«آنتی‌اکسیدان» دشمن اصلی استرس اکسیداتیو

یک دکترای شیمی آلی گفت: هنگامی که سلول دچار استرس اکسیداتیو می‌شود، مانند میوه‌ای است که خراب شده و ظاهر خود را از دست داده است؛ در این هنگام سلول پیر شده و به مرور تبدیل به توده می‌شود به همین دلیل استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص انواع طبیعی آن‌ها توصیه می‌شود.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استرس اکسیداتیو مسئله بسیار مهمی است، اظهار کرد: پیری سلول یا همان استرس اکسیداتیو هنگامی در بدن رخ می‌دهد که DNA آسیب ببیند.

وی افزود: DNA تحت شرایط خاصی مورد آسیب قرار می‌گیرد؛ هنگامی که شخص بیش از حد در معرض نور خورشید باشد، دخانیات مصرف کند، استرس داشته‌باشد و با اشعه‌های رادیو اکتیو در تماس باشد مستقیماً دچار پیری سلول می‌شود.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: درواقع عامل اصلی که موجب آسیب‌رسانی به سلول‌ها و DNA می‌شود، رادیکال‌های آزاد است. نیتروژن و اکسیژن جفت نشده همان رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود که برای جبران مقدار کمبود خود به سلول حمله کرده و الکترون مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

وی اشاره کرد: در این میان مبحثی تحت عنوان آنتی‌اکسیدان مطرح می‌شود که می‌تواند بدن را از ایجاد استرس اکسیداتیو نجات دهد و از آن‌جایی که یکی از دلایل مهم ایجاد بیماری‌های صعب‌العلاج، همین استرس اکسیداتیو است، پیشگیری از آن بسیار اهمیت دارد.

یوسفی در رابطه با اهمیت آنتی‌اکسیدان‌ها گفت: افرادی که مدت زیادی در معرض تابش نور خورشید قرار دارند به پیری پوست دچار می‌شوند و پزشکان در مرحله نخست برای پیشگیری از استرس اکسیداتیو استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها را تجویز می‌کنند.

وی افزود: هنگامی که سلول دچار استرس اکسیداتیو می‌شود، مانند میوه‌ای است که خراب شده و ظاهر خود را از دست داده است. در این هنگام سلول پیر شده و به مرور تبدیل به توده می‌شود به همین دلیل استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها و به‌خصوص انواع طبیعی آن‌ها مانند انگور، زردچوبه، انار، بلوبری و دارچین در این هنگام بسیار توصیه می‌شود.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: امروزه آب‌رسان‌های بسیار مهمی نیز تولید شده است که به‌نوعی یک ایده بسیار خوب محسوب می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از کرفس، دارچین و دیگر مواد اولیه آنتی‌اکسیدان‌های مناسبی ایجاد کرده و ترکیبات آرایشی بهداشتی تولید کنند.

وی اشاره کرد: به دلیل اینکه چشم بیش از دیگر نقاط بدن در معرض استرس اکسیداتیو قرار دارد، آنتی‌اکسیدان‌های چشم و پوست نیز بسیار مطرح شده است. به تازگی نیز دانشمندان ایرانی توانسته‌اند از شیر شتر آنتی‌اکسیدان استخراج کنند و از آن‌جایی که تصور می‌شد، این مواد تنها از گیاه به‌دست می‌آید، کشف دانشمندان ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 600799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.