ابداع یک واکسن استنشاقی جدید برای مقابله با کووید- ۱۹

پژوهشگران آمریکایی، نوعی واکسن استنشاقی جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند به مقابله با کووید -۱۹ کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ذهن‌خوانی هوش مصنوعی چین، کشف جدید برای کمک به درمان آسم، پیشگیری از گرمای جهانی با درک عدم تعادل انرژی در زمین، ابداع یک واکسن استنشاقی جدید برای مقابله با کووید -۱۹، رفع درد شانه به روشی جدید، مشکلات خواب و افسردگی نوجوانان، نخستین داروی مبتنی بر فناوری " کریسپر"، درمان بیماری‌های چشمی با کمک یک ترموژل منحصربه‌فرد در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا درهفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

هوش مصنوعی چین ذهن‌خوانی می‌کند

دولت چین در حال اجرای هوش مصنوعی پیشرفته‌ای برای نظارت بر ذهن ده‌ها تن از مقامات حزب کمونیست برای ارزیابی وفاداری آن‌ها است. محققان چینی ادعا کردند که نرم افزاری را توسعه داده‌اند که می‌تواند حالات چهره و امواج مغزی را به دقت تجزیه و تحلیل کند تا بررسی کند که آیا افراد به "اندیشه و آموزه‌های سیاسی" توجه دارند یا خیر.

پلیس چین در دهه گذشته با استفاده از کلان داده‌ها، یادگیری ماشینی، فناوری تشخیص چهره و هوش مصنوعی به شدت ارتقا یافته است. به گفته "دیدی تانگ"(Didi Tang)، خبرنگار تایمز در پکن، این سیستم توسط محققان مرکز جامع علوم ملی هفئی (Hefei) توسعه یافته است.

این هوش مصنوعی می‌تواند حالات چهره و امواج مغزی اعضای حزب کمونیست را تجزیه و تحلیل کند تا مشخص شود که آنها تا چه اندازه پذیرای "آموزش فکری"(thought education) هستند.

کشف جدیدی که می‌تواند به درمان آسم کمک کند

بررسی جدید پژوهشگران استرالیایی، کشف مهمی را نشان می‌دهد که می‌تواند به ارائه یک درمان مؤثرتر برای آسم کمک کند. پژوهش جدیدی که به سرپرستی "دانشگاه ادیث کوان" (ECU) استرالیا انجام شده است، کشف مهمی را گزارش می‌دهد که می‌تواند به ارائه درمان‌های مؤثرتری برای ۲۶۲ میلیون نفر مبتلا به آسم در جهان بینجامد.

این پژوهش نشان می‌دهد که مبتلایان به آسم شدید در مقایسه با افراد مبتلا به آسم خفیف تا متوسط و افراد سالم، دارای مشخصات بیوشیمیایی متمایزی در ادرار خود هستند.

پژوهشگران در این پروژه موسوم به "U-BIOPRED"، نمونه‌های ادرار بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده در ۱۱ کشور را مورد بررسی قرار دادند تا شدت‌های گوناگون آسم را بهتر شناسایی و درک کنند.

پیشگیری از گرمای جهانی با درک عدم تعادل انرژی در زمین امکان‌پذیر می‌شود

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که درک عدم تعادل انرژی در زمین می‌تواند به پیشگیری از گرمای جهانی کمک کند. عدم تعادل انرژی در زمین، مهم‌ترین معیار برای سنجش اندازه و اثر تغییرات آب و هوایی است.

"کوین ترنبرث" (Kevin Trenberth)، پژوهشگر برجسته "سازمان ملی پژوهش‌های جوی آمریکا" (NCAR) به همراه " لیجینگ چنگ" (Lijing Cheng)، دانشمند حوزه آب و هوا، فهرست کامل و جدیدی در مورد منابع مختلف گرمای روی زمین تهیه کرده‌اند. " ترنبرث"، تغییرات انرژی را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار داد و نتایج را با تشعشعات بالای جو زمین مقایسه کرد تا عدم تعادل را پیدا کند.

" ترنبرث" گفت: عدم تعادل انرژی خالص، با بررسی میزان جذب گرما از خورشید و میزان بازتاب آن به فضا محاسبه می‌شود. اندازه‌گیری مستقیم عدم تعادل هنوز امکان‌پذیر نیست. تنها راه حل عملی برای اندازه‌گیری آن، تهیه کردن فهرستی از تغییرات انرژی است.

ابداع یک واکسن استنشاقی جدید برای مقابله با کووید- ۱۹

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، از ابداع یک واکسن استنشاقی جدید برای کووید -۱۹ خبر داده‌اند که مبتنی بر اگزوزوم (Exosome) است. پ همه‌گیری کووید -۱۹ تقریباً بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره مردم جهان تأثیر گذاشته است، زیرا در اوج دوره همه‌گیری، روزانه صدها هزار نفر بر اثر ابتلاء به این بیماری، جان خود را از دست دادند. در حال حاضر، حدود ۳۶ نوع واکسن کووید -۱۹ در سراسر جهان موجود است.

دو واکسن کووید -۱۹ مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) که در ابتدا تأیید شدند، واکسن‌های مدرنا (Moderna) و فایزر (Pfizer) بودند. این واکسن‌ها، به یک زنجیره سرد برای نگهداری و حمل و نقل نیاز دارند. آنها از طریق تزریق عضلانی، ایمنی سیستمیک را ایجاد می‌کنند.

