تاریخچه چهارباغ اصفهان از ابتدای پهلوی

یک دکترای تاریخ محلی گفت: چهارباغ اواخر دوره قاجار از سی‌وسه پل تا دروازه دولت بوده است و در دوره پهلوی از دروازه دولت به سمت شمال گسترش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالمهدی رجایی در نشست سیر تحولات چهارباغ در دوره معاصر، اظهار کرد: چهارباغ اواخر دوره قاجار از سی‌وسه پل تا دروازه دولت طول داشته و در دوره پهلوی از دروازه دولت به سمت شمال گسترش پیدا کرد.

وی ادامه داد: ساخت بنای شهرداری اصفهان از سال ۱۳۱۹ آغاز شد و به دلیل جنگ جهانی تکمیل آن تا سال ۱۳۳۳ طول کشید و بعد از آن بود که ساعت معروف بر عمارت شهرداری نصب شد.

این دکترای تاریخ محلی خاطرنشان کرد: خیابان چهارباغ پایین برای تکمیل محور اصفهان در دوره پهلوی و در سال ۱۳۱۴ ساخته شد تا از شمال تا جنوب اصفهان خیابان برای تردد خودروها وجود داشته باشد؛ این معبر با ۶۰ هزار تومان آزادسازی شد.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود خیابان‌های شرقی-غربی در اصفهان خیابان آمادگاه از سال ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۰ تعریض شد و با احداث هتل عباسی این خیابان یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های اصفهان شد.

رجایی با اشاره به چهارباغ گرایی تصریح کرد: شهرداران دهه ۱۳۵۰، بیشتر با چهارباغ "ور" می‌رفتند. برای حل مشکل پارکینگ چهارباغ، طرح پارکومتر در دهه ۱۳۴۰ در نظر گرفته شد و در سال ۵۰ بود که مدیران شهری پیاده‌راه‌سازی این محور را در نظر داشتند، اما به دلیل نبود جایگزین مناسب این موضوع در سال ۱۳۹۸ محقق شد.

این دکترای تاریخ محلی با بیان اینکه هجوم بانک‌ها به چهارباغ در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ اتفاق افتاد، تاکید کرد: حاج محمدحسین کازرونی یکی از افرادی است که بر چهارباغ اثر مثبت گذاشته است.

وی ادامه داد: سینماداران به دلیل بافت جدید و دسترسی بالا بدون مخالفت در چهارباغ حضور یافتند و دفترهای روزنامه نیز به این محور روی آوردند.

رجایی افزود: سال ۱۳۴۵ بود که شهرداری و وزارت فرهنگ و هنر وقت توافق کردند که مجوز ساخت بنای بیشتر از ۱۲ متر ارتفاع در چهارباغ عباسی صادر نشود که هنوز هم مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

کد خبر 591488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.