روزهای پر‎‌رونق هنرهای نمایشی در مشهد

مشهد این روزها شاهد اجراهای مختلفی در حوزه هنر ششم است؛ «سویینی‌تاد»، «سینگل»، «بگید که کی قوی‌تره»، «مراسم قطع دست در اسپوکن»، «داستان اهریمن»، «زن‌های ما»، «من نبودم دستم بود»، «موطن»، «مرداد 30 سال پیش» و «عیار»، ۱۰ نمایش در حال اجرای این روزها در مشهد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از گذر سخت از روزهای پرتلاطم شیوع ویروس کرونا و قبل از بیدار شدن دوباره این دیو ناپیدا، سالن‌های تئاتر مشهد که ماه‌ها خاک گرفته بود و حال و هوای خاکستری داشت حالا دوباره شور و شوق تماشاچیان را به خود دیده و دوباره چراغ تئاتر پرنور شده است. این روزها سالن‌های نمایش مشهد گرم از حضور گروه‌های مختلف هنرهای نمایشی است و تئاتر مشهد با اجرای همزمان ۱۰ نمایش پررونق شده است.

طبق اعلام گیشات، سامانه رسمی فروش آنلاین بلیت‌های تئاتر مشهد، «سویینی‌تاد»، «سینگل»، «بگید که کی قوی‌تره»، «مراسم قطع دست در اسپوکن»، «داستان اهریمن»، «زن‌های ما»، «من نبودم دستم بود»، «موطن»، «مرداد ۳۰ سال پیش» و «عیار» ۱۰ نمایشی است که حدود ۱۶۴ سانس داشته و ۱۳ هزار و ۸۵۸ بلیت برای آن‌ها فروخته شده است که آمار قابل توجهی است، همچنین بر اساس این آمار، نمایش‌های سویینی تاد، سینگل و بگید که کی قوی‌تره سه نمایش پرفروش این روزهای مشهد است.

۱۰ نمایش جاری این روزهای مشهد را با هم مرور می‌کنیم؛

سینگل

سینگل یکی از نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد است. این نمایش در ژانر کمدی تولید شده است که در آن مهدی ضیاءچمنی و مجتبی شفیعی به ایفای نقش می‌پردازند، کارگردان این اثر نیز مهدی ضیاءچمنی است.

در خلاصه نمایش سینگل آمده است: صورت کسی یا چیزی را در خیال خود مجسم ساختن، یعنی تصور! این نمایش که تاکنون در ۵۱ سکانس خود بیش از ۳۶۰۰ بلیت فروخته است، ساعت ۲۰ هرشب در تماشاخانه خورشید واقع در حدفاصل معلم ۲۸ و چهارراه دانش‌آموز روی صحنه می‌رود. این نمایش احتمالاً این هفته اجراهای پایانی خود را خواهد داشت.

سویینی‌تاد

«سویینی‌تاد» نام نمایشی در ژانر کمدی موزیکال است که پس از اجرای موفق سه نمایش «یتیم‌خانه فونیکس»، «پیانیستولوژی» و «آیراک» تازه‌ترین اثری است که از این گروه در تئاتر مشهد روی صحنه رفته است و تاکنون بیش از هفت هزار مخاطب داشته است. این نمایش به کارگردانی محمد نیازی بر اساس نمایش نامه سویینی‌تاد اثر «استفان ساندهایم و هیو ویلر» اجرا می‌شود. سویینی تاد پس از حضور در چهلمین جشنواره تئاتر فجر و کسب دو دیپلم افتخار از این جشنواره، این روزها ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد میزبان علاقه‌مندان است.

بگید که کی قوی‌تره

یکی از ویژگی‌های نمایش‌های این روزهای مشهد تنوع در مخاطب و محتوا است و به نوعی به مخاطب کودک نیز در ویترین تئاتر این روزهای مشهد توجه شده است. «بگید که کی قوی‌تره» نمایش موزیکال کودک به کارگردانی حمید محمدی است که در تماشاخانه استاد داوود کیانیان در آمفی‌تئاتر مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان مشهد واقع در خیابان فکوری ۴۵ میزبان مخاطبان کودک و نوجوان است. این نمایش نیز با استقبال مخاطبان همراه بوده و در ۱۴ سانس خود ۸۰۶ بلیت فروخته است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «منظورم از اون، چطور بگم اون، یعنی قربان، یعنی حتی آوردن اسمش وحشت‌آوره…»

مراسم قطع دست در اسپوکن

هر شب ساعت ۲۰:۲۰ هم می‌توانید در هتل پارس مشهد به تماشای نمایشی در ژانر کمدی سیاه با عنوان «مراسم قطع دست در اسپوکن» بنشینید. این نمایش که روزهای پایانی اجرای خود را می‌گذراند به کارگردانی حسام حصاری روی صحنه تئاتر مشهد رفته است. در خلاصه نمایش آمده است: «ماجرای مردی به نام کارمایکل است که برای یافتن دست خود که توسط گروهی بزهکار در نوجوانی قطع شده است، با چند جوان خرده‌خلافکار درگیر چالش‌هایی خشونت‌آمیز می‌شود. او دو نفر به نام‌های مریلین و توبی را در اتاق متلی کوچک حبس کرده است و دست گم شده خود را از آن‌ها طلب می‌کند.»