نفوذ اولیه عامل بیماری‌زا به طور قابل توجهی تحت تأثیر واکنش ایمنی مخاط راه هوایی است که پاسخ‌های ایمنی هومورال و سلولی را ایجاد می‌کند. این پاسخ‌های ایمنی، به بروز واکنش‌های سیستمیک می‌انجامند. از آنجا که قطرات تنفسی، واسطه اصلی انتقال کروناویروس هستند و مخاط تنفسی، محل اولیه ورود ویروس است، کمبود ایمنی مخاطی ممکن است اثربخشی واکسن‌های کووید -۱۹ را محدود کند.

رفع درد شانه به روشی جدید

دانشمندان دانشگاه هاروارد در مطالعه اخیر خود روشی را برای بازیابی تاندون‌ها و عضلات آسیب‌دیده ابداع کردند. به گفته محققان دانشگاه هاروارد، یک پلتفرم بافت پیچیده جدید می‌تواند کلاهک‌های گرداننده آسیب‌دیده را بازیابی کند. کلاهک گرداننده یا روتاتور کاف (Rotator cuff) گروهی از ماهیچه‌های شانه و زردپی‌های آن‌هاست که مفصل شانه را تثبیت کرده و بازو را در جهات مختلف می‌چرخانند که به آن‌ها ماهیچه‌های گرداننده شانه هم گفته می‌شود.

یک کارمند معمولی اغلب به دلیل کم‌تحرکی در سراسر بدن خود احساس درد می‌کند. حتی افراد جوان نیز ممکن است دچار درد شانه شوند. هنگامی که درد شانه رخ می‌دهد، فرد حتی نمی‌تواند بدن خود را حرکت دهد و یا کارهای معمولی مانند لباس پوشیدن را انجام دهد. همچنین به سختی می‌توان به خواب رفت. کلاهک گرداننده اغلب با افزایش سن به طور طبیعی آسیب می‌بیند و ترمیم آنها دشوار است.

مشکلات خواب نوجوانان را افسرده می‌کنند

شواهد جدیدی نشان می‌دهند مشکلات خواب که مدت‌ها تصور می‌شد نشانه‌ای از افسردگی نوجوانان هستند، در واقع ممکن است در رتبه نخست عوامل افسردگی قرار داشته باشند. پژوهشگران "دانشگاه فلیندرز"(Flinders University) استرالیا در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که ترکیبی از زیست‌شناسی خواب نوجوانان و روانشناسی، آنها را به طور منحصربه‌فردی مستعد ابتلاء به افسردگی نشان می‌دهد.

"سل ریچاردسون"(Cele Richardson)، از پژوهشگران این پروژه گفت: تأخیر در ریتم شبانه‌روزی، مدت زمان خواب محدود و داشتن فرصت بیشتر برای تفکر منفی هنگام تلاش برای به خواب رفتن، عوامل مؤثری بودند.

نخستین داروی مبتنی بر فناوری " کریسپر" در راه است

نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش‌های فناوری " کریسپر" حاکی از این هستند که به زودی، نخستین داروی مبتنی بر این فناوری ارائه خواهد شد. فناوری ویرایش ژن موسوم به " کریسپر"(CRISPR)، بیشتر شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی بود تا پزشکی. این فناوری که شبیه به یک قیچی مولکولی ساخته شده در آزمایشگاه است، برای بریدن بخش‌های مشکل‌ساز DNA در سلول‌های بیمار و با هدف درمان بیماری استفاده می‌شود. به زودی می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم که نخستین درمان با استفاده از فناوری ویرایش ژن و در تلاش برای مبارزه با اختلالات خونی نادری که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند، تأیید می‌شود

درمان بیماری‌های چشمی با کمک یک ترموژل منحصربه‌فرد

دانشمندان سنگاپور، یک ترموژل زیستی را برای جلوگیری از تشکیل اِسکار شبکیه ناشی از عمل جراحی ناموفق ابداع کرده‌اند. ویترورتینوپاتی پرولیفراتیو (Proliferative vitreoretinopathy) زمانی رخ می‌دهد که اِسکار شبکیه از بهبود یافتن و بازگشت شبکیه به جای خود جلوگیری می‌کند. این عارضه، در بیش از ۷۵ درصد جراحی‌های ناموفق شبکیه پیش می‌آید و در صورت عدم ترمیم ممکن است به از دست دادن بینایی یا کوری منجر شود.

گزینه‌های درمانی کنونی برای ویترورتینوپاتی پرولیفراتیو، به برداشتن غشاهای اِسکار با جراحی محدود می‌شود. این کار، پتانسیل استفاده از پلیمرهای مصنوعی را برای تعدیل رفتار سلول برجسته می‌کند و برای نخستین بار، یک درمان جدید مبتنی بر ترموژل را برای جلوگیری از تشکیل اِسکار در شبکیه ارائه می‌دهد. گروه سازنده این ترموژل، پژوهشگران مؤسسه زیست‌شناسی مولکولی و سلولی (IMCB)، مؤسسه تحقیقات و مهندسی مواد (IMRE)، دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) و مؤسسه تحقیقات چشم سنگاپور (SERI) هستند.

کد خبر 586723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.