مصرف نمک زیاد باعث مرگ زودرس می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که هنگام مصرف غذا به آن نمک اضافه می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض مرگ‌ زودرس قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نمک نقش مهمی در طعم دادن به غذا دارد، به طوری که غذای بدون نمک خوشمزه نخواهد بود؛ اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که نمک بیشتری به غذای خود اضافه می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض مرگ زودرس قرار دارند.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر مصرف نمک بر سلامتی افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۵۰۱۳۷۹ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند و از افراد شرکت‌کننده پرسیده شد که آیا هنگام صرف غذا به آن نمک اضافه می‌کنند یا خیر.

تأثیر مصرف نمک زیاد بر مرگ زودرس

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که هنگام مصرف غذا به آن نمک اضافه می‌کنند، ۲۸ درصد بیشتر از دیگران در معرض مرگ زودرس قرار می‌گیرند. محققان دیگر عوامل خطر مانند سن، جنسیت، قومیت، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و شرایط سلامتی مانند دیابت، سرطان و بیماری قلبی را نیز در نظر گرفتند. آن‌ها متوجه شدند که خطر مرگ زودرس در میان افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر است. زیرا میوه و سبزیجات سرشار از پتاسیم است و خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهد.

خطرات مصرف بیش از حد نمک

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که مصرف بیش از حد سدیم ( بیش از دو گرم در روز معادل پنج گرم نمک در روز) و دریافت میزان کمی پتاسیم (کمتر از ۳.۵ گرم در روز) باعث افزایش فشار خون می‌شود، در نتیجه خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین توصیه شده است افراد روزانه کمتر از پنج گرم نمک مصرف کنند تا خطر بروز فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و سکته قلبی کاهش پیدا کند.

تأثیر نمک بر فشار خون

زمانی که فرد نمک اضافی مصرف می‌کند، بدن با نگه داشتن آب سعی می‌کند تعادل این ماده غذایی را حفظ کند. این اتفاق در بدن برخی افراد باعث افزایش فشار خون می‌شود، در طولانی مدت نیز رگ‌های خونی سفت و باریک می‌شود و جریان خون و اکسیژن به اندام‌های اصلی بدن محدود می‌شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد نمک باعث می‌شود قلب تحت فشار قرار بگیرد و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی افزایش پیدا می‌کند.

علائم مصرف بیش از حد نمک

مصرف بیش از حد نمک با علائم خاصی همراه است، این علائم شامل نفخ، تورم، افزایش فشار خون، تشنگی، تکرر ادرار، خواب آشفته، ضعف و مشکلات گوارشی می‌شود.

روش‌هایی برای کاهش مصرف نمک

سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) توصیه کرده است که غذاهایی با محتوای نمک کمتر خریداری کنید، بدین منظور لازم است هنگام خرید مواد غذایی به برچسب روی آن‌ها توجه کنید. همچنین، تنقلات سالم‌تر، میوه و سبزیجات مانند هویج یا کرفس را جایگزین تنقلات ناسالم کنید. متخصصان اعلام کرده‌اند که افراد می‌توانند به منظور کاهش مصرف نمک، از ادویه‌های دیگر برای طعم دادن به غذا استفاده کنند.

کد خبر 587998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.