ارتباط فعالیت بدنی با بروز سرطان

محققان بین‌المللی در یک تحقیق جدید نشان داده‌اند که نشستن بیشتر و فعالیت بدنی کمتر با افزایش خطر ابتلاء به سرطان پستان مرتبط هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

قدیمی ترین انگل انسانی شناسایی شد

کرم شلاقی یکی از انگل‌های بسیار رایج است که نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان به آن مبتلا هستند. اگرچه امروزه این انگل به سادگی قابل شناسایی و درمان است ولی ابتلاء به آن می‌تواند باعث بیماری جدی در افراد ضعیف یا سو تغذیه شود. محققان دانشگاه کپنهاگ با استخراج تخم‌های فسیل شده از نمونه‌های مدفوع جمع‌آوری شده از سکونتگاه‌های وایکینگ‌ها در سرتاسر دانمارک، ژنوم کرم شلاقی، انگلی که ده‌ها هزار سال انسان را آلوده کرده است را ترسیم کردند.

امروزه این کرم در اکثر نقاط دنیا و به ویژه مناطق گرمسیر جنوب و شرق آسیا وجود داشته و ابتلای به آن در بین کودکان شایع‌تر است. این کرم با نام علمی Trichuris trichiura، شناخته شده و اکنون به دلیل بهبود بهداشت به ندرت در کشورهای مدرن یافت می‌شود. به گفته محققان، یافته‌های این مطالعه اکنون می‌تواند برای ایجاد داروهای جدید جهت درمان عفونت و جلوگیری از گسترش آتی انگل مورد استفاده قرار گیرد.

ارتباط فعالیت بدنی با بروز سرطان

محققان بین‌المللی در یک تحقیق جدید نشان داده‌اند که نشستن بیشتر و فعالیت بدنی کمتر با افزایش خطر ابتلاء به سرطان پستان مرتبط هستند. این مطالعه با استفاده از تکنیکی به نام تصادفی‌سازی مندلی روی داده‌های بیش از ۱۳۰ هزار زن اروپایی انجام شده است. این زنان در ۷۶ مطالعه تحت حمایت کنسرسیوم انجمن سرطان پستان که متشکل از محققان علاقه مند به بررسی خطر ارثی بودن این نوع سرطان است، شرکت کرده بودند.

تجزیه و تحلیل این داده‌ها نشان داد که سطوح کلی بالاتر فعالیت‌های بدنی با ۴۱ درصد خطر ابتلای کمتر به سرطان تهاجمی پستان مرتبط است و این موضوع تا حد زیادی بدون توجه به وضعیت یائسگی و نوع تومور، مرحله یا درجه آن است، همچنین بر اساس این یافته‌ها، زمان نشستن بیشتر با ۱۰۴ درصد خطر ابتلای بیشتر به سرطان پستان منفی سه گانه مرتبط است.

تأثیر ورزش بر مغز

طبق تحقیقات دانشمندان ورزش منظم مغز را ۱۰ سال جوان‌تر می‌کند؛ این مطالعه روی ۸۷۶ فرد بالای ۶۵ سال طی ۱۰ سال انجام شد. افراد حاضر در این مطالعه تحت آزمون حافظه و مهارت‌های تفکر همراه با اسکن مغز قرار گرفتند. متأسفانه ۹۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه گزارش کردند که ورزش سبک انجام داده‌اند یا ورزش نکرده‌اند. ورزش سبک شامل مواردی مانند یوگا و پیاده‌روی و ورزش متوسط شامل مواردی مانند ورزش هوازی، کالیستنیک و دویدن بود. نتایج مطالعه نشان داد برای افراد مسن، ورزش منظم ممکن است محافظت کننده باشد و به آنان کمک کند توانایی‌های شناختی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

احتمال ابتلاء به آبله میمون در باشگاه‌های ورزشی وجود دارد

متخصصان اخیراً اعلام کرده‌اند که احتمال ابتلاء به آبله میمون در باشگاه‌های ورزشی وجود دارد؛ بنابراین افراد باید اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند. توصیه شده است ابتدا تجهیزاتی از جمله دستگاه‌های وزنه‌برداری، دمبل‌ها، هالتر و تشک‌های یوگا را قبل و بعد از استفاده استریل کنید. حوله‌های باشگاه را به اشتراک نگذارید زیرا ویروس می‌تواند با دست زدن به حوله‌ای که توسط فرد مبتلا به ویروس استفاده می‌‎شود، منتقل شود.

بیشتر سطوحی که در باشگاه با آن‌ها در تماس هستید مانند پلاستیک و فلز سخت هستند، اما مانند حوله‌ها و ملحفه‌ها متخلخل نیستند. بنابراین می‌توان ویروس را به راحتی از این سطوح پاک کنید. توصیه شده است که در محیط باشگاه محصولات حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد «ایزوپروپیل‌الکل» همراه خود داشته باشید. با پوشیدن لباس‌های بلند برای پوشاندن پوست، تماس بدن با تجهیزات ورزشی را کاهش دهید تا محافظت خود در برابر ویروس آبله میمون را چند برابر کنید.

توصیه شده است که لباس‌ها، حوله‌ها و دست‌های خود را بعد از تمرین بشویید. آبله میمون به صورت بالقوه می‌تواند از طریق قطرات تنفسی منتقل شود، بنابراین استفاده از ماسک حین فعالیت‌های هوازی مانند وزنه‌برداری، دویدن روی تردمیل یا کلاس‌های تناسب اندام گروهی نیز می‌تواند کمک کند. استفاده از ماسک همچنین در برابر ویروس‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید -۱۹ نقش محافظتی دارد.

آلودگی هوا به زنان بیشتر آسیب می‌رساند

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر آلودگی هوا بر سلامت مردان و زنان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، پنج مرد و پنج زن را انتخاب کردند که همگی غیرسیگاری و سالم بودند؛ سپس از آن‌ها خواسته شد که چهار ساعت را به تنفس هوای فیلتر شده و چهار ساعت دیگر را به تنفس هوای حاوی دود گازوئیل اختصاص دهند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه این کار را سه بار با فاصله چهار هفته با غلظت‌های مختلف ذرات ریز (PM2.5) انجام دادند. پس از هر تجربه تنفس، از داوطلبان ۲۴ ساعت بعد نمونه خون گرفته شد. محققان پلاسمای خون داوطلبان را بررسی کردند و به دنبال تغییراتی در سطوح پروتئین‌های مختلف پس از قرار گرفتن در معرض گازوئیل بودند. آن‌ها سپس تغییرات را در مردان و زنان مقایسه کردند.

تیم تحقیقاتی سطوح ۹۰ پروتئینی را پیدا کردند که بین داوطلبان مرد و زن پس از قرار گرفتن در معرض اگزوز گازوئیل به صورت مشخص متفاوت بود و تغییرات بیشتری در میان زنان مشاهده شد. بعضی از این پروتئین‌های متفاوت در التهاب، ترمیم آسیب، لخته شدن خون، بیماری قلبی و سیستم ایمنی نقش دارند.

به گفته پژوهشگران، قرار گرفتن در معرض دود اگزوز تأثیرات متفاوتی در بدن زنان نسبت به مردان دارد و این می‌تواند نشان دهد که آلودگی هوا برای زنان خطرناک‌تر از مردان است.

کد خبر 603337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.