راه‌های انتقال آبله میمون تغییر کرد

با گسترش هر چه بیشتر ویروس آبله میمون، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت شیوع آن را زیر نظر گرفته و براساس شواهد، همه افراد جوامع در خطر ابتلا به این ویروس هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت را مرور می‌کنیم:

آیا ویتامین D در کمک به استخوان بی‌فایده است؟

یک مطالعه جدید بزرگ نشان می‌دهد سالمندانی که مکمل‌های ویتامین D را برای بهبود سلامت استخوان‌های خود و جلوگیری از شکستگی‌ها مصرف می‌کنند، فقط وقت و پول خود را تلف می‌کنند. دکتر «مریل لباف»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، می‌گوید: «ما دریافتیم که مکمل ویتامین D باعث کاهش شکستگی در شرکت‌کنندگان نمی‌شود.»

در این مطالعه بیش از ۲۵۰۰۰ سالمند به طور تصادفی دو هزار واحد ویتامین D یا دارونما مصرف کردند، سپس به‌طورمتوسط به مدت پنج سال تحت نظر قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۶۷ سال بود.

در طول دوره مطالعه، نزدیک به ۲۰۰۰ شکستگی استخوان در بین بیش از ۱۵۰۰ شرکت کننده رخ داد. با این حال به نظر می‌رسد مصرف ویتامین D هیچ تأثیری بر اینکه چه کسی دچار شکستگی شده و چه کسی نشده، نداشته است.

لباف گفت: تصور می‌شد ویتامین D به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند زیرا برای جذب کلسیم بدن شما ضروری است.

وی در ادامه افزود: از نظر مکانیکی، ویتامین D ممکن است از سلامت استخوان حمایت کند و معدنی شدن استخوان را بهبود بخشد، زیرا جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و ۹۹ درصد کلسیم در استخوان ذخیره می‌شود.

دانشمندان داروهای افسردگی را زیر سوال بردند

یک پژوهش که به تازگی انجام شده است، دیدگاه‌ها در زمینه اینکه افسردگی به‌وسیله عدم تعادل «سروتونین» در مغز ایجاد می‌شود را تغییر می‌دهد و این مسئله می‌تواند استفاده گسترده از داروهای ضدافسردگی را زیر سوال ببرد. محققان «کالج دانشگاهی لندن» با استفاده از «مرور چتری»، به بررسی تحقیقات کلان گذشته و تحلیل‌های سیستماتیک از رابطه افسردگی با فعالیت سروتونین پرداختند که شامل ده‌ها هزار شرکت کننده می‌شد. مرور چتری به طور نظام‌مند به جمع‌بندی و ارزشیابی نتایج حاصل از چندین مرور نظام‌مند و یا فراتحلیل‌هایی که پیرامون یک موضوع خاص به عمل آمده‌اند، می‌پردازد. این پژوهش که در مجله «روانپزشکی مولکولی «Molecular Psychiatry» منتشر شده، نتیجه‌گیری کرده که هیچ مدرک مشخصی که نشان دهد «سطح فعالیت سروتونین» عامل افسردگی افراد است را نشان نمی‌دهد.

حذف اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به حذف دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون ایران علیه کرونا به دلیل پایان تاریخ مصرف محموله‌های موجود، گفت: اکنون هفت نوع واکسن در مراکز در اختیار مردم است؛ سه واکسن با پلتفرم ویروس غیرفعال شده و چهار واکسن نیز با پلتفرم پروتئین نوترکیب در سبد واکسیناسیون ایران علیه کرونا قرار دارند.

سیدمحسن زهرایی اظهار کرد: تقریباً چهار هفته از زمانی که وزارت بهداشت توصیه کرد همه افراد بالای ۱۸ سالی که شش ماه از نوبت قبلی دریافت واکسن‌شان گذشته، برای دریافت دز یادآور اقدام کنند، گذشته است، اما در عمل مشاهدات ما نشان می‌دهد افزایش سرعت واکسیناسیون بسیار محدود بوده است و اصلاً به وضعیت مطلوب نرسیدیم.

وی افزود: قبل از این توصیه، سرعت واکسیناسیون روزانه ما تقریباً حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بود که الان به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. البته بیش از دو هفته است که این عدد هم تقریباً ثابت مانده است؛ اگر قرار باشد روزانه با این سرعت واکسیناسیون پیش برویم قطعاً موج هفتم کرونا با این میزان واکسیناسیون کنترل نمی‌شود و نیاز به مشارکت جدی‌تر مردم برای دریافت واکسن داریم.

انسان در شب بیش از صد بار از خواب بیدار می‌شود

معمولاً افراد اگر در طول یک شب خوابی تکه‌تکه را تجربه کنند، از این مسئله بسیار ناراحت شوند؛ اما براساس تحقیقات جدیدی که روی موش‌ها به انجام رسیده _و با توجه به اینکه مکانیسم‌های پایه خواب موش‌ها نیز با انسان یکسان است_ بیدار شدن مکرر در طول خواب امری عادی است و حتی می‌تواند برای حافظه فرد نیز مفید باشد.

بر این اساس، دانشمندان دانمارکی از دانشگاه کپنهاگ کشف کردند سطوح «نوراپینفرین» (norepinephrine) مغز (که نورآدرنالین نیز نامیده می‌شود) در حالی که موش‌ها خواب هستند، در نوسان است؛ مسئله‌ای که بیدار شدن در طول شب را با خود به همراه دارد. به نظر می‌رسد این ریتم نوسانی نیز کلید یک استراحت خوب به شمار می‌رود.

راه‌های انتقال آبله میمون تغییر کرد

با گسترش هر چه بیشتر ویروس آبله میمون، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت شیوع آن را زیر نظر گرفته و براساس شواهد، همه افراد جوامع در خطر ابتلاء به این ویروس هستند. پس از مدت‌ها مبارزه نفس‌گیر با بیماری کرونا، هنوز چشم‌انداز پایان این دوران سخت دیده نمی‌شود. در چنین شرایطی خطر شیوع ویروس‌هایی مانند آبله میمون که ابتدا در میمون‌ها گزارش شد و مواردی از طریق تماس فیزیکی نزدیک به انسان‌ها سرایت کرد، می‌تواند دور شدن از نقطه پایان همه‌گیری را به دغدغه‌ای جدی برای کشورهای دنیا تبدیل کند و چرخه ابتلاء، همه‌گیری و تکاپو برای ساخت واکسن‌های مؤثر یا حداقل به‌روزرسانی واکسن‌های ساخته شده برای کرونا را از نو شروع کند. درحال‌حاضر سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای بهداشتی در سراسر جهان در تلاش هستند تا با ردیابی دقیق ویروس نحوه سرایت ویروس را شناسایی کنند.

کد خبر 593199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.