تنها ۷ درصد دانش‌آموزان کشور ورزش می‌کنند/نخبه‌گرایی مولفه تجاری‌سازی آموزش

فقدان ورزش ۸۸ درصد دانش‌آموزان، کاهش ۲۳ درصدی سهم «آموزش» از سبد خانوار در کرونا، سردرگمی ارمغان مصوبه جدید کنکوری برای دانش‌آموزان کشور!، لزوم تغییر ساعات کار معلمان غیردولتی و مدرسه عاملی برای تشدید نابرابری‌ها را در بسته خبری آموزش و پرورش می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اولین جشنواره فرهنگی ورزشی دانش‌آموزان ابتدایی سراسر کشور با بیان اینکه امروز مفتخر هستیم که میزبان مادران و دختران ورزشکار باشیم؛ اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم که ۸۸ درصد کودکانمان ورزش می‌کنند؛ اما تقریباً ۷ درصد دانش آموزان کشور ورزش می‌کنند جامعه ما انسان‌های سالم و قوی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه رفاه، سلامت و امنیت کشور ما در سایه ورزش آینده سازان کشور است؛ افزود: دولت مردمی زمینه را فراهم کرده است تا مادران و دختران و پسران و پدران هفته‌ای حداقل یک بار در فضاهای ورزشی آموزشی کشور حضور داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دو عامل انگیزشی را می‌توان برای ترغیب دانش آموزان برای ورزش در نظر گرفت گفت: عامل اول تشویق دانش آموزانی است که تحرک کافی ندارند؛ باید آنها را تشویق کنید. عامل دیگر هم عامل محیطی است امکانات کافی در برخی مناطق وجود ندارد و دانش آموزان نمی‌توانند ورزش کنند. دولت به دنبال فراهم آوردن فضاهای آموزشی ورزشی کافی برای دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه طرح‌های ورزشی در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ تصریح کرد: در ادامه سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در راه تحقق سند تحول بنیادین، فضاهای آموزشی و ورزشی را هم آزاد سازی کردیم. ۲۱۰۰ سالن و زمین چمن ایجاد شده است تا دانش آموزان بعد از مدرسه هم در مدارس ورزش کنند.

نوری با بیان اینکه زمینه نشاط دانش آموزان را فراهم می‌کنیم؛ اظهار کرد: ورزش دانش آموزی تنها جنبه تربیت زیستی و بدنی ندارد؛ ورزش دانش آموزی یک حرکت اصلی در تمامی ساحت‌های تربیتی است. اگر ورزش را خوب انجام دهیم دانش آموزان را در ساحت تربیت اقتصادی هم تربیت کردیم.

کاهش ۲۳ درصدی سهم «آموزش» از سبد خانوار در کرونا

علی ربیعی در همایش «فقر و نابرابری آموزشی» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: این همایش به همت چهار انجمن علمی و ۱۰ سمن، خیریه، تشکل‌های صنفی معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه مطالعات در سطح جهانی و ملی نشان می‌دهد که آموزش، قلمروی است که تأثیری بی‌بدیل بر حرکت جامعه در جهت مقابله با ابعاد مختلف نارسایی‌ها، بحران‌ها و حتی نابرابری‌ها و کمک به ایجاد فرصت برابر برای همه دارد، افزود: فقر به‌طورکلی محصول نابرابری است و نابرابری، ریشه در فقدان آموزش در جامعه دارد.

رئیس همایش «فقر و نابرابری آموزشی» تصریح کرد: در جوامع امروزی، بدون سیاست‌گذاری صحیح و مؤثر، قادر به غلبه بر مشکلات و بحران‌ها نخواهیم بود؛ هرچند فقر چالش همه جوامع است، اما در ایران در کنار سایر مسائل با توجه به خیرخواهی دولت‌ها در کاهش فقر، مسئله‌ای جدی است.

وی با طرح این پرسش که چرا موفقیت در امر فقرزدایی، حاصل نمی‌شود و وضع ایران در حوزه فقر قابل قبول نیست، گفت: سیاست‌گذاری نامناسب در طول زمان‌های مختلف از جمله علل دست‌نیافتن به هدف مذکور است که اصلاحات را دشوار می‌کند. معتقدم یارانه بدون هدف و بدون معطوف شدن به جبران آموزش، نمونه‌ای از گام‌های اشتباه در ایران است.

