افزایش بیماری فشارخون در سالمندی/مصرف دوبرابری نمک در اصفهان

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌عروقی و دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مصرف دو برابری نمک در اصفهان، گفت: با توجه به میزان بالای فشارخون در سنین بالای ۱۸ سال، پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به فشار خون باشند.

رامش حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از عوامل ایجادکننده بیماری فشار خون، فاکتور سن است؛ درواقع هرچه سن افزایش یابد، متعاقب آن احتمال ابتلاء به این بیماری بیشتر می‌شود، به طوری که در سن ۵۰ سالگی احتمال اینکه یک فرد تا آخر عمر مبتلا به این بیماری شود، حدود ۹۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ژنتیک نیز در ابتلاء به این بیماری تأثیرگذار است، به‌طوری‌که در صورت ابتلای افراد درجه یک خانواده فرد به این بیماری، وی نیز بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارد، افزود: شیوع بیماری پرفشاری خون در خانم‌ها تا قبل از ۵۰ سالگی کمتر است اما پس از این سن آمار ابتلاء به آن، افزایش می‌یابد.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی عوامل خطر در ابتلاء به این بیماری تأثیرگذار هستند، ادامه داد: از مهم‌ترین آنها می‌توان به اضافه وزن و چاقی اشاره کرد که این دو عامل خطر متعاقب رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی، ایجاد می‌شود و احتمال ابتلاء به فشارخون بالا را افزایش می‌دهد.

افزایش استفاده از نمک با مصرف مواد غذایی خارج از منزل

وی با بیان اینکه یکی از فاکتورهای مهم در رژیم غذایی مصرف نمک است، تصریح کرد: مردم اصفهان در صورتی به طور متوسط در طول روز ۹.۵ گرم نمک مصرف می‌کنند که میزان استاندارد این رقم برابر با پنج گرم است و تقریباً مصرفی دو برابر استاندارد جهانی دارند.

حسین‌خانی اضافه کرد: موادغذایی‌های تهیه شده خارج از منزل اعم از نان، دوغ، پنیر، کنسروها، انواع سس‌ها، غذاهای فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس و فست‌فودها دارای میزان نمک بالایی هستند و مجموعه این موارد میزان استفاده نمک را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: برای طبخ غذا بیشتر از روغن‌های جامد استفاده می‌شود که علاوه بر داشتن ترانس، منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود، مصرف میوه‌جات و سبزیجات نیز در میان افراد جامعه پایین است در صورتی که باید مصرف آن‌ها افزایش یابد.

افزایش ۸.۵ درصدی ابتلاء به فشار خون در چهار سال

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی، عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طبق مطالعه انجام شده در سال ۱۳۹۵ در استان اصفهان، ۲۵ درصد شهروندان بالای ۱۸ سال مبتلا به فشارخون بودند، ادامه داد: این مطالعه در سال ۹۹ تکرار شد که طی آن درصد اعلام شده به ۳۳.۶۳ درصد افزایش یافته بود و بیش از هر سه نفر بالای ۱۸ سال، یک نفر مبتلا به فشارخون بودند.

وی با بیان اینکه افزایش حدود ۸.۵ درصدی افراد مبتلا به بیماری فشار خون تنها در طی چهار سال فاجعه است، گفت: تا حد امکان باید عوامل خطر کاهش یابد و مردم به سمت شیوه زندگی سالم سوق پیدا کنند. با توجه به میزان بالای شیوع این بیماری در سنین بالای ۱۸ سال، پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به فشار خون باشند.

کد خبر 600339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.