عزاداری محرم در کدام کشورها ممنوع است؟

یک کارشناس مسائل دینی و منطقه‌ای گفت: محکومیت ترور عزاداران حسینی در افغانستا، یا زندانی کردن آن‌ها در کشور آذربایجان و بحرین، به‌نوعی حمایت معنوی از آنان است اما کافی نیست و باید در ابعاد مختلف دیگر نیز دنبال شود.

حجت‌الاسلام داوود رئیسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دلیل اصلی اینکه سران و حاکمان برخی کشورها مزاحم برپایی عزاداری شیعیان به‌ویژه کشورهای منطقه همچون بحرین یا آذربایجان می‌شوند، به علت موفقیت انقلاب اسلامی است.

وی افزود: شاید بخش‌هایی از مردم کشورمان متوجه این موضوع نباشند که انقلاب ما خاری در چشم ابرقدرت‌ها و مستکبران است، اما خوب می‌دانند انقلاب اسلامی، از چه کسی، چه تاریخی و با چه زمینه‌ای الگو گرفته و رشد یافته است.

این کارشناس و مدرس دین و اندیشه تصریح کرد: دشمنان نمی‌خواهند تاریخ تکرار شود و برای این جلوی عزاداری‌ها و آئین‌های تأثیرگذار و ارزشی را می‌گیرند تا آگاهی‌ها بیشتر نشود و انقلابی دیگر روی ندهد اما باید بدانند که موفق نخواهند شد و راه به‌جایی نمی‌برند.

آشنایی با امام حسین (ع)؛ مطالبه‌ای همیشگی

وی با اشاره به فرمایشی از حضرت امام خمینی (ره) که می‌فرمایند «این محرم و صفر است که اسلام را نگه‌داشته است» اظهار کرد: امام حسین (ع) و قیام عاشورایی آن حضرت عامل اصلی مسلمان شدن شهروندان مقیم کشورهای آمریکای لاتین است و این فقط شامل شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) نمی‌شود. مطالبه اصلی آن‌ها چه در بخش خوانش کتاب یا برپایی منبرها، آشنایی با منش، زندگی و راه نورانی امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام رئیسیان افزود: وقتی‌که دلیل پذیرش و اسلام‌آوری، قیام الهی و بی‌نظیر امام حسین (ع) باشد، می‌توان فهمید که دشمنانمی‌خواهند با ممانعت از عزاداری یا ایجاد مزاحمت برای سوگواران حسینی جلوی پیشرفت و فراگیری اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی را بگیرند.

وی اظهار کرد: مسئولان ما با رایزنی‌ها و تحرک بیشتر منطقه‌ای می‌توانند در این خصوص مؤثر باشند. محکومیت ترور عزاداران حسینی در افغانستان یا زندانی کردن آن‌ها در کشور آذربایجان یا بحرین، به‌نوعی حمایت معنوی از این آن‌ها است اما کافی نیست و باید در ابعاد مختلف دیگر نیز دنبال شود.

این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: اتفاقاتی سال‌های گذشته در منطقه خاورمیانه افتاد و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا باعث تشدید این حوادث یا تحت‌الشعاع قرار گرفتن بعضی از رویدادها شد. سال ۲۰۱۴ میلادی شاهد این بودیم که مجلس سنای آمریکا قانونی مبنی بر ممنوعیت حضور فرهنگی ایران در نیمکره غربی کره زمین تصویب کرد. این موضوع در آن زمان حضور مبلغان ایران اسلامی در منطقه را دچار مشکل کرد.

وی با اشاره به فرصت کار و تبلیغ در فضای مجازی اضافه کرد: فضای مجازی بستر بسیار مناسبی بود که ما پیام اسلام، قیام عاشورا و انقلاب اسلامی را به مردم آن مناطق مخابره و منتقل کنیم. فیس‌بوک، یوتیوب و واتس‌اپ فعال‌ترین رسانه‌ها در این کشورها هستند.