ربیعی افزود: آموزش به دلایل مختلف، راه‌حل بنیادی محسوب می‌شود. برای مقابله با همه ابعاد فقر و حتی سیاست گذاری بهتر، درنظر گرفتن سیاست‌گذاری آموزشی امری اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس همایش «فقر و نابرابری آموزشی» با اشاره به اینکه پرداختن به فقر آموزشی، ایجاد فضایی برای غلبه بر مشکلات متعدد است، گفت: سیاست‌گذاری‌های معطوف به آموزش در همه ابعاد از مهارت‌های فنی و غیره را نیازمندیم و توصیه می‌کنیم.

وی افزود: آموزش، هرچند معلول فقر و نابرابری است، اما یک سیاست‌گذاری صحیح، راهکارهای مقابله با نارسایی‌های بزرگ را به دست می‌دهد. آموزش، به مثابه معلول و علت نابرابری فقر، همچنین راهکار مقابله محسوب می‌شود.

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه "تحریم" و "کرونا" موجب عمیق‌تر شدن فقر شده و آموزش، قربانی فقر معیشتی و خوراکی شده است، گفت: تا جایی‌که بر اساس تحقیقات، از سهم آموزش از سبد خانوار در سال ۹۸، ۲۹ درصد و در سال ۹۹، ۲۳ درصد کاسته شده است. آمار بازماندگی از تحصیل در دوره ابتدایی از ۱۴۰ هزار نفر به ۲۱۰ هزار نفر و در دوره متوسطه به ۷۶۰ هزار نفر رسیده است.

سردرگمی ارمغان مصوبه جدید کنکوری برای دانش‌آموزان کشور!

حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به نگرانی‌های جدی درباره اجرای مصوبه جدید کنکوری درباره مصوبه جدید کنکوری اظهار کرد: این مصوبه همچنان نگرانی‌هایی را به‌دنبال دارد و علاقه‌مند هستیم دانش‌آموزان مشکلات خود را بیان کنند و روز شنبه و یکشنبه در کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، مسئله آن مطرح خواهد شد.

وی افزود: سردرگمی بدترین اتفاقی است که در مصوبه جدید کنکوری برای دانش‌آموزان رخ داد و استرس بسیاری به آنها تحمیل کرده است؛ در اجرای این مصوبه با توجه به زیرساخت‌هایی که در آموزش و پرورش موجود است، علامت سوال جدی وجود دارد و نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند، امیدواریم مسئولان دغدغه‌ها را برطرف کنند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان درباره ارتباط این مصوبه با عدالت آموزشی تصریح کرد: اگر محتوای آموزشی ارائه‌شده به دانش‌آموزان از استاندارد یکسانی برخوردار شود، گام رو به جلو در تحقق عدالت آموزشی است، ساختار فعلی محقق‌کننده عدالت نیست البته حذف کنکور در شرایط فعلی کشور اقدامی نشدنی است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم محتوای آموزشی متناسب را به تمام دانش‌آموزان ارائه دهیم، فشار را کاهش داده‌ایم همچنین این‌که کنکور به یک‌بار در سال محدود نیست، گام رو به جلو است؛ امیدواریم مسئولان بتوانند مقدمات را فراهم کنند.

تاریخی درباره استفاده از نظرات دانش‌آموزان برای تغییر کتاب‌های درسی گفت: انتظار داریم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امکان باز خوردگیری درباره کتاب‌های درسی از طریق دانش‌آموزان را فراهم کند و در کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، دغدغه‌ها مطرح خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد مواجهه برخی مسئولان با دانش‌آموزان به‌دلیل دست‌کم گرفتن آنهاست در حالی که دانش‌آموزان امروزی در کنش‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذارند و باید آنها را به‌رسمیت شناخت و از دانش‌آموزان کمک گرفت.

