حذف طبقات متوسط و ضعیف با مصوبه جدید کنکوری تا خسارت سیل به ۵۶۹ مدرسه

خسارت ١٨٢ میلیاردی مدارس در سیل، تمدید مهلت ثبت‌نام کتب دانش‌آموزان میان‌پایه، رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر، افزایش ۱۰ درصدی وزن دانش‌آموزان، شناسایی ۱۵ مدیر متخلف مدرسه در خراسان رضوی و حذف طبقات متوسط و ضعیف با مصوبه جدید کنکوری را در بسته خبری آموزش و پرورش ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برآورد ١٨٢ میلیارد تومانی برای مدارسی که در مناطق سیل زده بوده‌اند، اظهار کرد: هیچ مدرسه‌ای تخریب و یا آوار نشده است و تنها ۵۶۹ مدرسه با آسیب‌های جزئی، نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.

وی با اشاره به برآورد خسارت ١٨٢ میلیارد تومانی برای مدارسی که در مناطق سیل زده بوده‌اند، تأکید کرد: هیچ مدرسه‌ای تخریب و یا آوار نشده و ۵۶۹ مدرسه با آسیب‌های جزئی، نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: خساراتی که سیل اخیر به فضاهای آموزشی وارد کرده است، شامل تخریب دیوار محوطه، ورود گل و لای به محوطه مدرسه، ریزش نازک کاری سقف‌ها، خرابی پوشش سقف‌ها و خسارت به برخی تجهیزات است.

وی با اشاره به اینکه برآورد خسارت ناشی از سیل به مدارس انجام شده است، خاطرنشان کرد: سیل، سیلاب و بارش‌های فراوان اخیر باعث تخریب کلی و یا آوار هیچ مدرسه‌ای در کشور نشده است و با تأمین منابع اعتباری که از سوی دولت پیش بینی خواهد شد، تمامی مدارس مورد اشاره توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بازسازی و برای حضور دانش‌آموزان آماده خواهند شد.

نوری تصریح کرد: در جریان سیل اخیر مدارس ١١ استان از جمله تهران، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی و یزد آسیب دیده‌اند که بر اساس بررسی کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اغلب آنها نیازمند تعمیر و بهسازی هستند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و با همکاری مدیریت بحران کشور و خیرین حقیقی و حقوقی مدرسه‌ساز که همواره یار و یاور دستگاه تعلیم و تربیت کشور بوده‌اند، بازسازی مدارس آسیب دیده با اولویت آغاز خواهند شد تا در مهر١٤٠١ با مشکل خاصی مواجه نباشیم.

مهلت ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان میان‌پایه تمدید شد

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: با توجه به درخواست آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق و اولیای برخی دانش آموزان، ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان میان پایه از تاریخ ۲۲ مرداد تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ تمدید شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه پنج درصد دانش‌آموزان میان پایه تاکنون اقدام به سفارش کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۱ نکرده‌اند، فرصتی مجدد برای ثبت سفارش کتاب درسی آنها در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir از تاریخ ۲۲ مرداد ماه تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: دانش‌آموزان میان پایه (دوره ابتدایی پایه‌های دوم تا ششم و دوره اول متوسطه پایه‌های هفتم و هشتم و دوره دوم متوسطه پایه‌های یازدهم و دوازدهم) که به هر دلیل کتاب درسی خود را ثبت نکرده‌اند در این بازه سفارش کتاب درسی خود را ثبت کنند.

وی افزود: توزیع کتاب از منطقه به مدرسه از دهم شهریور ماه بر اساس سفارشات ثبت شده در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شروع می‌شود لذا شایسته است دانش‌آموزان تمامی پایه‌های تحصیلی تا دهم شهریور ماه سفارش کتاب درسی خود را در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت کنند یا در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل، پایه و رشته تحصیلی نسبت به اصلاح سفارش اقدام کنند تا کتاب درسی آنها به موقع به مدارس تحویل شود.

علوی تبار اظهار کرد: ضرورت دارد خانواده‌ها و مدارس در این فرصت زمانی سفارش دانش‌آموزان را در سامانه ثبت کنند، مسؤولیت بررسی، اطلاع‌رسانی و پیگیری سفارش دانش‌آموزان بر عهده مدارس است.

رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش

معصومه بیات کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه مدیران راهبردی و خلاق باید جایگزین مدیران سیاسی شوند، گفت: در سال‌های اخیر موضوع رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است. در سال‌های اخیر موضوع رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است.

وی ادامه داد: هنگامی که بحث از استیضاح وزیر آموزش و پرورش به میان می‌آید اولین مسأله‌ای که به ذهن هر کارشناس خبره‌ای در این عرصه خطور می‌کند، گستردگی و عریض و طویل بودن این مجموعه است و رتبه‌بندی معلمان تنها یکی از چندین چالش اساسی وزارت آموزش و پرورش است و دلیل خودنمایی و اولویت قرار گرفتن آن، گره خوردن به مسأله معیشت و سطح زندگی معلمان است.

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت افزود: باید بپذیریم برای اینکه وضعیت نابسامان وزارت آموزش و پرورش روبه بهبود برود و این امور تا حدودی حل و فصل شوند، چاره‌ای نیست جز آنکه تصمیم‌گیری در سطح کلان و نحوه اجرایی کردن آن را به مدیران توانمند و کاردان برخاسته از بدنه آموزش و پرورش محول کرد اما همیشه باید نیم نگاهی هم به نیروی انسانی کارآمد و باسواد از ارگان‌های مختلف هم داشت.

این کارشناس تعلیم و تربیت خطاب به نمایندگان مجلس و معلمان مطالبه‌گر تشکل‌های سیاسی و صنفی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: اگر تمایل دارید و در تلاش هستید که وضعیت آموزش و پرورش در حوزه ستاد و صف و بدنه، رنگ و روی بهبود به خود ببیند، تمرکز خود را در «حوزه نظارت» افزایش دهید و آموزش و پرورش را از آفت بزرگ «سیاسی کاری» دور نگهدارید و در امور و مقام نظارت تلاش کنید تا مدیران راهبردی و خلاق جایگزین مدیران سیاسی شوند.

وی اضافه کرد: باید تلاش شود تا آموزش و پرورش از آمار سازی‌های دور از واقع بر حذر باشد و کیفیت بر کمیت ترجیح داده شود و از آمار به نفع تربیت استفاده کنید نه آمار سازی بر نفع شخصیت؛ همچنین باید تلاش شود برای بهبود اوضاع اقتصادی آموزش و پرورش از ظرفیت و توان اقتصاددانان ملی و بین‌المللی بهره ببریم تا راهکاری برای برطرف کردن کسری بودجه آموزش و پرورش ارائه داده شود.

بیات ادامه داد: باید تلاش شود با کمک سازمان اداری و استخدامی، ساختار فربه وزارت آموزش و پرورش به ساختار چابک تبدیل شود همچنین تلاش شود که یکی از اهداف سند تحول بنیادین به نام مدرسه محوری اجرایی شود چرا که مدرسه یک سازمان مستقل است و شورای مدرسه، خود شعور برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های اجرایی بدون ساختارهای واسط را دارد.

وی تصریح کرد: هر فردی حتی اگر قوی‌ترین و کارآمدترین نیز باشد تا وضع بر این منوال باشد تغییری رخ نخواهد داد و وزارت آموزش و پرورش نیازمند جراحی عمیق در کلینیک فوق تخصصی است.

افزایش ۱۰ درصدی نرخ اضافه وزن دانش‌آموزان در ۵ سال اخیر

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: طی پنج سال اخیر ۱۰ درصد به نرخ اضافه وزن دانش‌آموزان اضافه شده که معضل جدی است و از طرف دیگر، نرخ سوءتغذیه کودکان نیز نگران کننده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) همیشه یاری‌گر آموزش و پرورش در حوزه سخت افزار و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله مدرسه‌سازی و در حوزه نرم‌افزار و در حوزه برقراری عدالت تربیتی و آموزشی بوده است.

وی با بیان اینکه اقدام امروز در کمک به تحقق اهداف تربیتی یک گام روبه جلو است، افزود: یکی از موارد مهم سند تحول بنیادین که مورد تأکید است، نقش عوامل سهیم و مؤثر در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دانش‌آموز است و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) از این حیث بسیار عملکرد قابل قبولی را داشته است.

ستاری‌فرد ادامه داد: عقد این تفاهم‌نامه عملاً در اجرای اصل ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی است و به موضوع سلامت و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان توجه دارد؛ مسائلی که سلامت جسمی و روحی و روانی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، کمک نهادها، عناصر و عوامل خدمات‌رسان اجتماعی به آموزش و پرورش را ضروری می‌سازد.

