مواد غذایی فوق‌فرآوری‌شده به مغز آسیب وارد می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیادی از غذاهای فوق‌فرآوری‌شده ممکن است به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده سرشار از قند، چربی و نمک است، اما پروتئین و فیبر کمی دارند. نوشابه‌ها، تنقلات، دسرهای نمکی و شیرین، بستنی، سوسیس، مرغ سرخ شده، ماست طعم‌دار، سس کچاپ، سس مایونز، نان بسته‌بندی شده و غلات طعم‌دار از جمله مواد غذایی فوق فرآوری شده هستند.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر مواد غذایی فوق فرآوری شده بر سلامت مغز، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی بیش از ۷۲۰۰۰ نفر را جمع‌آوری کردند. در ابتدا افراد شرکت‌کننده در مطالعه ۵۵ سال و بالاتر بودند و هیچکدام به زوال عقلی مبتلا نبودند. به طور متوسط طی ۱۰ سال، ۵۱۸ نفر به زوال عقل مبتلا شدند. محققان ۱۸۰۰۰ نفر که رژیم غذایی آن‌ها حاوی مقدار کمی غذای فرآوری شده بود را با تعداد مشابهی که مقدار زیادی غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کردند، مقایسه کردند.

در میان افرادی که کمترین مقدار غذاهای فرآوری شده را مصرف می‌کردند، صد نفر به زوال عقلی مبتلا شدند، درحالی‌که ۱۵۰ نفر از آن‌هایی که بیشترین مصرف این نوع غذاها را داشتند به زوال عقل مبتلا شدند. محققان متوجه شدند که جایگزینی ۱۰ درصد از غذاهای فوق فرآوری شده با غذاهای فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده مانند میوه‌های تازه، سبزیجات، حبوبات، شیر و گوشت، می‌تواند خطر زوال عقل را تا ۱۹ درصد کاهش دهد.

به گفته پژوهشگران، کیفیت پایین مواد مغذی غذاهای فوق فرآوری شده که سرشار از نمک، قند و چربی اشباع شده و میزان کم فیبر هستند، خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد.

کد خبر 592691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.