تشخیص بیماری‌های استوایی با کمک هوش‌مصنوعی

گروهی از محققان در هند مشغول توسعه یک ابزار مبتنی بر ماشین یادگیری هستند که به پزشکان کمک می‌کند بیماری‌های استوایی مختلف از جمله تب دانگ و مالاریا را از یکدیگر تمایز دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

آمار شکایت‌های پزشکی چطور کاهش می‌یابد؟

بسیاری از کارشناسان سلامت بر این باورند که ریشه بسیاری از شکایت‌های پزشکی به نبود تجهیزات کافی و کمبود نیروی انسانی در فرآیندهای تشخیصی و درمانی برمی‌گردد. به همین دلیل نیز برخی استان‌های کم برخوردار در صدر شکایت‌های پزشکی قرار دارند. کارشناسان معتقدند بسیاری از خطاها و قصور پزشکی با رعایت برخی نکات ساده قابل پیشگیری است. در این بین، برخی کارشناسان سلامت تاکید دارند که یکی از عمده راه‌های کاهش شکایت پزشکی، ارتقای مهارت‌های ارتباطی مؤثر بین ارائه دهندگان خدمت با بیماران است.

غلبه بر چربی خون بالا با شربتی سنتی

امروزه به علت مصرف کردن غذاهای آماده، فست‌فودها و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب افراد دچار چربی خون و بیماری‌های مختلف می‌شوند که شربت هشت عرق (عرق شوید، زنیان، سیر، کاسنی، شاه‌تره، مرزه، جعفری و گشنیز) می‌تواند به کاهش چربی خون و سایر بیماری‌ها کمک شایانی کند.

شربت هشت عرق حاوی انواع ویتامین‌های A، C، D، E، K، گروه ویتامین‌های B مانند B1، B2، B3، B6، B9، B12، سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، روی، فسفر، مس، دی آلیل سولفید، آلیسین و فلاونوئیدها است. این شربت تأثیر چشمگیری در کاهش چربی خون و چربی کبد، پاکسازی عروق و شریان‌ها و از بین بردن میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها دارد.

تشخیص بیماری‌های استوایی با کمک هوش‌مصنوعی

گروهی از محققان در هند مشغول توسعه یک ابزار مبتنی بر ماشین یادگیری هستند که به پزشکان کمک می‌کند بیماری‌های استوایی مختلف از جمله تب دانگ و مالاریا را از یکدیگر تمایز دهند. این تحقیق نوین روش‌های آماری و یادگیری ماشینی را به طور همزمان بررسی می‌کند تا بین عفونت‌های استوایی تمایز ایجاد کند. تشخیص بیماری‌های استوایی به خصوص در موارد اضطراری یک چالش مهم برای پزشکان به حساب می‌آید. ۴ مورد از این بیمارها از جمله تب دانگ، مالاریا، تب شالیزار و تیفوئید علائم بالینی مشابهی دارند.

گیریش تانگا استادیار این کالج می‌گوید: حتی با وجود فرایند پیچیده تشخیص ممکن است ۳ روز طول بکشد تا نتایج آزمایش‌ها در دسترس قرار بگیرد. همین امر سبب شد تا شناسایی بیماری با کمک یک ابزار هوش مصنوعی را بررسی کنیم.

فاصله زمانی بین دو عفونت ناشی از BA.5 چقدر است؟

ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌ها با گذر زمان جهش پیدا می‌کند و دچار تغییراتی می‌‎شود. هر کدام از سویه‌های جهش یافته ممکن است ویژگی خاص و منحصربه‌فرد خود را داشته باشد. برای نمونه قدرت انتقال‌پذیری سویه جدید امیکرون BA.5 بسیار بالا است و افراد زیادی را در مدت زمان کوتاهی درگیر می‌کند.

عفونت مجدد کرونا پدیده جدیدی نیست به‌طوری‌که ممکن است افراد پس از گذشته چند هفته از عفونت اولیه، دوباره درگیر بیماری کووید -۱۹ شوند. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که ممکن است افراد پس از گذشت شش تا هشت هفته پس از عفونت ناشی از زیرسویه BA.4 یا BA.5 دوباره درگیر بیماری کووید -۱۹ شود.

چه کسانی باید واکسن آبله میمون را دریافت کنند؟

آبله میمون می‌تواند از طریق تماس پوستی نزدیک میان افراد و همچنین از طریق تماس با اشیا مانند لباس، ملحفه یا حوله فرد آلوده به دیگران سرایت کند. همچنین، ترشحات تنفسی راه دیگر انتقال ویروس آبله میمون در نظر گرفته می‌شود. کارشناسان اعلام کرده‌اند با توجه به عرضه محدود فعلی واکسن Jynneos، اولویت با افرادی است که بیش از حد معمول در معرض خطر ابتلاء به ویروس آبله میمون قرار دارند.

به نظر می‌رسد واکسن دیگری به نام ACAM2000 وجود دارد که برای آبله میمون تأیید شده است. اگرچه این واکسن تک دوزی به طور گسترده در دسترس است، اما با عوارض جانبی و منع مصرف بیشتری همراه است. به طوری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که عوارض جانبی واکسن ذکر شده در میان کودکانی که آن را دریافت کرده‌اند، رایج است. در حالی که تاکنون هیچ عارضه جانبی از واکسن Jynneos در ایالات متحده آمریکا گزارش نشده است.

به نظر می‌رسد که کارکنان و مسئولان آزمایشگاهی که در حال انجام آزمایش و بررسی بر ویروس آبله میمون هستند نیز باید واکسینه شوند. همچنین، کودکان و نوجوانان در صورتی که با فرد مبتلا به بیماری آبله میمون در تماس بوده‌اند نیز باید واکسن را تزریق کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نهم آگوست مجوز استفاده اضطراری را برای واکسن Jynneos صادر کرد. بر این اساس، تزریق واکسن حتی برای افراد کمتر از ۱۸ سال در صورتی که در معرض خطر بالای عفونت آبله میمون هستند، منعی ندارد.

کد خبر 600751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.