تأثیر ورزش در سکته مغزی

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که انجام کمتر از یک ساعت ورزش در هفته ممکن است خطر سکته را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

داروهایی که روی حافظه تأثیر می‌گذارد

عموماً همه داروها عوارض خاص خود را بر جسم و روح انسان می‌گذارد، اما برخی از داروها برای حافظه مضر است. از جمله این داروها می‌توان به داروهای خواب‌آور، ضد افسردگی، بی‌اختیاری ادرار، آنتی‌هیستامین و داروهای فشار خون اشاره کرد.

دمنوش؛ دارویی قدرتمند برای آرامش

دمنوش و گیاهان، داروهایی قدرتمند برای آرامش اعصاب محسوب می‌شود و در کنار آن‌ها ورزش و جلوگیری از استرس نیز می‌تواند به آرامش بیشتر اعصاب منجر شود. گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب یکی از قوی‌ترین دمنوش‌های گیاهی برای آرامش اعصاب است. پس از مشورت با متخصص طب سنتی، پیشنهاد می‌شود ترکیب گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب را امتحان کنید.

بادرنجبویه نیز از دمنوش‌های مفید دیگر برای رفع بدخوابی است، این گیاه مشابهت زیادی با نعناع دارد و یکی از اثرات مفید آن رفع بدخوابی و ایجاد آرامش است؛ البته اگر فردی دچار اختلال در عملکرد تیروئید است در مصرف دمنوش بادرنجبویه باید احتیاط کند، زیرا مصرف این گیاه می‌تواند با داروهای تیروئید تداخل داشته باشد.

افسردگی در کمین مردان

درحال‌حاضر فراوانی اضطراب و افسردگی در بین بزرگسالان و از جمله مردان جدی است، درباره اینکه چرا مردان تمایلی به صحبت درباره «سلامت روان» خود ندارند، باید گفت حفظ حرمت برای مردان مهم‌تر است. در غربالگری بهداشت روان باید حرمت و کرامت تمام افراد از جمله مردان حفظ شود. مردان برای خود کرامتی قائل‌اند، احساس خود ارزشمندی دارند و این خدمات روان‌شناختی برای آنها باید کریمانه ارائه شود.

استرس عوارض طولانی‌مدت کرونا را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس قبل از عفونت کرونا ممکن است خطر ابتلاء به عوارض طولانی‌مدت این بیماری را افزایش دهد. گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر استرس بر عوارض طولانی‌مدت کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف تقریباً ۵۵ هزار نفر را مورد ارزیابی قرار دادند و از آن‌ها سوالاتی درباره سطح پریشانی روانی مطرح کردند. حدود سه هزار نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه سال بعد به کووید -۱۹ مبتلا شده بودند، محققان از آن‌ها در مورد علائم بیماری سوال پرسیدند، سپس افرادی که به بیماری کووید طولانی مدت مبتلا شده بودند را با دیگر افراد مقایسه کردند.

به گفته محققان، اختلال اضطراب یک عامل خطر برای ابتلاء به کرونای طولانی‌مدت در نظر گرفته می‌شود. احتمال بروز کرونای طولانی مدت در میان افراد مسن، زنان و افرادی که از قبل شرایطی مانند مشکلات روان‌پزشکی دارند، رایج‌تر است. همچنین به نظر می‌رسد کووید طولانی مدت در افراد واکسینه شده کمتر دیده می‌شود.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی سلامت قلب را به خطر می‌اندازد

گروهی از محققان معتقدند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. پژوهشگران به منظور بررسی تأثیر شیرین‌کننده‌های مصنوعی بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، بیش از ۱۰۳ هزار مرد و زن در فرانسه را برای حدود یک دهه مورد ارزیابی قرار دادند. در ابتدای مطالعه تقریباً چهار نفر از هر ۱۰ شرکت‌کننده اعلام کردند که به صورت مرتب از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند.

محققان تاکید کردند که این مطالعه به صورت قطعی ثابت نمی‌کند که شیرین‌کننده‌ها به صورت مستقیم سلامت قلب را تضعیف می‌کنند، تنها نشان می‌دهد که بین این دو مورد ارتباط وجود دارد. با این وجود، پژوهشگران معتقدند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است آرایش میکروب‌های موجود در روده را تغییر دهد، التهاب را افزایش و موجب نقص عروقی شود. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

تأثیر ورزش در سکته مغزی

به گفته پزشکان اقدامات پیشگیرانه در برابر سکته همیشه نباید سختگیرانه باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که انجام کمتر از یک ساعت ورزش در هفته ممکن است خطر سکته را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است و دانشمندان معتقدند در بیشتر موارد می‌توان از آن جلوگیری کرد. انجام کمتر از یک ساعت تمرین با وزنه در هفته ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلاء به این بیماری کشنده را کاهش دهد.

کد خبر 604593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.