وی تصریح کرد: برخی محتواهای کتاب درسی برای دانش‌آموزان مفید نیست و مجبورند برای امتحان حتماً آن را مطالعه کنند و برخی محتواهای ارائه‌شده در هیچ مقطعی از زندگی دانش‌آموزان به‌کار نمی‌آید از سوی دیگر محتواهایی نیاز است که هیچ ردپایی از آن در کتاب درسی نیست و کتاب نتوانسته است قوام فکری برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

تاریخی افزود: دانش‌آموزان دو مطالبه اصلی دارند؛ نخست موضوع کنکور است که اختلاف‌نظر در صحبت‌های مسئولان آنها را دچار سردرگمی کرده است و دوم، کتب درسی است و دانش‌آموزان به‌عنوان بهره‌برداران اصلی کتب اصلی نسبت به محتوایی که ارائه می‌شود چه دیدگاهی دارند و آیا حس خوبی به این محتوا دارند و نیازهای آنها را برطرف کرده است یا خیر؛ این دو محور از سوی دانش‌آموزان در حضور مسئولان مطرح خواهد شد.

وی اظهار کرد: امسال اربعین همزمان با ایام سال تحصیلی نیست و در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه در موکب‌های انصار المهدی (عج) میزبان دانش‌آموزان خواهیم بود و ۲۴ و ۲۵ شهریور در کربلا مراسمی را با حضور دانش‌آموزان در صحن حرم امام حسین علیه السلام ساعت ۱۶:۳۰ برگزار خواهیم کرد.

لزوم تغییر ساعات کار معلمان غیردولتی

احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: چنانچه دستگاهی قصد حمایت و استخدام معلمان غیردولتی را داشته باشد، کاملاً حمایت می‌کنیم و نباید این تصور ایجاد شود که ما چنین هدفی نداریم.

وی ادامه داد: همانطور که در سند تحول بنیادین آمده است، معلم محور است و این دیدگاه برای معلمان مدارس دولتی و غیردولتی برقرار است بنابراین معلمان مدارس غیردولتی هم باید مورد توجه باشند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی معلمان مدارس غیردولتی وضعیت مناسبی نیست، گفت: در شرایط کنونی معلم باید ۴۴ ساعت در مدرسه حضور داشته باشد که برازنده معلمان نیست و باید حداقل مانند معلمان مدارس دولتی فعالیت کنند.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که در کمیسیون آموزش مجلس برای ساعت کار و بیمه معلمان مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: طبق این مصوبه، ساعت کاری معلم دوره ابتدایی ۲۴ ساعت، معلمان دوره متوسطه اول و دوم ۳۰ ساعت و اوقات کاری مدیران، معاونان و کادر اداری ۳۶ ساعت در نظر گرفته می‌شود و متناسب با آن حق بیمه کامل دریافت می‌کنند.

محمودزاده همچنین به استانداردسازی و توانمندسازی معلمان و مدارس غیردولتی از لحاظ کیفیت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: این روند به بهبود وضعیت مدارس غیردولتی کمک شایانی می‌کند.

وی درباره اینکه، این مصوبه برای مهر ۱۴۰۱ اجرایی می‌شود، تصریح کرد: منتظریم تا این مصوبه در صحن علنی مجلس مطرح شود و امیدواریم که به مهر برسد و اگر مصوب شود حمایت‌های مالی از طریق صندوق حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی و دولت انجام خواهد شد.

مدرسه عاملی برای تشدید نابرابری‌ها شده است / نخبه‌گرایی مؤلفه تجاری‌سازی آموزش

رضا امیدی عضو شورای علمی و اجرایی همایش فقر و نابرابری آموزشی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون مدرسه به عاملی برای تشدید نابرابری تبدیل شده است، درباره اینکه در یک نگاه، عدالت آموزشی یعنی اینکه دسترسی به مدرسه ساده باشد، اظهار کرد: برخی می‌گویند مگر ممکن است در جامعه‌ای که دانش‌آموزان از پایگاه‌های طبقاتی متفاوت هستند، آموزش با کیفیت را برای همه فراهم کرد؟ باید گفت مدرسه فراتر از درس دادن، عاملی است برای کنترل متغیرهای بیرون از مدرسه و باید بتواند سهم پایگاه اجتماعی خانواده دانش‌آموزان در دسترسی به آموزش را کنترل کند.

