آیا سفر به مریخ سلامت انسان را به خطر می‌اندازد؟

تیمی از متخصصان پزشکی فضایی از «دانشگاه ملی استرالیا» مدلی ریاضی را برای پیش‌بینی ایمنی سفر فضانوردان به سیاره مریخ ایجاد کرده‌اند؛ این مدل ریاضی برای کسب اطمینان از انجام وظایف فضانوردان نیز کاربرد دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

تأثیر بهتر آمپول ب کمپلکس و ب ۱۲ نسبت به کپسول‌های خوراکی

تحقیقات نشان‌داده است که تزریق ویتامین ب کمپلکس بسیار مؤثرتر از انواع قرص، کپسول یا شربت آن است. تزریق آمپول ب کمپلکس (B complex) می‌تواند باعث افزایش انرژی گردد. تزریق آمپول ب 12 (B12) نیز برای درمان کم خونی مفید است، تزریق این آمپول‌ها، باید با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود.

شناسایی ٤٥ بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در کردستان

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی ٤٥ بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت گذشته تا کنون در استان خبر داد.

بهرام کندائی گفت: در حال حاضر ۱۰٤ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

وی با اشاره به فوت دو نفر دیگر بر اثر ابتلاء به کرونا، افزود: اکنون ۱٥ بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) بستری هستند.

تقدیر از پزشکان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

به مناسبت فرارسیدن اول شهریورماه مصادف با زادروز حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک، مراسمی به همت روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای تقدیر و تکریم پزشکان این سازمان برگزار شد. رئیس، معاونین و مدیر روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با حضور در مراکز درمانی از پزشکانی که بر بالین بیماران بودند تقدیر و تشکر کردند. در این مراسم، دکتر پروین منصوری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تبریک روز پزشک به همه همکاران خود، پزشکی را نعمتی الهی دانست که به هرکسی اعطا نمی‌شود.

آیا سفر به مریخ سلامت انسان را به خطر می‌اندازد؟

در سال ۲۰۳۳ ناسا و چین تصمیم دارند تا برای نخستین بار در تاریخ، فضانورد به مریخ ارسال کنند. این مسئله، چالش‌های مختلفی از مسائل لجستیکی گرفته تا مسائل فنی از جمله اطمینان از اینکه آیا این فضانوردان می‌توانند با زباله‌های خود کنار آمده و آیا آن‌ها برای ماه‌ها غذا و آب کافی خواهند داشت، با خود به همراه خواهد داشت. یکی از مسائلی که باید بیشتر به آن توجه شود، سلامت و امنیت فضانوردانی است که قرار است ماه‌ها در فضا سفر کرده و بدن آن‌ها در معرض تشعشعات کیهانی و جاذبه کم قرار گیرد.

در همین راستا تیمی از متخصصان پزشکی فضایی از «دانشگاه ملی استرالیا» مدلی ریاضی را برای پیش‌بینی ایمنی سفر فضانوردان به سیاره مریخ ایجاد کرده‌اند؛ این مدل ریاضی برای کسب اطمینان از انجام وظایف فضانوردان نیز کاربرد دارد، درواقع این مدل می‌تواند در کنار تمامی تلاش‌هایی که پیش از پا گذاشتن بشر بر روی مریخ نیاز است انجام شود، بسیار ارزشمند باشد و برای ارزیابی تأثیر مأموریت‌های کوتاه و بلند مدتی که فضانوردان بسیار فراتر از مدار پایینی زمین در آینده انجام می‌دهند نیز مفید واقع شود.

ژاپن به دنبال معرفی سیستم جدید برای گزارش تعداد مبتلایانِ کرونا دولت ژاپن در حال بررسی تغییراتی در سیستم فعلی خود برای "ارائه گزارش از تعداد بیماران کرونایی" در این کشور است. مقامات بهداشتی ژاپن امیدوارند محدوده بیمارانی که اطلاعات دقیق آنها باید گزارش شود را به افراد مسن یا کسانی که در معرض خطر ایجاد علائم شدید هستند، محدود کنند.

مزایای دریافت واکسن استنشاقی کرونا چیست؟

متخصصان معتقدند که واکسن‌های استنشاقی به توقف انتقال بیماری کرونا کمک شایانی می‌کند. کرونا ویروس که عامل بیماری کووید -۱۹ است به صورت مداوم در حال جهش است و این تکامل یافتن باعث می‌شود ویروس برای مصون ماندن در برابر سیستم ایمنی مجهز شود. در این شرایط متخصصان تمایل دارند اسپری‌های بینی و نقش بزرگی که می‌توانند در مهار این وضعیت و جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری ایفا کنند را در کانون توجه قرار دهند.

واکسن‌های استنشاقی برخلاف واکسن‌های تزریقی مجاری تنفسی را هدف قرار می‌دهند، این اتفاق خطر مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، زیرا اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت به شمار می‌رود. متخصصان معتقدند که حل مشکل ایجاد ایمنی مؤثر برای پیشگیری از انتقال ویروس، چالش بسیار مهمی بوده و لازم است مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 599412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.