ماجرای برپایی نمایشگاه جایزه «هنر ویستا» در اصفهان چه بود؟

برپایی نمایشگاه «چهارمین دوره جایزه ویستا» توسط گالری «دوران معاصر» علاوه بر تحسین‌ها، انتقادهایی نسبت به فرم و نامفهوم بودن محتوا داشت که بنا به گفته هنرگردان این گالری زمانی که مخاطب دغدغه یا مطالعه‌ای نداشته باشد، برقراری ارتباط با آثار مشکل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گالری «دوران معاصر» در اصفهان جمعه _هجدهم شهریورماه_ میزبان نمایشگاهی از آثار منتخب چهارمین دوره جایزه ویستا در تهران بود که علاوه بر تحسین بسیاری از هنرمندان هنرهای معاصر استان اصفهان برای برپایی آن، انتقاد بسیاری از بازدیدکنندگان نسبت به نامفهوم بودن موضوع و محتوای نمایشگاه را به همراه داشت.

ماجرای برپایی نمایشگاه جایزه «هنر ویستا» در اصفهان چه بود؟

احسان روح‌الامین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گالری ویستا در تهران فعالیت دارد و چهار سال از زمان برگزاری «جایزه هنر ویستا» توسط این گالری می‌گذرد.

به گفته وی، این جایزه به هنرهای معاصر تعلق می‌گیرد و تلاش می‌کند طرح‌های پیشرو را به شکل پروپوزال از هنرمندان دریافت کند. در ادامه با داوری، آثار توسط هیئت انتخاب می‌شود و بخشی از آثار را به‌عنوان لیست نهایی اعلام می‌کند.

هنرگردان گالری دوران معاصر تصریح کرد: پس از این اعلام، نمایشگاهی از برترین آثار برپا می‌شود و درنهایت یک اثر را به‌عنوان اثر برگزیده معرفی می‌کنند. با توجه به اینکه در طول این چهار سال جایزه هنر ویستا با محوریت ایده هنر، شناخته‌تر شده است، گالری دوران معاصر تصمیم گرفت از گالری ویستا دعوت کند تا این نمایشگاه را در اصفهان برگزار کند.

وی ادامه داد: به همین منظور نفرات برتر لیست نهایی که آثار آن‌ها به‌عنوان برترین‌ها انتخاب شده بود با هماهنگی‌هایی که با گالری ویستا شد، این نمایشگاه به مدت ۱۴ روز در گالری معاصر اصفهان برپا شد و چهارشنبه _سی‌ام شهریورماه_ به کار خود پایان داد.

ماجرای برپایی نمایشگاه جایزه «هنر ویستا» در اصفهان چه بود؟

روح‌الامین افزود: ۱۴ پروژه از بین آثار ارسالی توسط داوران جایزه ویستا شامل ویدئوآرت، ویدئو پرفورمنس، چیدمان و عکاسی معاصر انتخاب و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: جنس هنر معاصر به گونه‌ای است که برخی آثار نیاز به مطالعه بیشتر دارد و خود آثار نیز یک دوره مطالعاتی داشته تا به این شکل که مخاطب می‌بیند نمود پیدا کرده است.

هنرگردان گالری دوران معاصر اظهار کرد: هنرمند فعال در بخش هنر معاصر به‌طور معمول فعالیت استودیویی نمی‌کند بلکه بسیاری از ایام سال مطالعه دارد و آرشیوهایی را جمع‌آوری می‌کند؛ به همین خاطر آشنایی با حوزه‌ای که اثر هنری پیرامون آن شکل گرفته در دریافت و فهم مخاطب در آن اثر تأثیرگذار است.

