جدیدترین آمار مبتلایان به ویروس آبله میمون

سازمان جهانی بهداشت با ارائه تازه‌ترین آمار، از ابتلای دست کم ۵۰ هزار نفر به آبله میمون در سراسر جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

جدیدترین آمار مبتلایان به ویروس آبله میمون

سازمان جهانی بهداشت با ارائه تازه‌ترین آمار، از ابتلای دست کم ۵۰ هزار نفر به آبله میمون در سراسر جهان خبر داد. «آبله میمون» بیماری نادر و شبیه به آبله است که به تازگی شمار افراد مبتلا به آن به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. این بیماری نخستین‌بار طی سال ۱۹۵۸ در بین میمون‌های آزمایشگاهی کشف شد. مدتی بعد شواهدی از عفونت ویروس عامل آن در تعدادی از جوندگان آفریقایی نیز یافت شد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که آبله میمون می‌تواند موش و خرگوش را نیز آلوده کند. در سال ۱۹۷۰ برای نخستین‌بار این بیماری در انسان‌ها گزارش شد.

خوراکی‌های مؤثر در کاهش درد معده

معده شما در نتیجه استرس بیش از حد، مصرف اشتباه مواد غذایی، مشکلات گوارشی و یبوست دچار التهاب می‌شود. اگر از درد شکم و معده رنج می‌برید بسیاری از امدادهای سریع وجود دارد که بتوانید آنها را در خانه انجام دهید، اما فراموش نکنید در صورت جدی شدن دردها باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، علائم التهاب معده شامل درد شکم و نفخ شدید است. با این اوصاف تغییر عادات غذایی در کنار برخی از درمان‌های خانگی ساده، می‌تواند متوسل شدن به داروها را کاهش داده و التهاب معده را از بین ببرد. این درمان‌ها شامل استفاده از مواد غذایی مانند رازیانه، نعناع، بابونه، آنتی‌اکسیدان‌، فیبر، میخک، آب لیمو و دارچین است.

اهمیت مصرف میوه با معده خالی

از آنجا که میوه حاوی مقدار زیادی فیبر است، ممکن است هضم را کند کرده و باعث کندی تخلیه معده شود؛ اما این موضوع در مدت زمان محدودی در بدن رخ خواهد داد. در واقع این موضوع باعث نمی‌شود که معده هضم کامل را متوقف کند؛ در نتیجه فقط روند هضم غذا دیرتر اتفاق خواهد افتاد.

چگونه سردرد کرونای طولانی را درمان کنیم؟

متخصصان معتقدند که پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، خواب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن به تسکین سردرد ناشی از کرونا طولانی‌مدت کمک می‌کند. کووید طولانی‌مدت اصطلاحی کلی برای شرایط پس از کووید است که با طیف گسترده‌ای از علائم مشخص می‌شود و می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از عفونت ادامه یابد. یکی از علائمی که پس از ابتلای اولیه به ویروس کرونا گزارش شده، سردرد است. سردرد ناشی از کووید -۱۹ از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

به گفته متخصصان، سردرد مرتبط با بیماری کووید -۱۹ می‌تواند شامل اشکال مختلفی مانند سردرد خفیف و ماندگار، سردرد حاد و بدترین نوع آن یعنی سردرد در تمام طول عمر می‌شود. مدت زمان ماندگاری سردرد از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. کووید -۱۹ ظاهراً این وضعیت را در کسانی که قبل از ابتلا به کووید، مستعد سردرد بودند، بدتر می‌کند. این گروه از افراد پس از بهبود یافتن از بیماری درگیر سردردهای طولانی مدت می‌شوند.

زمانی که سردردهای طولانی کووید به میزان قابل‌توجهی دردناک و مکرر می‌شود، بهتر است فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین به افرادی که فشار خون بالا، اختلالات استرس، بی‌خوابی و مه مغزی دارند، توصیه می‌شود از متخصص کمک بخواهند. مبتلایان باید در مورد دفعات، مدت و محل سردرد خود با پزشک مشورت کنند تا ارزیابی مناسبی از مشکل آن‌ها انجام شود.

به نظر می‌رسد که دنبال کردن استراتژی‌های خاص به تسکین سردرد کمک می‌کند. برای نمونه، توصیه شده است که افراد از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، خواب کافی داشته باشند، بدن خود را هیدراته نگه دارند و از استرس اجتناب کنند.

رژیم گیاهی به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند

بیماری‌های قلبی‌عروقی یکی از علل عمده مرگ‌ومیر در سراسر جهان شناخته شده است. طی چند دهه گذشته مطالعات متعدد نشان داده‌اند که محدود کردن میزان گوشت در رژیم غذایی به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. برای نمونه مشخص شده است که رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد؛ همچنین ممکن است از خطر بروز بعضی از انواع سرطان‌ها بکاهد.

گروهی از محققان به منظور بررسی بیشتر تأثیر رژیم غذایی گیاهی بر بهبود سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی در میان افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کردند، ۴۰ درصد کاهش یافته است. همچنین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و خطر پرفشاری خون در میان این گروه از افراد به ترتیب ۴۰ و ۳۴ درصد کاهش یافت.

دلایل زیادی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی گیاهی و بهبود سلامت قلب وجود دارد. برای نمونه گیاهان سرشار از فیبر و مواد مغذی گیاهی هستند و به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. از سوی دیگر، محصولات حیوانی سرشار از چربی و آلاینده‌های محیطی هستند. محققان معتقدند که افزایش میزان مصرف مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات، همچنین اجتناب از مصرف بیش از حد گوشت سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد و خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 601615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.