۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
تجلی هنر و فرهنگ در «اسلو»

اسلو با وجود تعهدی قوی به حفظ میراث گذشته و افتتاح مراکز فرهنگی جدید برای آینده، نمایشگاهی برای فرهنگ و هنر متجلی در سراسر شهر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پایتخت نروژ همواره به‌عنوان یک مرکز هنری در اسکاندیناوی معرفی شده است که وجود آثار هنری و فرهنگی بسیار در این شهر، در کنار انتخاب شدن به‌عنوان پایتخت سبز اروپا در ۲۰۱۹ و قرارگیری در لیست جذاب «مسافر نشنال‌جئوگرافیک بریتانیا (National Geographic Traveller (UK))» دلیلی بر این ادعا است. افتتاح‌های جدید در سال‌های اخیر شامل کتابخانه دایچمن، مونک و موزه ملی، نشان‌دهنده تعهد بالای اسلو به حفظ میراث فرهنگی برای قرن‌های آینده است و خلاقیت‌های هنری و ادبی بسیاری که در آن گرامی داشته می‌شود، نشان می‌دهد که پایتخت نروژ به طور قطع تجلی هنر و فرهنگ منطقه خود است. در ادامه با تعدادی از بخش‌های فرهنگی و هنری «اسلو» آشنا می‌شویم.

تالار شهر

تالار شهر اسلو «رادوست (Rådhuset)» نمایانگر طی شدن روند قرن بیستم برای ساختمان‌های مدنی است که به‌عنوان سکویی برای هنر عمومی عمل می‌کند. این ساختمان که یک غول مدرنیست با آجر قرمز است، بین سال‌های ۱۹۳۱ و ۱۹۵۰ ساخته شده و برجسته‌ترین بنا در سراسر اسکله محسوب می‌شود. در بخش بیرونی تالار شهر اسلو، دیوارهای کاج «داگفین ورنسکیولد (Dagfin Werenskiold، از چهره‌های فولکلور اسلو)» ورودی را احاطه کرده‌اند و مجسمه باشکوه پادشاه «هارالد سوم (Harald III)» سوار بر اسب، از ساخته‌های «آن گریمدالن (Anne Grimdalen)»، در کنار دیوار غربی آن قرار دارد. در بخش داخلی، سالن اصلی بزرگ تالار شهر اسلو با نقاشی‌های دیواری صنعت و ماهیگیری تزئین شده و کف مرمر و حتی پرده‌های آن، نمای موزاییکی ناهمواری از طرح‌های هندسی را به نمایش گذاشته است.

رستوران لایز

رستوران لایز (À L’aise) بر فراز کاخ سلطنتی اسلو، جنبه فرهنگی دارد و با ارائه معماری غذا، بخشی از رنسانس این شهر در حال توسعه محسوب می‌شود که در آن غذاخوری سنتی و خدمات بی‌عیب‌ونقص با وجود آشپزخانه‌ای خلاقانه با هم ترکیب می‌شوند.

موزه آستروپ‌فرنلی

آستروپ‌فرنلی (Astrup Fearnley) احتمالاً خاص‌ترین موزه بندری جهان باشد که در جزیره «تووهولمن (Tjuvholmen)» قرار دارد و برجسته‌ترین مؤسسه خصوصی هنر معاصر در نروژ محسوب می‌شود. این ساختمان در سال ۲۰۱۲ طراحی شده و مانند بدنه واژگون یک قایق است که در کنار آن یک خلیج کوچک قرار دارد. این موزه نمونه‌ای الهام‌بخش از نحوه تعامل هنر، معماری و محیط اطراف خود را ارائه می‌دهد و کلکسیون بی‌نظیر «هانس راسموس آستروپ (Hans Rasmus Astrup)» شامل آثار ارزشمند هنرمندان بزرگ شمال اروپا و چهره‌های بین‌المللی شناخته‌شده را در خود جای داده است. موزه آستروپ‌فرنلی همچنین میزبان برگزاری نمایشگاه‌های هنری موقت قرن بیستم و بیست‌ویکم است که در چندین فضای منحصربه‌فرد در سه ساختمان آن به نمایش گذاشته می‌شود.

