اصفهان در صدر جذب اعتبارات فرهنگی در دوران کرونا/راه‌اندازی نخستین اپلیکیشن جامع هنریابی

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان بیشترین میزان جذب اعتبار حوزه فرهنگ کشور در شرایط کرونایی را دارد، گفت: نخستین اپلیکیشن جامع هنریابی و هنرمندیابی دارای مجوز رسمی کشور در هفته دولت رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی تمنایی روز شنبه _پنجم شهریورماه_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در چند سال اخیر، واگذاری بخشی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: اگر این امر محقق شود حتی می‌توان برپایی نمایشگاه کتاب را به بخش خصوصی واگذار کرد؛ در همین رابطه رایزنی‌هایی با تعاونی ناشران استان اصفهان صورت گرفته است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به برپایی «دوسالانه کتاب استان اصفهان» گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی تولیدکنندگان آثار در بخش کتاب و حمایت از این فعالان است.

شرایط آثار مکتوب دوسالانه کتاب اصفهان

وی با بیان چگونگی فرآیند و شرایط این رقابت فرهنگی تصریح کرد: زمان‌بندی تولید آثار بین سال‌های ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ است که باید در این مدت چاپ یا اعلام وصول در وزارت فرهنگ شده باشد. ناشر کتاب، موضوع و پدیدآورندگان کتاب هم باید از اصفهان یا در اصفهان بوده باشند تا در این جشنواره شرکت داده شوند.

تمنایی افزود: دین و فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق، زبان و زبان‌شناسی، علوم خاص، علوم عملی، هنر و معماری، ادبیات، تاریخ و جغرافیا از جمله بخش‌های اصلی این جشنواره است. همچنین فعالان پیرامونی انتشار کتاب از جمله صفحه‌آرا، ویراستار و سایر عوامل نیز می‌توانند در این رقابت که تا پانزدهم شهریورماه ادامه دارد، شرکت کنند.

وی ادامه داد: امسال در بیست‌وششمین دوسالانه کتاب اصفهان تا به امروز ۶۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که نسبت به دوره قبل، افزایش سه برابری دارد. خانه کتاب و ادبیات کشور مستقر در تهران نیز متولی داوری این رویداد استانی است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به بخش‌های ویژه این دوره از جشنواره سالانه کتاب اظهار کرد: آثار چاپی در حوزه دفاع مقدس و نماز در این دوره به شکل خاص دیده‌شده و داوری و جوایز این دو بخش نیز ویژه هستند.

وی با یادآوری معیارهای انتخاب بهترین کتاب در این دوره، افزود: بدیع بودن موضوع، رعایت استاندارها در ساختار اثر، فصل‌بندی درست، دقت در نگارش و دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استاندارها در بیان منابع، بالا بودن معیار علمی محتوای اثر، بهره‌مندی از قدرت تحلیل، آراستگی، حروف‌چینی و صفحه‌آرایی و همچنین رعایت استاندارهای تصحیح و ترجمه از جمله این ملاک‌ها هستند که در داوری‌ها لحاظ خواهد شد.

تمنایی اظهار کرد: در بحث اشتغال و تسهیلات، وام‌هایی به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، با سود ۱۲ درصد برای ایجاد یا توسعه کسب‌وکار به متقاضیان تعلق می‌گیرد. از سال گذشته تا مردادماه ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان اصفهان جذب شده است. امسال نیز در تلاش برای جذب اعتبار به میزان دو برابر سال گذشته در موضوع تبصره ۱۸ هستیم.

وی اظهار کرد: در موضوع مشاغل خانگی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نیز ۱۲۹ حرفه و شغل در مجموعه وزارت فرهنگ مشخص شده و یک‌هزارم میلیون ریال سقف تسهیلات در این بخش برای هر متقاضی در نظر گرفته شده است.

اصفهان در صدر جذب اعتبارات فرهنگی در دوران کرونا/راه‌اندازی نخستین اپلیکیشن جامع هنریابی

اختصاص ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات گروهی در بخش فرهنگ

به گفته سرپرست اداره کل فرهنگ استان اصفهان، در بخش مشاغل خانگی اگر افرادی به شکل گروهی و در یک مجموعه متقاضی تسهیلات باشند، می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیارد ریال وام با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند. امسال و تاکنون دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات در بخش مشاغل خانگی پرداخت شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به فعالیت سامانه «تحفه» گفت: هنرمندان عضو این سامانه می‌توانند تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ سود چهار درصد از صندوق کارآفرینی امید دریافت کنند.

تمنایی با اشاره به آسیب‌های شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر افزود: اصفهان بیشترین میزان جذب اعتبار حوزه فرهنگ کشور در شرایط کرونایی را با ۵۴۰ میلیارد ریال داشته است؛ به‌طوری‌که در شرایط شیوع کرونا ۲۵۰ مؤسسه آسیب‌دیده از کرونا به اداره کل فرهنگ مراجعه کردند و در مجموع ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار به آن‌ها اعطا شد.

وی با بیان اینکه سامانه «هنریاران» در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: این سامانه نخستین اپلیکیشن جامع هنریابی و هنرمندیابی دارای مجوز رسمی کشور است که در هفته دولت رونمایی می‌شود.

کد خبر 600088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.