سعدی‌خوانی و سعدی پژوهشی در«عمارت هنرمند»

مدیر عمارت هنرمند با بیان اینکه نشست سعدی‌خوانی و سعدی‌پژوهی شنبه‌های هر هفته در عمارت هنرمند برگزار می‌شود، گفت: اگرچه فضای محدودی که داریم اما توانستیم این فضا را به پاتوق اهالی فرهنگ و هنر اصفهان تبدیل کنیم.

فرید صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فعالیت عمارت هنرمند، اظهار کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا، مثنوی‌خوانی، حافظ خوانی و شاهنامه‌خوانی را به شکل هفتگی در عمارت هنرمند اجرا می‌شد که هدف اصلی برگزاری این‌گونه نشست‌ها خوانش صحیح اشعار و متن کتاب‌های این شاعران بزرگ ایرانی بود. در این نشست‌ها که با حضور استادان برگزار می‌شد، اشکالاتی که در خوانش افراد وجود داشت، شنیده و با دوباره خوانی به شکل صحیح، این اشکالات رفع می‌شد.

وی با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در دو سال اخیر، افزود: باوجوداین بیماری، نشست‌های هفتگی در عمارت هنرمند تعطیل شد و در زمان‌هایی به شکل ماهانه این جلسات برگزار می‌شد. استقبال خیلی خوبی از این نشست‌ها می‌شد و حتی نوجوانان و جوانان در سنین ۱۶ و ۱۷ ساله در این جلسات حضور می‌یافتند.

مدیر عمارت هنرمند ادامه داد: با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی، با توجه به اینکه تاکنون در رابطه با سعدی در مدت پنج سال فعالیت عمارت هنرمند شعرخوانی‌ها، برنامه‌ای نداشتیم برای اولین بار در عمارت شاهد برپایی سعدی خوانی و سعدی پژوهش هستیم.

نقش عمارت هنرمندان در خوانش صحیح اشعار

وی اضافه کرد: در این نشست‌ها هر دو کتاب گران‌سنگ بوستان و گلستان سعدی خوانش می‌شوند، و استادان اسلامی و شایان هر دو را تصحیح می‌کنند. روش صحیح خوانش، چگونه خوانش و از خوانش هم بهره بردن هدف اصلی این نشست‌ها فرهنگی و ادبی است.

صلواتی اظهار کرد: در فضاهایی شاهد هستیم که برخی روش صحیح خوانش اشعار و سخنان این بزرگان را بلد نیستند. درواقع نسل جدید ارتباط کمتری با این مسائل می‌گیرند که فضای مجازی یکی از عوامل مهم این آسیب ادبی است.

وی به سخنان استاد کاکاوند درباره اینکه فضای مجازی چه به‌روز نسل جدید آورده است اشاره کرد و گفت: امروزه در این فضا، جسته‌وگریخته اطلاعاتی کاذب و سطحی به خورد جامعه می‌دهند که شاید در ظاهر زیبا و شکیل هم باشند اما از صحت‌وسقم آن‌ها خبر ندارند زیرا بامطالعه بیگانه‌اند. پس همین‌ها را می‌پذیرند و گمان می‌کنند این اطلاعات درست است.

مدیر عمارت هنرمند ادامه داد: گاهی شاهد هستیم یک تک‌بیت از سعدی را می‌خوانند و می‌گویند یا می‌نویسند شعری از مولانا! این نشان می‌دهد حتی آن‌هایی هم که مطالعه‌ای هم در این زمینه‌دارند سطحی و دم‌دستی است.

اهمیت حمایت متولیان فرهنگی از نشست‌های ادبی

به گفته وی، متولیان فرهنگی باید بیشتر به نشست‌ها و جلساتی ازاین‌دست شبیه سعدی خوانی و شاهنامه‌خوانی بها بدهند. در برگزاری این جلسات هم از افرادی که آشنا به ادبیات، شعر و خوانش و دانش صحیح این کتاب‌های ارزشمند هستند استفاده کنند.

صلواتی تأکید کرد: امروز در عرصه ادبیات این‌همه فضای دانشگاهی و مراکز آموزش عالی داریم اما همچنان ضعف زیادی در این حوزه شاهد هستیم. فضای مجازی اصطلاحات کاذبی به خورد مردم می‌دهد و گاهی شاهدیم خود ما نیز همان مطلبی که خوشمان آمده را بدون اینکه بدانیم عمقی، صحیح و منطقی است را بازنشر و توزیع می‌کنیم.