کتابخانه دیچمن بیورویکا

دیچمن بیورویکا (Deichman Bjørvika) واقع در مقابل خانه اپرای اسلو، یک حلقه شش طبقه سفیدرنگ حاصل زوایای مختلف معماری است که نزدیک نیم‌میلیون کتاب را در خود جای داده و میزبان پروژه «کتابخانه آینده» است. کتابخانه آینده حاوی داستان‌های مهروموم‌شده نویسندگان معاضر اسلو است که تا سال ۲۱۱۴ خوانده نخواهند شد.

گالری ملی

گالری ملی اسلو در سال ۱۸۳۷ تأسیس شد و بزرگترین مجموعه عمومی نقاشی در نروژ است. افتتاح این گالری را می‌توان گامی مهم در تاریخ فرهنگی نروژ دانست که نشان‌دهنده جشنی از هنر نروژ است که به استقلال نروژ از سوئد در سال ۱۹۰۵ کمک کرد. امروزه این گالری ده‌ها هزار اثر از هنرمندان نروژی و بین‌المللی را در خود جای داده است. هنرهای قدیمی و مدرن، هنر معاصر، معماری و طراحی همگی زیر یک سقف و به روش‌های به طور کامل جدید در این گالری به نمایش گذاشته شده است.

سینمای فرانگر کینو

فرانگر کینو (Frogner Kino) سینمای آرت‌دکو و بازسازی‌شده غرب اسلو است. آرت‌دکو یا هنر تزئینی یک جنبش و سبک معماری، طراحی و هنرهای تجسمی به‌عنوان آمیخته‌ای از نوگرایی است که شناسه آن به‌کارگیری دقیق و جسورانه اشکال هندسی و رنگ‌های روشن به حساب می‌آید. بنای این سینما از بقایای یک تئاتر جوی کم‌نظیر از دهه ۱۹۲۰ است و فضای داخلی خاطره‌انگیز آن مزین به یک نقاشی دیواری آکروپلیس، دیوارهای مرمری و یک نقاشی سقفی از شبانه‌ای از ستارگان است.

موزه مونک

مونک (Munch)، موزه‌ای عظیم اختصاص داده شده به استاد نروژی «ادوارد مونک» است که در پاییز گذشته افتتاح شد و چشم‌اندازی بی‌نظیر برای خط ساحلی شهر فراهم می‌آورد. این موزه از عکس‌های کوچک گرفته تا بعضی از بزرگ‌ترین نقاشی‌های اسکاندیناوی کشیده‌شده روی بوم، دربردانده ۲۸ هزار اثر هنری و اقلام متعلق به این هنرمند بزرگ و کتابخانه خصوصی او است. مونک در کنار هنر نقاشی از آثار هنری موسیقی نیز غافل نمانده و مرکزی برای بحث و آموزش موسیقی نیز به حساب می‌آید. موزه الهام‌بخش و روشنگر مونک بینشی عظیم از یکی از مشهورترین هنرمندان تاریخ را ارائه می‌دهد.

کتاب‌فروشی ترونسمو بوخاندل

اسلو شهر کتاب‌خوان‌ها به حساب می‌آید و مقصد نهایی هر عاشق کتابی در این شهر بدون شک ترونسمو بوخاندل (Tronsmo Bokhandel) است. یک مرکز فرهنگی با شخصیت‌های رنگارنگ که قفسه‌های گسترده آن کتاب‌هایی با موضوعات هنر، معماری، سیاست، داستان، زندگی‌نامه و تاریخ را پوشش می‌دهد. این کتاب‌ها همگی با زبان انگلیسی و دارای عناوین نروژی است. بخش عکاسی ترونسمو بوخاندل با گالری‌های لندن رقابت می‌کند و در طبقه زیرین آن مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌های کمیک و رمان‌های گرافیکی وجود دارد. فضای ترونسمو بوخاندل مملو از آثار هنری است و به‌زعم بسیاری از کاربران می‌توان آن را بهترین کتاب‌فروشی جهان نامید.

کد خبر 594337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.