آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی + نکات کلیدی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی به صورت خانگی به همراه نکات مهم برای آماده سازی غذای سنتی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، پلو ماش از جمله غذاهای محبوب و اصیل در آشپزی ایرانی و اتفاقاً یک غذای پر از خواص مفید و مقوی است. در برخی شهرهای خراسان برای شام چهارشنبه سوری ماش پلو می‌پزند. ماش پلوی ساده یا مجلسی را معمولاً با گوشت چرخ کرده یا تکه‌های مرغ و حتی با گوشت گردن و ماهیچه درست می‌کنند. ماش یکی از انواع حبوبات است که بسیار پر خاصیت است. در تهیه غذاهای مختلف می‌توان از ماش استفاده کرد چراکه طعم بی نظیری به غذا می‌دهد. علاوه بر این می‌توانید، ماش را خیس کنید و داخل پارچه‌ای خیس قرار دهید. تا چند روز منتظر بمانید تا ماش‌ها جوانه بزنند. سپس آنها را در غذا یا سالاد مورد استفاده قرار دهید. این جوانه ماش برای پوست و مو بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی

ماش ۱ پیمانه
برنج ۳ پیمانه
گوشت گردن یا ماهیچه ۵۰۰ گرم
شوید تازه یا خشک شده ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، دارچین، زردچوبه به میزان لازم
پیاز بزرگ ۱ عدد
زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی + نکات کلیدی

مرحله اول

ابتدا پیازی را بردارید، پس از اینکه آن را شستید و پوست کندید، درون قابلمه خرد کنید. سپس کمی روغن روی آن بریزید و با کمی زردچوبه تفت دهید تا پیاز کمی طلایی رنگ شود. حالا گوشت را به پیازها افزوده و تفت دهید سپس کمی دارچین به گوشت بزنید. قابلمه گوشت و پیاز را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و سه لیوان آب به آن اضافه کنید. سپس منتظر بمانید تا به مدت ۴ ساعت گوشت شما بپزد.

مرحله دوم

ماش‌ها را پاک کنید و با آب بشویید. سپس آنها را درون قابلمه‌ای بریزید و مقداری آب روی آن بریزید. سپس منتظر بمانید تا حدود ۳۰ دقیقه ماش‌ها پخته شوند.

مرحله سوم

در این مرحله قابلمه‌ای از آب پر کنید و آن را روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج‌ها را داخل آب جوش بریزید و بگذارید قل بخورد و قد بکشد. زمانی که برنج‌ها قد کشیدند، آن را آبکش کنید.

مرحله چهارم

حالا قابلمه‌ای بردارید و درون آن را مقداری روغن بریزید. سپس کف آن را با سیب زمینی یا چند تکه نان بپوشانید و برنج را به همراه ماش و شوید لایه به لایه اضافه کنید. سپس گوشت‌های پخته شده را در آخرین لایه قرار دهید و مخلوط برنج و ماش و شوید را روی آن ریخته و زعفران آب کرده را هم در آخرین لایه بریزید.

مرحله پنجم

در این مرحله مقداری روغن روی برنج ریخته و دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهید. در این هنگام شعله گاز خود را کم کنید و منتظر بمانید تا به مدت ۳۰ دقیقه برنج شما دم بکشد. زمانی که پلو ماش شما دم کشید آن را در ظرف مورد نظر بکشید و گوشت‌ها را روی برنج بگذارید. شما می‌توانید این غذا را به همراه ترشی یا سالاد شیرازی میل کنید. در این هنگام پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی شما آماده سرو است.

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی + نکات کلیدی

نکات کلیدی طرز تهیه پلو ماش با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی

  • نسبت ماش و برنج دقیقاً مثل نسبت عدس و برنج در عدس پلو است.
  • اگر ماش فراوان دوست دارید نسبت دو ماش به سه برنج رعایت کنید اما نسبت ۱ پیمانه به ۳ پیمانه برنج نسبت ایده آلی است.
  • توجه کنید که اگر مقدار شوید خشک در این غذا بیش از حد شود، باعث تلخ شدن آن می‌شود.
  • برای آنکه زعفران شما رنگ زیباتری به خود بگیرد، توصیه می‌شود، تکه‌ای یخ درون لیوان قرار دهید و زعفران را روی یخ ریخت و اجازه دهید تا یخ درون زعفران آب شود.
  • می‌توانید در صورت تمایل گوشت چرخ کرده را به صورت گرد دربیاورید و در روغن سرخ کنید. سپس آنها را جایگزین گوشت ماهیچه یا گردن کنید. سپس غذای خود را با پیاز داغ و کشمش تزئین کنید.
  • این غذا را می‌توان با مرغ، گوشت تکه‌ای یا بدون گوشت تهیه کرد.
  • شما می‌توانید این غذا را به صورت کته یا دمپختک ماش تهیه کنید.
  • در صورت تمایل و برحسب ذائقه غذایی خود می‌توانید از ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگری برای پخت این غذا استفاده کنید.
  • دقت کنید که در هنگام پخت گوشت، نمک را اضافه نکنید و منتظر بمانید تا گوشت‌های شما کاملاً پخته شود سپس نمک را به آن اضافه کنید. چراکه نمک باعث دیر پختن گوشت می‌شود.
کد خبر 604035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.