۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
برای سلامت قلب چه غذاهایی بخوریم؟

غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، گردو، ماست، آووکادو، حبوبات، هندوانه، بلغور جو دوسر و سبزیجات چلیپایی به بهبود سلامت قلب کمک شایانی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و همه فعالیت‌های انسان در طول روز بر سلامت قلب تأثیر مستقیم دارد. فعالیت‌های بدنی، تغذیه مناسب و به طور کلی سبک زندگی در سلامت قلب بسیار تعیین کننده است. در ادامه به بررسی مواد غذایی مناسب برای سلامت قلب می‌پردازیم:

ماهی‌های چرب

مصرف مرتب ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن به بهبود سلامت قلب و عروق کمک شایانی می‌کند. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که گنجاندن این نوع ماهی‌ها در رژیم غذایی هفتگی، خطر ابتلاء به بیماری عروق کرونر را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. ماهی‌هایی مانند سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا سه هستند که سطح چربی مضر بدن و همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد. مصرف این ماهی‌ها ریتم تپش قلب را منظم می‌کند و التهابات سراسر بدن را کاهش می‌دهد.

گردو

انواع مغزها به سلامت عمومی بدن و بهبود عملکرد قلب کمک شایانی می‌کند. گردو یکی از مفیدترین این مغزها است که حاوی اسیدهای چرب امگا سه و آنتی‌اکسیدان است که باعث سلامت قلب می‌شود. این آجیل کلسترول خون را کاهش می‌دهد و عملکرد رگ‌های خونی را در میان افراد مبتلا به دیابت بهبود می‌بخشد.

ماست

ماست علاوه بر تمام خواصی که دارد به بهبود سلامت قلب نیز کمک زیادی می‌کند. ماست به درمان بیماری‌های لثه که خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد نیز کمک می‌کند. این ماده غذایی حاوی انواع آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها، فیبر و پروبیوتیک مفید است و علاوه بر بهبود سلامت قلب، باعث هضم بهتر غذا و بهبود سلامت کلی بدن می‌شود.

آووکادو

آووکادو یکی از بهترین منابع ویتامین C، فیبر و کارتنوئیدها است، بنابراین خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در صورتی که آووکادو را همراه دیگر مواد غذایی مانند انواع سبزیجات میل کنید، آنتی‌اکسیدان‌های دیگر مواد غذایی بهتر و راحت‌تر جذب می‌شود.

حبوبات

حبوبات حاوی فیبر محلول است که به کلسترول متصل می‌شود و مانع جذب آن توسط روده می‌شود. حبوبات علاوه بر فیبر محلول، دارای فولات، منیزیم، کلسیم، اسیدهای چرب امگا سه و ویتامین‌های B است که همگی برای سلامت قلب مفید است.

هندوانه

هندوانه کالری کمی دارد و سرشار از فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان است. این میوه حاوی ماده‌ای به نام لیکوپن است که نقش آن در کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سرطان ثابت شده است. «سیترولین» ماده دیگری است که در هندوانه وجود دارد و وضعیت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد. همچنین این میوه منبع خوبی برای تأمین ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و منیزیم است.

بلغور جوی دوسر

گنجاندن غلات کامل در رژیم غذایی به سلامت قلب کمک می‌کند و مانع افزایش وزن می‌شود. چاقی یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی است و جلوگیری از چاقی نیز یکی از اقدامات اولیه جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی است. غلات کامل مانند بلغور جو دوسر اشتها را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود کمتر از غذاهای ناسالم استفاده کنید.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی شامل انواع کلم‌ها مانند بروکلی، کلم معمولی و گل کلم، کلم قمری و شلغم می‌شود. این گیاهان به این دلیل چلیپایی نامگذاری شده‌اند که گل آن‌ها شبیه صلیب است. این نوع سبزیجات کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین‌های A، C و K ، فولات، منگنز، کلسیم و فیبر است و به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد.

کد خبر 603326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.