وی تصریح کرد: از جمله نهادهایی که در حوزه محرومیت زدایی مؤثر هستند و نقش خوبی را ایفا می‌کنند و قابل اعتماد عمومی هستند، بنیاد ۱۵ خرداد است. این بنیاد یک سرمایه اجتماعی را ایجاد کرده است و این یاری‌گری به آموزش و پرورش می‌تواند ما را در رسیدن اهداف تعلیم و تربیت و تربیت شایسته دانش‌آموز کمک کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در سند تحول بنیادین شش ساحت تعلیم و تربیتی پیش‌بینی شده که یکی از این ساحت‌ها، توجه به ساحت زیستی و بدنی است. یعنی هم استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی و شکوفا و هم نیازها و مسائل مربوط به این حوزه مرتفع شود، لذا از این جهت که اساس پیشرفت هر کشوری مبتنی بر نیروی انسانی توانمند و سالم است، این تفاهم‌نامه می‌تواند مؤثر باشد.

وی گفت: فقر حرکتی، چاقی و کم تحرکی دانش‌آموزان و تغییر سبک زندگی آنان به سمت فعالیت‌ها و بازی‌های جدید باعث معضلات جدی شده است، لذا شناسایی دقیق دانش‌آموزان و غربالگری و بیماریابی گام نخست مواجه سیاست‌گذاران برای حل مسائل است.

ستاری‌فرد افزود: طی ۵ سال اخیر ۱۰ درصد به نرخ اضافه وزن دانش‌آموزان اضافه شده است که معضل جدی است، از طرفی نرخ سوءتغذیه کودکان نیز نگران کننده است، لذا لازم است در بعد توجه به مسأله تغذیه دانش‌آموزان گام جدی برداریم و برای مسائلی که سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: فدراسیون ورزش دانش‌آموزی مهم‌ترین فدراسیون تربیتی و حاکمیتی کشور و بزرگترین فدراسیون از حیث جامعه تحت پوشش است. این فدراسیون بالغ بر ۱۵ میلیون دانش‌آموز را پوشش می‌دهد و در رشته‌های متنوع و مختلف در حال فعالیت است.

شناسایی ۱۵ مدیر متخلف مدرسه در خراسان رضوی

مجید خداوردی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۱۵ مدیر متخلف مدرسه برای رسیدگی به تخلفاتشان به هیئت رسیدگی به تخلفات این اداره کل معرفی شدند.

وی اظهار کرد: در پی بازدیدهای نظارتی از مدارس در زمان ثبت نام و نیز گزارش‌ها و شکایات والدین، تخلفات این تعداد مدیر محرز و برای تصمیم‌گیری و تحقیق بیشتر، پرونده مربوطه به هیئت انتقال داده شد که در صورت تصمیم هیئت، عزل مدیر مدرسه نیز می‌تواند در دستور کار باشد.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: بازرسان از ابتدای خرداد ماه بیش از ۱۱۰ بازدید از مدارس انجام داده‌اند که با توجه به تخلفات متعدد در زمان ثبت‌نام ۱۵ اخطار و ۷۳ تذکر کتبی حاصل شده است که مهمترین تخلفات مدیران این مدارس دریافت وجه غیرقانونی، عدم توجه به هدایت تحصیلی و اجبار به ثبت نام در سرویس مدرسه بوده است.

وی گفت: طبق دستورالعمل اعلامی، مدارس خاص (استعدادهای درخشان) و شاهد اخذ شهریه‌شان به صورت وزارتی و بر مبنای جدولی است که باید در معرض دید اولیا قرار داده شود که در این بخش از مدارس خواسته‌ایم با دریافت چک از والدین برای شهریه با هدف تسهیل ثبت نام همکاری کنند.

خداوردی ادامه داد: سایر مدارس شامل مدارس هیئت امنایی، نمونه دولتی و مدارس عادی حق اخذ مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت بیمه و کتاب دانش‌آموز را دارند و به هیچ وجه حق مطالبه و دریافت وجوه دیگری را ندارند و اخذ هرگونه وجه اضافی از والدین در این مدارس تخلف محرز است و با مدیر متخلف برخورد قاطع صورت می‌گیرد در واقع اخذ هر وجه دیگری تا مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید و تشکیل انجمن اولیا و مربیان مدرسه و تأیید انجمن، غیرقانونی و تخلف است.

