مباهله؛ برگ زرین دیگری در تاریخ اسلام

روز مباهله برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار اسلام، پیامبر اعظم و اهل‌بیت عصمت و طهارت شد و این روز بزرگ، عید مباهله نام گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از مدینه نامه‌ای به نجران رسیده بود و نصارای نجران را به تکاپو درآورده بود، بزرگان قوم جلسه‌ای را ترتیب دادند، برخی به طبل جنگ می‌کوبیدند و عده‌ای هم بر صلح و آرامش اصرار داشتند. خلاصه بر این شد چند تن از بزرگان به سوی مدینه روانه شدند تا صحبت‌های پیامبر اسلام را بشنوند اما پیامبر تا سه روز با آن‌ها صحبتی از دعوت به اسلام نفرمودند، پس از سه روز رسول خدا آن‌ها را دعوت به اسلام کردند.

نجرانیان گفتند ما را به چه چیزی دعوت می‌کنید، حضرت فرمودند به یگانگی خدا، رسالت من و نیز شهادت به عبد و مخلوق بودن حضرت عیسی، آن‌ها زیر بار سخن پیامبر اسلام نرفتند و قانع نشدند. سپس آیه مبارک ۶۱ سوره آل‌عمران بر پیامبر نازل شد:

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ

هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را. ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما نیز زنان خود را. ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ماست) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود. آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم. و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.» (آل عمران/۶۱)

رسول خدا (ص) به آنان فرمود با من مباهله کنید. اگر من راست‌گو بودم لعنت بر شما نازل خواهد شد و اگر من دروغ‌گو بودم بر من نازل خواهد شد. آن‌ها پذیرفتند و از حضور پیامبر خارج شده‌اند، صبح روز بعد نصارای نجران برای مباهله آمدند و آن‌ها حضرت را دیدند که حسین را بر پشت خود و دست حسن را در دستش گرفته و فاطمه پشت سر پیامبر و علی پشت سر فاطمه در حال آمدن است، وقتی بزرگان نجران آن‌ها را دیدند، ترسیدند.

بزرگ آنها گفت: ای نصرانیان من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر خدا بخواهد کوهی را از جایش بکند حتماً خواهد کند و با این‌ها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد. لذا در برابر رسول خدا فروتنی نمودند و از مباهله صرف‌نظر کردند و حاضر به پرداخت جریمه شدند.

امام باقر (ع) فرمودند: قسم به خدایی که جانم در قدرت اوست اگر نصاری مباهله می‌کردند مسخ می‌شدند و به‌صورت میمون و خوک درمی‌آمدند و همان زمین که بر رویش بودند بر ایشان تبدیل به آتش می‌شد و خداوند سرزمین نجران و اهل آن حتی پرندگان روی درختان را نیز نابود می‌کرد.

و این ماجرا برگ زرین دیگری شد بر تاریخ پر از افتخار اسلام و پیامبر اعظم و اهل‌بیت عصمت و طهارت و این روز نیز عید مباهله نام گرفت.

کد خبر 590308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.