تشخیص اوتیسم از طریق مردمک چشم

تحقیقات جدید به پاسخ آسان چشم به نور به عنوان یک روش بالقوه مفید برای تشخیص اوتیسم در کودکان بسیار خردسال اشاره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

عوارض مصرف بیش از حد سیب

یکی از عبارت‌های رایج در بین مردم این است که میوه و سبزیجات را می‌توان به هر مقدار مصرف کرد، اما این عبارت به‌تازگی مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است، زیرا خوردن میوه به مقدار زیاد به‌خصوص سیب، می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن جدید یا خطر بیماری‌های مزمن قدیمی را تشدید کند. با این وجود سبزیجات را می‌توان به هر میزان مصرف کرد.

تسهیل فرآیندهای تولید مواد خوراکی و دارویی در استان فارس

محمد جواد راعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای معاونت غذا و دارو در طی ماه‌های اخیر تسهیل فرآیندهای مربوط به تولیدکنندگان مواد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی است که بخش قابل توجهی از خدمات دولت سیزدهم در استان فارس بشمار می‌آید.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شکیل دو اداره با عنوان مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور و تجویز و مصرف منطقی داروها است که دستاوردهای مثبتی تاکنون به همراه داشته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: یکی از اقدامات اداره تجویز و مصرف منطقی داروها، پیگیری فعال شدن اتاق‌های تمیز در سه بیمارستان شهید دکتر فقیهی، نمازی و آنکولوژی امیر است که در صورت عملیاتی شدن با مصرف منطقی داروها، صرفه‌جویی در مصرف داروها و همچنین کاهش عوارض مصرف داروها همراه است.

تشخیص اوتیسم از طریق مردمک چشم

تحقیقات جدید به پاسخ آسان چشم به نور به عنوان یک روش بالقوه مفید برای تشخیص اوتیسم در کودکان بسیار خردسال اشاره می‌کند. آزمایشات بیشتر در حال حاضر در گروه بزرگی از کودکان در حال انجام است و یک دستگاه ساده برای غربالگری پاسخ‌های مردمک ساخته شده است. محقق جورجینا لینچ، نویسنده اول مطالعه جدید گفت: ما می‌دانیم که وقتی در سنین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی مداخله می‌کنیم، تأثیر طولانی مدتی بر نتایج آن‌ها دارد. در واقع مداخله درمانی در این بازه سنی بحرانی می‌تواند باعث یادگیری کلامی و یا غیرکلامی ماندن کودک باشد.

ارتباط بین پارکینسون و محصولات لبنی کم چرب

نتایج مطالعات جدید نشان داده است که مصرف شیرینی‌های تهیه شده از لبنیات کم چربی مثل ماست منجمد ممکن است برای سلامتی مغز مضر باشد. پژوهشگران دریافته‌اند، فرادی که فقط یک محصول لبنی کم چرب را در روز انتخاب می‌کنند، نسبت به افرادی که کمتر از یک محصول لبنی کم چرب را در هفته مصرف می‌کنند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلاء به پارکینسون قرار دارند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که هرچه مصرف محصولات لبنی کم چرب افزایش یابد، احتمال ابتلاء به بیماری پارکینسون در مرحله‌ای از مراحل زندگی بیشتر می‌شود.

علائم بیماری قلبی را جدی بگیرید

احساس درد در قفسه سینه، نفس‌نفس زدن هنگام بالا رفتن از پله‌ها، خروپف کردن، احساس درد در فک و احساس سوزن‌سوزن شدن در بخشی از بدن، ممکن است نشان‌دهنده بیماری قلبی باشد. قلب از اعضای مهم و حیاتی بدن است و در صورتی که فقط برای چند ثانیه وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، ممکن است به کما یا حتی مرگ فرد منجر شود؛ بنابراین حفظ سلامت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

نشانه اصلی مشکل قلبی احساس درد در قفسه سینه است، اما این علامت معمولاً در مراحل پیشرفته‌تر بیماری مشاهده می‌شود. در صورتی که در کنار درد قفسه سینه تعرق نیز دارید، لازم است سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

تأثیر تعداد دفعات فعالیت ورزشی در حفظ عضلات

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر تعداد دفعات فعالیت ورزشی در حفظ عضلات، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، پیشرفت عضله‌سازی در میان ۳۶ دانشجو را مورد ارزیابی قرار دادند، افراد شرکت‌کننده در مطالعه شامل ۲۴ مرد و ۱۲ زن می‌شود؛ هیچ‌کدام از افراد حداقل به مدت شش ماه در هیچ نوع تمرین مقاومتی شرکت نکرده بودند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه به سه گروه تقسیم شدند؛ گروه اول هر هفته شش نوع ورزش انقباضی عضلانی انجام دادند. دو گروه دیگر ۳۰ انقباض در هفته انجام دادند، یک گروه شش بار در روز به مدت پنج روز در هفته انجام دادن در حالی که گروه دیگر تمام تمرینات را در یک روز انجام دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد گروه اول هیچ مزیتی از نظر قدرت یا اندازه نداشتند، اما افرادی که هر ۳۰ حرکت را در یک روز انجام دادند، بهتر عمل کردند، آن‌ها تقریباً شش درصد افزایش در اندازه عضلانی داشتند، اما هیچ افزایشی در قدرت عضلانی نداشتند. افرادی که شش بار در روز به مدت پنج روز در هفته حرکات را انجام دادند، بهترین شرایط را داشتند.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که برای عضله‌سازی، داشتن یک تمرین نسبتاً سبک چندین بار در هفته، بر تمرین شدیدتر که فقط یک بار در هفته انجام می‌شود، اولویت دارد. هنوز مشخص نشده است که چرا تمرینات با شدت کمتر، اما مکرر بیشترین فواید را به همراه داشته است، اما محققان معتقدند که ورزش منظم ماهیچه‌ها، حتی اگر به سادگی پیاده‌روی باشد، توده عضلانی را حفظ می‌کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) انجام فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات را حداقل دو بار در هفته در خانه یا باشگاه به منظور حفظ و بهبود تناسب اندام و سلامتی توصیه می‌کند.

کد خبر 599663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.