ماجرای برپایی نمایشگاه جایزه «هنر ویستا» در اصفهان چه بود؟

به گفته وی، با اینکه آثار ارائه شده در گالری توضیح داشت اما زمانی که مخاطب در آن حوزه‌ها دغدغه یا مطالعه‌ای نداشته باشد، برقراری ارتباط با این آثار در حوزه هنر معاصر و از جنس هنر امروز مشکل است، از همین رو در سراسر دنیا گفته می‌شود که هنر معاصر بدفهم است یا نیاز به مطالعه دارد.

روح‌الامین تصریح کرد: موضوع دیگری که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد، پروپوزال‌های پیشرو بود و برای همین در کنار آثار شرح کوتاهی درباره اثر دیده می‌شد، بنابراین مخاطب باید چندین صفحه مطالعه می‌کرد تا به فهم بهتری از مشاهده اثر دست یابد.

به گفته وی، جنس مخاطب امروز زیاد حوصله خواندن و مطالعه ندارد و بیشتر به دنبال ارتباط تصویری و سریع است. جنس هنر معاصر که در ادامه هنر مفهومی شکل گرفته است تنها در ساحت تصویر ارتباط برقرار نمی‌کند بلکه در ساحت نوشتار و شناختی است که با مخاطب خود ارتباط می‌گیرد.

هنرگردان گالری دوران معاصر اظهار کرد: برخورد با چنین آثاری تجربه روبه‌رو شدن چندباره با چنین هنرهایی را می‌خواهد تا مخاطب متوجه باشد که برای دیدن چه چیزی رفته و به درک بهتری از آثار رسیده است. اگر فردی بخواهد نمایشگاه را ببیند باید حداقل نیم ساعت وقت بگذارد بنابراین ممکن است گفته شود که آثار هنر معاصر نامفهوم یا سخت‌فهم هستند.

ماجرای برپایی نمایشگاه جایزه «هنر ویستا» در اصفهان چه بود؟

وی گفت: اگر بخواهیم ارزیابی مختصری از آثار ارائه شده ۱۴ هنرمند فعال در این نمایشگاه داشته باشیم باید اشاره‌کنم این گروه، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هنر فعال در رسانه‌های ترکیبی بودند؛ برای همین در گالری یک ویدئوآرت می‌دیدیم که ترکیبی از هنرهای سینمایی و درواقع هنرهای تجسمی بود یا چیدمان‌هایی می‌دیدیم که ترکیبی از معماری، خوانش‌های شهرسازی و ترکیب آن باهنرهای تجسمی بود.

روح‌الامین ادامه داد: در این نمایشگاه همچنین شاهد ویدئو پرفورمنس‌هایی بودیم که ترکیب تجربیاتی از جنس هنرهای دراماتیک تئاتر با هنرهای تجسمی بود. ساندآرت که ترکیبی از هنر موسیقی با جنس هنرهای تجسمی است نیز در این مدت به نمایش درآمد.

وی تصریح کرد: این آثار از هنرمندانی بود که شاید فعالیت اصلی آن‌ها در حوزه موسیقی یا هنرهای نمایشی بود اما آمده بودند تا تجربه‌های کار تجسمی را در کنار کارشان و در کنار هنرمندان فعال در بخش هنرهای تجسمی ارائه کنند و به نمایش بگذارند. همچنین در نوع برخورد رسانه‌ای و نوع محتوایی که در این نمایشگاه دیده می‌شد دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و شهری در دل آثار این گروه قابل فهم بود.

ماجرای برپایی نمایشگاه جایزه «هنر ویستا» در اصفهان چه بود؟

هنرگردان گالری دوران معاصر تجربه کردن نوگرایی در این نمایشگاه را یکی از دستاوردهای برپایی آن دانست و گفت: این تجربه‌ها برای مخاطب جدید بود و این مجموعه نیز از نظر ساختار پیشرو و روزآمد بود.

به گزارش ایمنا گالری دوران معاصر در خیابان چهارباغ بالا، ضلع جنوب شرقی چهارراه نظر، بن‌بست ۱۳ ( کیانجو)، پلاک پنج واقع است.

کد خبر 607548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.