تسریع انتقال سلول‌های بنیادی به استخوان با نانوسیم‌ها

یک پلتفرم نانویی انتقال سلول‌های بنیادی به استخوان را تسریع و راه را برای درمان کارآمدتر بیماری‌های استخوانی هموار می‌کند؛ این شبکه از سیم‌های آهنی ریز بهره می‌برد و در پاسخ به میدان‌های مغناطیسی خم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت را مرور می‌کنیم:

تأثیر طناب‌زدن در کاهش وزن

یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش وزن طناب زدن است که بسیار ساده بوده و امکان انجام آن در خانه نیز وجود دارد. تمرینات طناب‌زنی بیشتر روی قلب تأثیر دارد و به تقویت سیستم قلب و عروق و استقامت بدن کمک می‌کند. فواید طناب‌زدن عبارت است از:

  • کمک به تقویت سیستم قلبی و عروقی
  • افزایش استقامت بدن
  • طی هر نیم ساعت طناب زدن، ۳۰۰ کیلوکالری سوخته می‌شود
  • تنوع انسولین قلمی، دردسر بیماران دیابتی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران دیابتی، تأمین انسولین و نوار تست قند خون است؛ این موضوع در برهه‌های زمانی که کشور با کمبودهایی مواجه شده است جزو مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده بیماران دیابتی شده، اما نکته بسیار مهم در این میان، رویکرد و استراتژی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه است.

علیرضا استقامتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، چندی پیش در نشست خبری با اشاره به نیازهای اساسی بیماران دیابتی، گفت: تأمین به موقع انسولین، یکی از مهم‌ترین نیازهای بیماران دیابتی نوع یک است و حتی در لیست داروهای سازمان بهداشت جهانی نیز این موضوع درج شده است و تأمین آن باید نظم و نظام درستی داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی ما از کمبود انسولین رنج می‌بردیم و نگرانی‌های زیادی بابت تأمین به موقع انسولین مورد نیاز بیماران داشتیم، اما در حال حاضر از تنوع انسولین‌های قلمی رنج می‌بریم زیرا هنگامی که برای بیمار نسخه می‌نویسیم، نمی‌دانیم که کدام انسولین در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این حجم از تنوع انسولین قلمی در بازار دارویی کشور اصلاً خوب نیست و باعث آشفتگی سطح عرضه می‌شود. بیمار و پزشک در میان این تنوع انسولین، رنج می‌برند. ضمن اینکه داروخانه و نظام بیمه نیز متحمل بار کاری غیرضروری می‌شود.

تأثیر کمبود خواب بر رشد مغز کودکان

براساس نتایج تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا (UMSOM) انجام شد، کودکان سن دبستانی که در شب کمتر از ۹ ساعت می‌خوابند در مقایسه با کودکانی که ۹ تا ۱۲ ساعت خواب توصیه شده در شبانه‌روز دارند، تفاوت‌های قابل‌توجهی در مناطق خاصی از مغز نشان دادند که مسئول حافظه، هوش و سلامت است.

ارتباط سرطان پروستات با مشکلات قلبی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد هورمون درمانی که گزینه درمانی رایج برای سرطان پروستات است، امکان دارد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را به ویژه در مردان مسن افزایش دهد.

جاستیناس جونوساس، نویسنده اصلی تحقیق از مؤسسه ملی سرطان در لیتوانی، گفت: «سرطان پروستات معمولاً در مردان مسن‌تر، بالای ۶۵ سال یا بیشتر تشخیص داده می‌شود و بسیاری از آنها قبلاً مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تشخیص داده شده‌اند.

جونوساس می‌گوید: نتایج نشان می‌دهد که پزشکان باید بیماران مسن سرطان پروستات را از نظر بیماری قلبی و عوامل خطر مرتبط غربالگری کنند.

تسریع انتقال سلول‌های بنیادی به استخوان با نانوسیم‌ها

یک پلتفرم نانویی انتقال سلول‌های بنیادی به استخوان را تسریع و راه را برای درمان کارآمدتر بیماری‌های استخوانی هموار می‌کند؛ این شبکه از سیم‌های آهنی ریز بهره می‌برد و در پاسخ به میدان‌های مغناطیسی خم می‌شود. سلول‌های بنیادی استخوان‌ساز که روی شبکه‌ای از این نانوسیم‌ها رشد می‌کند، نوعی تمرین فیزیکی روی بستری متحرک دارد سپس با دستورالعمل متمایزی که به جای چند هفته، فقط چند روز طول می‌کشد، خیلی سریع‌تر از شرایط معمول دیگر کشت، به استخوان بالغ تبدیل می‌شود.

چگونه به کرونا مبتلا نشویم؟

برای جلوگیری از انتشار بیماری کووید -۱۹ بهتر است اصول خود مراقبی را فراگرفته و به خوبی آن‌ها را رعایت کنیم؛ این اصول عبارت است از:

  • دست‌ها را به طور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.
  • از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند، یا دارای علائم بیماری است حداقل یک تا ۲ متر فاصله بگیرید.
  • از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند، یا دارای علائم بیماری است حداقل یک تا ۲ متر فاصله بگیرید.
  • مطمئن شوید که هم شما و هم اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید. بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دستمال کاغذی خود را به طور صحیح دور بیاندازید.
  • اگر احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید و سعی کنید تا حد امکان در اجتماعات و جلسات و اماکن عمومی نروید.
  • اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به سختی نفس می‌کشید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • به توصیه‌های مسئولین بهداشت عمل کنید.
  • در صورت امکان از سفر به مناطقی که آلودگی آن بالا است خودداری کنید؛ به‌خصوص اگر سالمند هستید یا دیابت، ناراحتی قلبی یا کلیوی یا بیماری‌های زمینه‌ای مزمن دارید.
  • در صورت بیماری، در هنگام ماندن در منزل فاصله خود با دیگران را رعایت کنید.
  • اگر بیمار هستید و خارج از خانه کار ضروری دارید و برای تأمین مواد غذایی نیاز است خرید بروید یا قرار است فرد دیگری اقلام مورد نیازتان را بیاورد، حتماً ماسک بزنید تا دیگران را بیمار نکنید.
کد خبر 592906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.