وی اظهار کرد: باید این جلسات را به مدارس کشاند. گاهی حتی یک شاعر و مؤلف نمی‌تواند از روی اشعار حافظ بخواند. بسیاری از واژگان و ابیات باید در حضور متخصص امر خوانده شوند تا بقیه حاضران نحوه درست‌خوانش آن‌ها را یاد بگیرند.

مدیر عمارت هنرمند تصریح کرد: این فعالیت‌ها هزینه چندانی ندارد و حتی رایگان می‌توان برگزار کرد. افرادی را می‌شناسم که رایگان می‌آیند و این مسائل را بازگو می‌کنند و آموزش می‌دهند.

وی گفت: مردم امروز تشنه حرف‌های خوب و منطقی هستند. همین صحبت‌های استاد کاکاوند بازخورد خوبی در فضای مجازی دارد و این سخنان خوب مدام در حال دست‌به‌دست شدن است. پس اگر جایی حرف و سخن خوبی زده شود مردم نیز استقبال می‌کنند.

صلواتی ادامه داد: اگر روی همین مسائل کارکنیم و برای آن‌ها برنامه داشته باشیم مردم هم می‌پذیرند. امروز جامعه به دنبال حرف ناب و شنیدنی است و هر تلاش، طرح و برنامه‌ای که در این زمینه داشته باشیم قطع به‌یقین نتیجه‌بخش خواهد بود.

وی تصریح کرد: گاهی وقت و هزینه‌مان را صرف مواردی که نباید می‌کنیم، درحالی‌که اگر به این دست مسائلی که مردم خواهان آن هستند و حتی دهه هشتادی‌ها هم آن‌ها را پذیرش دارند بپردازیم، مؤثرتر بوده و در ارتقای ادبی و فرهنگی و از همه مهم‌تر اخلاقی جامعه مؤثر است.

سعدی خوانی و سعدی پژوهشی در«عمارت هنرمند»

مدیر عمارت هنرمند تأکید کرد: آموزش‌وپرورش در عرصه ادبیات و علوم انسانی کم‌کاری می‌کند. گاهی یک سریال پخش می‌شود و تا مدت‌ها اصطلاحاتی باب می‌شوند که بسیار بد و آسیب‌زننده است.

وی افزود: شاید به کار بردن گفته شود این واژگان، برای طنز و کمدی اشکالی ندارد که این نیز اگر برای دو تا سه قسمت باشد منطقی است اما وقتی در یک رسانه فراگیر تا ماه‌ها و روزها شاهد پخش آن هستیم و می‌بینیم اصطلاحات من‌درآوردی و سخیف همان مجموعه تا مدت‌ها در جامعه و به‌ویژه در نسل نوجوان و جوان شنیده می‌شود باید بدانیم که این‌یک آسیب جدی بر پیکره فرهنگ و ادبیات جامعه است.

صلواتی اظهار کرد: عمارت هنرمند فضای محدودی دارد اما پاتوق اهالی فرهنگ و هنر است و در همین فضای محدود در حال فعالیت هست امیدوارم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش استان در این رابطه تلاش کنند.

وی ادامه داد: این پرسش همیشه مطرح است چرا امروز علامه جعفری و طباطبایی‌ها نداریم که در پاسخ باید گفت کم‌کاری مسئولان است. این‌همه مرکز آموزشی داریم اما یک تاج اصفهانی و جلیل شهناز نداریم.

مدیر عمارت هنرمند تأکید کرد: ابتدا اخلاق‌مداری است که باید در هر بخش و حوزه‌ای به آن توجه کرد. نخستین نکته‌ای که باید در همین گلستان و بوستان برداشت کرد و به آن توجه داشت، اخلاق و اخلاق‌مداری آن است.

وی افزود: نشست سعدی خوانی و سعدی پژوهی شنبه‌های هر هفته ساعت ۱۸ در عمارت هنرمند برگزار می‌شود علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست‌های هفتگی به نشانی میدان شهدا، خیابان ابن‌سینا، کوچه چهارم، عمارت هنرمند مراجعه کنند.

کد خبر 597979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.