به گفته حجت‌الاسلام رئیسیان، نگاه دولت‌ها به مقوله تبلیغ تا حدودی مؤثر است اما این کار، نباید وابسته به دولت‌ها باشد. اگر دولت همسو و موافق این رویکرد باشد، کار تبلیغ بهتر انجام می‌شود و فعالیت‌های بیشتر و بهتری نیز در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: بیشتر کشورهای منطقه آمریکای لاتین، پرتغالی و اسپانیایی‌زبان هستند و حدود یک میلیارد جمعیت در این منطقه سکونت دارند. برزیل به‌تنهایی بخش عظیمی از منطقه آمریکای لاتین را شامل می‌شود. علاوه بر این در کشورهایی همچون پرو، شیلی، بولیوی، آرژانتین و اکوادور در آمریکای جنوبی و پاناما، اروگوئه و کشورهای متعدد حوزه دریای کارائیب در آمریکای مرکزی نیز می‌توان برای تبلیغ دین برنامه‌ریزی کرد.

فرصتی که نباید از دست بدهیم

این کارشناس دینی اظهار کرد: یک میلیارد انسان در این بخش از کره زمین پذیرای سخن و روایت‌های ما هستند. وقتی به یک جوان ایرانی بگوییم که یک میلیارد انسان در نیم‌کره‌ای دیگر خواهان شنیدن حرف انقلاب و اسلام هستند شاید باور نکند. این یک بستر مناسب است، نه اینکه حتماً آن‌ها را مسلمان کنیم بلکه باید آن‌ها را در بلوکی که حامی گفتمان و نظام ما باشند بگنجانیم.

وی گفت: فضا و بستر در این کشورها فراهم است و اگر آن را از دست بدهیم مشخص نیست که دیگر چه زمانی چنین فرصتی به ما دست بدهد که بتوانیم از این‌دست کارها انجام دهیم.

رئیسیان تأکید کرد: امروز کار تبلیغ در این کشورها به نسبت سال‌های گذشته بسیار راحت‌تر و بهتر است چراکه دولت‌هایی در این کشورها از جمله کلمبیا، برزیل و ونزوئلا سرکار آمده‌اند که با آمریکایی‌ها و خوی استکباری آن‌ها همسو نیستند. به‌ویژه ونزوئلا که به عنوان یک الگو در بین این کشورها است و سال‌های بسیاری از همسویی این کشور با ایران می‌گذرد. درواقع بستر خوبی به نسبت سال‌های گذشته در این کشورها فراهم است.

وی با بیان اینکه تبلیغ در این کشورها به شکل حضوری انجام می‌شود، اظهار کرد: فعالیت‌های تبلیغی به گونه‌ای است که ما مبلغان در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی آن‌ها حاضر می‌شویم. همچنین گاهی نخبگان این کشورها به ایران می‌آیند و آموزش‌های کوتاه‌مدت می‌بینند یا برای دوره کارشناسی، ارشد و دکتری در ایران می‌مانند و تحصیل می‌کنند. شماری از این افراد نیز طلبه حوزوی می‌شوند و با لباس روحانیت به کشورهایشان بازمی‌گردند.

این مبلغ و روحانی فعال در حوزه آمریکای لاتین ادامه داد: افرادی همچون عبدالکریم پاس یا شیخ سعید اسعد در آرژانتین فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و جزو طلبه‌های فعال آمریکای لاتین هستند و به همه کشورهای این حوزه سفر کرده‌اند.

وی افزود: کوبا نیز از نظر سیاسی و تفکر ضد استکباری در مجاورت فکری ما است. باید گفت امروزه دیگر مرز جغرافیایی و غرب و شرق معنا و مفهومی ندارد. بلکه بلوک‌ها از نظر سیاسی و اجتماعی مشخص می‌شود. ترکیه از این نظر یک کشور غربی است و تنها در مجاورت مرزی با ما قرار دارد اما کوبا با اینکه در نیمکره غربی واقع‌شده است در مجاورت معنوی ما قرار دارد.

حجت‌الاسلام رئیسیان اضافه کرد: کوبایی‌ها به نسبت سایر کشورها، انقلابی‌تر و استکبارستیز هستند و تبلیغ در این کشور به‌خوبی دنبال می‌شود. در کلمبیا نیز دولتی چپ‌گرا روی کار آمده که از نظر سیاسی به ما نزدیک است و همسو با ایالات‌متحده آمریکا نیست.

وی تصریح کرد: نخستین واکنش رسانه‌ای که رئیس‌جمهور کلمبیا داشت انتشار یک توئیت در رابطه با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود و این رویداد را تروریستی دانست که در نوع خود جالب، تأثیرگذار و در مسیر جبهه ضد استکباری بود.

کد خبر 596369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.