طرز تهیه گرانولا خانگی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت صبحانه برای لاغری و بدنسازی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ گرانولای سالم به صورت خانگی به همراه نکات مهم برای آماده سازی این صبحانه مغذی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، صبحانه برای سلامتی انسان‌ها به خصوص برای کودکان اهمیت فراوانی دارد. بر اساس تحقیقات، افرادی که صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند به بیماری‌های زیادی از جمله دیابت مبتلا شده‌اند. اضافه غلات به وعده غذایی صبحانه به افزایش انرژی روزانه فرد کمک زیادی می‌کند. گرانولا، صبحانه مغذی آمریکایی است که اساس آن را آجیل و غلات تشکیل می‌دهد. فراهم سازی این صبحانه برای کودکان و نوجوان بسیار توصیه می‌شود. این صبحانه کامل را دکتر جکسون در قرن ۱۹ میلادی با نام اولین صبحانه آماده تجاری بر پایه غلات کامل درست کرد و سپس در تغییراتی که سرآشپزان در دستورالعمل این غذا ایجاد کردند، آجیل و میوه‌ها هم به ترکیبات مفید این صبحانه اضافه شدند. همچنین ترکیب گرانولا با عسل، شیر و ماست ترکیبات بعدی و جدیدتر این صبحانه بود.

مواد لازم برای تهیه گرانولا خانگی

جو پرک شده دو سر ۵/‏۲‬ پیمانه
دارچین ۱ قاشق غذاخوری
کشمش ۴ قاشق غذاخوری
تخم کدو نصف پیمانه
بادام نصف پیمانه
گردو نصف پیمانه
پسته نصف پیمانه
نارگیل خشک ۴ قاشق غذاخوری
عسل ۳/‏۲‬ پیمانه
روغن ۳/‏۱‬ ٰٰپیمانه

طرز تهیه گرانولای خانگی

گرانولا و لاغری

مرحله اول

ابتدا پسته، بادام و گردو ها را پوست بکنید و آنها را بکوبید. کوبیدن را تا جایی ادامه دهید که مغزیجات شما به شکل پودر در نیاید. سپس به سراغ کشمش‌ها بروید و در صورتی که سوک آنها کنده نشده است، آن را از قسمت بالای کشمش‌ها جدا کنید.

مرحله دوم

در این مرحله، ظرفی بردارید و عسل را به میزان خواسته شده داخل این ظرف بریزید. سپس ظرف را روی بخار کتری یا سماور بگذارید تا رقیق شود.

مرحله سوم

هنگامی که عسل‌ها روان شدند به سراغ اضافه کردن مواد دیگر بروید. در ابتدا روغن را به عسل‌ها اضافه کنید و هم بزنید. سپس دارچین پودر شده را نیز به این ترکیب اضافه کنید و دوباره مواد را به خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم

پس از یکدست شدن مواد، جوی پرک شده را به ترکیب اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. باید تمام جوها با عسل آغشته شوند پس این کار را چندین بار انجام دهید تا ترکیبات شما به خوبی مخلوط شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله مغزیجات خود را که تخم کدو، پسته، گردو و بادام است به ترکیب اضافه کنید و دوباره به خوبی مواد را هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند.

مرحله ششم

پس از ترکیب کردن طعم مواد خود را بچشید. اگر بر اساس ذائقه خود، شیرین می ٰپسندید، مقداری دیگر عسل را به همان شکل روی بخار قرار دهید سپس به ظرف مواد ترکیب شده اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

مرحله هفتم

دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا در زمان آماده سازی فر شما گرم شود. سپس کف سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید. مواد ترکیب شده را به صورت یکنواخت روی کاغذ بریزید.

مرحله هشتم

سینی را درون فر قرار دهید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا مواد شما پخت بگیرد. سپس هنگامی که زمان مورد نیاز تمام شد، مواد را خارج کنید و آن را کناری قرار دهید تا کمی حرارت آن بخوابد. سپس می‌توانید روی آن را با نارگیل، کشمش و یا توت خشک تزئین کنید. در این هنگام گرانولای شما آماده سرو است.

طرز تهیه گرانولا

نکات کلیدی طرز تهیه گرانولای خانگی

  • شما می‌توانید بر اساس ذائقه خودتان از مغزیجات مختلف دیگری در تهیه گرانولا استفاده کنید.
  • این صبحانه یا دسر سالم و مغذی را می‌توان به صورت آماده از فروشگاه‌های مواد غذایی یا لبنیاتی تهیه کرد.
  • استفاده از انواع قالب‌ها به جای استفاده از سینی فر مجاز است اما باید توجه کنید که استفاده از کاغذ روغنی برای هردو شکل آماده سازی این صبحانه خانگی لازم است.
  • بهتر است که در صورت پهن کردن مواد روی سینی فر، قطری حدود ۲ سانتی متر را ایجاد کند تا بعد پخت به راحتی از کاغذ جدا شود.
  • برای آنکه تمام مواد شما مقابل حرارت قرار بگیرند می‌توانید دو الی سه بار در حین پخت، سینی فر یا قالب خود را خارج کنید و با کمک کاردک مواد را هم بزنید تا پخت و برشتگی یکنواختی پیدا کند.
  • بعد از پخت گرانولا بهتر است کمی صبر کنید تا حالت تردی پیدا کند.
  • برای نگهداری طولانی مدت گرانولا باید آن را در ظرف‌های در بسته قرار دهید.
  • گرانولا را به همراه ماست، شیر، موز و یا انبه تهیه و سرو کنید.
کد خبر 597317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.