داستان اهریمن

داستان اهریمن نیز به تازگی اجراهای خود را در تماشاخانه انوشیروان ارجمند آغاز کرده و در ژانری متفاوت و فرمی خاص روی صحنه تئاتر رفته است. این نمایش ۱۲۰ دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی الیاس صادق‌زاده و در ژانر رازآلود و جنایی تولید شده که به گفته عوامل تولید آن، ترکیبی متفاوت از فرم‌های سینمایی در آن به‌کار رفته است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «تو هیچ وقت نمی‌تونی از یک اهریمن باهوش‌تر باشی پس چطوری می‌شه شکستش داد؟ باید از هوشش علیه خودش استفاده کرد.» داستان اهریمن هر روز ساعت ۱۹ در پردیس تئاتر مستقل مشهد واقع در حد فاصل میدان حافظ و صارمی ۵۰ روی صحنه می‌رود.

زن‌های ما

ژانر کمدی بیشترین آثار را در نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد دارد. «زن‌های ما» نیز عنوان نمایشی در ژانر کمدی اجتماعی است که به کارگردانی مهدی ابوسعیدی و هادی گرایلو روی صحنه تئاتر مشهد است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «مکس، پل و سیمون سه دوست هستند که باهم قرار دارند، مکس میزبان آن‌ها است…» این نمایش که روزهای پایانی اجرای خود را می‌گذراند و تاکنون ۲۷۵ بلیت در ۱۲ سانس فروخته، روزهای یکشنبه و دوشنبه ساعت ۱۹:۳۰ میزبان علاقه‌مندان در تماشاخانه استاد لطفی در پردیس تئاتر مستقل مشهد است.

من نبودم دستم بود

یکی دیگر از نمایش‌های مخاطبان کودک و نوجوان، «من نبودم دستم بود» است که روز چهارشنبه _پنجم مردادماه_ ساعت ۱۹ در فرهنگسرای شهر زیبا واقع در منطقه قاسم‌آباد، خیابان شریعتی ۴۵ میزبان علاقه‌مندان است. نویسنده و کارگردان این اثر عبدالرضا افشارزاده است و در ۹ سانس خود تاکنون ۳۰۸ بلیت فروخته است. این نمایش به صورت موزیکال برای کودکان ساخته شده است و به گفته عوامل تولید، با درون‌مایه‌ای آموزشی در مشهد اجرا دارد.

عیار

عیار نیز نمایشی در ژانر اجتماعی و در مدت زمان ۷۵ دقیقه است که به کارگردانی احمد طاهونچی روی صحنه تئاتر مشهد رفته است. این نمایش که ۱۲ بازیگر در آن به ایفای نقش می‌پردازند روز یکشنبه ساعت ۱۸ در تماشاخانه خورشید واقع در حدفاصل معلم ۲۸ و چهارراه دانش‌آموز روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «گروهی جوان مشغول تمرین تئاتر و جویای نام و شهرت هستند که در این مسیر دچار مشکلاتی می‌شوند…» عیار در ۹ سانس خود ۲۸۹ بلیت فروخته است.

مرداد ۳۰ سال پیش

نمایشی در ژانر تراژدی عاشقانه به نویسندگی و کارگردانی علی‌اکبر خداشناس که «مرداد ۳۰ سال پیش» نام دارد و در آمفی‌تئاتر جهاد دانشگاهی در سه‌راه ادبیات روی صحنه رفته است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «یادمه، خوب یادمه، وقتی تو رفتی، من موندم و یک کوه غم و غصه که روی دلم تلنبار شده بود … بدون تو نه بوی خاک نجاتم می‌داد و نه شمارش ستاره‌ها تسکینم… من میگم زندگی در عین حال که احمقانه‌ترین و بی‌مزه‌ترین چیز دنیاست، اما می‌شه بهش عادت کرد و … شدم یک عروسک که بندش دست توست، آخه یک بار هم تو به ساز ناکوک من برقص…»

موطن

موطن نمایشی به کارگردانی مهسا ستوده‌نژاد است که در ژانر تراژدی تولید شده و در تماشاخانه اشراق در حوزه هنری خراسان رضوی روی صحنه رفته است. در خلاصه داستان این نمایش ۴۵ دقیقه‌ای آمده است: «نگاهی به آغاز طغیان بشر در برابر پروردگار خود و رسوخ شیطان در قالب طاغوت در بعضی انسان‌ها.» موطن در ۱۶ سانس خود ۷۴۹ بلیت فروخته است. شقایق جهانیان، فرزانه راد اعتمادی، مهسا ستوده‌نژاد و پرستو عدالتی نیز بازیگران این نمایش هستند. تماشاخانه اشراق در بلوار هاشمیه، بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲ واقع شده است.

کد خبر 590382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.