زمانی که فرد به ویروس کرونا آلوده می‌‎شود، ساختار مو دچار تغییر می‏‌شود، زیرا بدن در حال مقابله با ویروس است و انرژی زیادی برای تقویت مو صرف نمی‌کند. با کاهش استرس، مصرف مکمل، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و خواب کافی می‌توان ریزش مو ناشی از کرونای طولانی مدت را کاهش داد.

کد خبر 604907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.