وی افزود: این نسبت در ژاپن حداکثر ۹.۶ درصد است یعنی پایگاه اجتماعی خانواده حداکثر ۹.۶ درصد در دسترسی به آموزش با کیفیت تأثیرگذار خواهد بود، در ژاپن شعار این است اگر از خانواده فقیر باشید هم می‌توانید از آموزش با کیفیت بهره ببرید.

عضو شورای علمی و اجرایی همایش فقر و نابرابری آموزشی با بیان اینکه اکنون مدرسه به عاملی برای تشدید نابرابری و تضعیف همبستگی اجتماعی تبدیل شده است، ادامه داد: در کشورهای OCED بیش از ۹۰ درصد مخارج آموزش توسط دولت و در کشورهای اسکاندیناوی بیش از ۹۹ درصد توسط دولت تأمین می‌شود در حالی که برآوردها در ایران نشان می‌دهد.

وی افزود: سهم دولت در تأمین مخارج آموزش ۶۰ تا ۷۰ درصد است و پرداخت از جیب خانواده‌ها به حدود ۳۰ درصد رسیده است، بر اساس گزارش یونسکو، ایران در این باره جز کشورهای سطحسه یعنی پایین‌ترین سطح است. زمانی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۲۰ درصد بود و اکنون به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

امیدی با اشاره به اینکه شاخص نسبت دانش‌آموز به معلم در ایران در مقایسه با کشورهای خاورمیانه روند منفی دارد، گفت: نسبت دانش‌آموز به معلم شاخص مهمی در بحث عدالت آموزشی است، برای دوره ابتدایی باید به ازای هر معلم ۲۳ دانش‌آموز داشته باشیم و اگر مدارس روستایی و زیر ۵ دانش‌آموز را حذف کنیم.

وی اظهار کرد: استاندارد نسبت دانش‌آموز به معلم ۴ برابر حد آستانه خواهد بود و به بالای ۵۰ دانش‌آموز به ازای هر معلم می‌رسد در چنین شرایطی بیشتری معلمان در کلانشهرها فرصتی برای تدریس ندارند بلکه صرفاً مبصر کلاس درس هستند.

عضو شورای علمی و اجرایی همایش فقر و نابرابری آموزشی با اشاره به اینکه نرخ بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی ۹۷ ۹۸ مطابق سالنامه آماری آموزش و پرورش در دوره ابتدای ۱.۷ درصد، متوسطه اول ۶ درصد و متوسطه دوم ۱۸.۶ درصد بود، افزود: در استانی مانند سیستان و بلوچستان ۴۶ درصد دانش‌آموزان بیرون از مدرسه هستند.

وی درباره نتایج آزمون‌های تیمز و پرلز گفت: بر اساس آخرین نتایج آزمون پرلز که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، یک‌سوم دانش‌آموزان ابتدایی توانایی کافی برای خواندن و درک مطالب کتاب‌های درسی خود را ندارند و در آخرین آزمون پرلز رتبه ایران بین ۵۰ کشور شرکت‌کننده ۴۵ است در آزمون تیمز نیز ۳۲ درصد دانش‌آموزان پایه چهارم و به همین میزان در پایه هشتم نمره کمتر از ۴۰۰ را کسب کردند و این یعنی ضعف شدید.

امیدی افزود: طی ۳۵ سال اخیر دو راه غلط طی شد و دولت‌های مختلف بر آن سماجت کردند شاهد تأکید بر نخبه گرایی در آموزش هستیم و دانش‌آموزانی را داریم که در المپیادهای علمی بین‌المللی می‌درخشند در شرایطی که ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق و ۲۰ میلیون نفر افراد زیر ۴۰ سال داریم که تحصیلات آنها تا پایان دوره متوسطه اول است، نخبه‌گرایی مؤلفه مهم در تجاری‌سازی آموزش است.

وی اظهار کرد: مسئله دوم، کالایی‌سازی آموزش است و به لحاظ دانشی در حال ارتکاب خطای اساسی در مقوله آموزش و سلامت هستیم، در حالی که این دو مورد، خیر و موهبت جمعی هستند و نباید به کالا تبدیل شوند تا خانواده‌ها با پرداخت پول بیشتر جنس با کیفیت‌تر بخرند. هنر سیاست‌گذاری این است که مانع شود کالای عمومی مانند آموزش تبدیل به امتیاز طبقاتی شود.

کد خبر 601758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.