جشنواره اهدای کتاب به‌دنبال مشارکت بیشتر مردم

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: حدود ۱۳۰ هزار جلد کتاب در سال ۹۸ و در سال‌های بعد، درمجموع ۱۳۷ هزار و ۲۰۶ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه فرهنگی از مسیر کتاب می‌گذرد و در عصر حاضر اهمیت کتاب و کتابخوانی به حدی است که تمام کشورهای توسعه یافته، این حوزه را در رأس برنامه‌های فرهنگی خود قرار داده‌اند و برای تقویت و ارتقای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

میزان مطالعه روزانه در ایران از دو تا ۷۹ دقیقه متغیر است و این پایین بودن سطح مطالعه در کشور ما ناشی از ناآشنایی و عادت نداشتن به مطالعه از دوران کودکی است؛ حتی به اعتقاد شماری از کارشناسان، سرانه مطالعه در میان اقشار مختلف دانشگاهی و تحصیل‌کرده نیز بسیار پایین است.

همه این موارد در کنار گرانی کاغذ و قیمت کتاب، این عنصر ارزشمند فرهنگی و تاثیرهای شگرف آن را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است؛ چالش‌هایی که برای کاهش آن‌ها باید برنامه داشت و تلاش کرد. یکی از این فعالیت‌ها، اجرای طرح‌هایی ازجمله اهدای کتاب یا نذر کتاب است که برخی سازمان‌ها و نهادها دنبال می‌کنند تا مروج فرهنگ مطالعه و خوانش کتاب خوب در جامعه باشند.

در همین رابطه، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی در مراسم افتتاح چهارمین جشنواره اهدای کتاب استان اصفهان با عنوان «بحار کتاب، انوار دانایی» و رونمایی از مسابقه ملی کتابخوانی «داروی درد حاج قاسم» اظهار کرد: اهمیت کتاب، کتابخوانی و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد کرده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم و دیگر کتاب‌های آسمانی انسان‌ها را به فکر و اندیشه دعوت کرده است ادامه داد: کتاب برای اهل خرد میراثی جاودان و در تمامی ادوار، مبدأ پیشرفت و جمله ابزارهای سعادت انسانی است.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، ترویج فرهنگ کتابخوانی را مأموریت محوری نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد و افزود: کتابخوانی و فرهنگ مطالعه باید مستمر باشد و کتاب همواره باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها جای داشته باشد.

تقویت مسئولیت پذیری افراد جامعه؛ هدف جشنواره اهدای کتاب

وی با بیان اینکه جشنواره اهدای کتاب گام مؤثری در مسیر غنی کردن قفسه‌ها و مخازن کتابخانه‌های عمومی است، تصریح کرد: این جشنواره مسئولیت‌پذیری مردم جامعه در امر مطالعه را تقویت می‌کند تا در اهدای کتاب به کتابخانه‌ها مشارکت ویژه‌ای داشته باشند.

معتمدی به ارائه آمار کتاب‌های اهدایی در جشنواره‌های قبلی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۳۰ هزار کتاب در سال ۹۸ و در سال‌های بعد درمجموع ۱۳۷ هزار و ۲۰۶ هزار کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری و با مشارکت خوب مردم و ناشران ۵۰۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شود تا همگان بتوانند از این ظرفیت بزرگ فکری و مکتوب استفاده کرده و بهره ببرند.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی اصفهان اظهار کرد: هر آنچه روی کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه کار و اقدام شود در مسیر تعالی و پیشرفت جامعه تأثیر زیادی دارد.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم و پس از اهدای نمادین کتاب، جشنواره «بحار کتاب، اهدای دانایی» با حضور مسئولان بنیاد علمی آموزشی قلم چی، مدیران استانی و رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی، همچنین جمعی از کتابداران به طور رسمی افتتاح شد.

کتابخانه عمومی علامه نائینی اصفهان در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد. این کتابخانه، دارای دو سالن مطالعه مخصوص خواهران و برادران و بخش کتاب‌های مرجع، نشریات، کودک و نوجوان است.

کد خبر 599272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.