حذف طبقات متوسط و ضعیف با مصوبه جدید کنکوری

احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انحراف در مدارس سمپاد گفت: مصوبه جدید کنکوری در یک ماراتن سه ساله، توان رقابت را از طبقات متوسط و محروم جامعه می‌گیرد.

وی درباره موضوع تنوع مدارس و خروج از عدالت آموزشی در برنامه «فرامتن» اظهار کرد: گفته می‌شود در میان نفرات برتر کنکور ۱۴۰۱، مدارس غیردولتی سهم بیشتری داشتند اما این نوعی تبلیغات است، بیشترین سهم برای مدارس استعدادهای درخشان " سمپاد" است که نوعی از مدارس دولتی است. معتقدم به جای مدارس دولتی و غیردولتی باید به موضوع آموزش پولی و غیرپولی متمرکز شویم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: نخستین انحراف در جمهوری اسلامی از دهه ۷۰ آغاز و منجر به پولی شدن آموزش شد، مدارس سمپاد نیز جزو مدارس پولی هستند.

وی ادامه داد: مدارس سمپاد دچار نوعی انحراف شده و جزو مدارس پولی هستند، دوگانه آموزش پولی و غیرپولی خلاف عدالت است؛ از سوی دیگر توزیع مدارس سمپاد در کشور نادرست است و بیشتر در مراکز استان‌های برخوردار قرار دارند.

نادری گفت: مدارس سمپاد به سمت مؤسسه کنکوری حرکت کرده است و دانش‌آموزان را برای خوب تست زدن تربیت می‌کنند. سمپاد نوعی انحراف در نظام آموزشی است چون آموزش پولی ارائه می‌دهد، با این وجود بی‌عدالتی آن نسبت به مدارس غیردولتی کمتر است.

وی ادامه داد: مدارس پولی منجر به آموزش طبقاتی شده است و جامعه را طبقاتی کرده است. از دهه ۷۰ به بعد سیستم نئولیبرال در کشور اجرایی شد و اکنون در ابعاد مختلف نهادینه شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدارس پولی با دریافت شهریه و آموزش اختصاصی برای طبقات مرفه و صاحبان رانت و قدرت سیاسی، فرزندان آنها را برای پیشرفت آماده می‌کند و فردی که پول ندارد عقب می‌ماند، این روند با مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی پررنگ‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقانونی است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی حق قانون‌گذاری ندارد و سیاست‌گذار است. مجلس شورای اسلامی سال ۹۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو را مصوب کرد و اگر قرار است قانون مجلس لغو شود هیچ مرجعی جز صحن علنی مجلس نمی‌تواند آن را لغو کند.

نادری اضافه کرد: مصوبه جدید کنکوری باعث می‌شود آموزش طبقاتی تسریع و مافیای کنکور به مافیای مدارس تسری یابد همچنین طبقات متوسط و ضعیف هیچ گونه شانسی برای ورود به دانشگاه‌های سطح بالا نخواهند داشت.

وی گفت: مصوبه جدید کنکوری در یک ماراتن سه ساله، توان رقابت را از طبقات متوسط و محروم جامعه می‌گیرد و افراد صاحب پول و قدرت، نمرات دبیرستان را با پول خریده و ۴۰ درصد سهم کنکور را هم می‌خرند و به بهترین دانشگاه‌ها راه می‌یابند، این روند خلاف فلسفه انقلاب اسلامی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیش از این دانش‌آموزان دورافتاده‌ترین مناطق کشور از طریق آموزش صعود طبقاتی داشتند اما با مصوبه جدید کنکوری این راه بسته می‌شود.

وی افزود: رئیس جمهور بر خلاف وعده‌ای که به مجلس داده بود، مصوبه کنکوری را ابلاغ کرد و برای این کار بسیار عجله کردند. پس از ابلاغ مصوبه با رئیس جمهور صحبت و تأکید کردم که خلاف عدالت است و باید ملغی شود. مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین انحراف در جمهوری اسلامی خواهد شد که برای همیشه راه صعود طبقاتی از طریق آموزش بسته می‌شود و فرزند کارگر تمام عمرش کارگر می‌ماند.

کد خبر 595571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.