بی‌قراری سرزمین؛ اقتضای زیستن در ایران

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بی‌قراری سرزمین گرفتاری نیست و اقتضای زیستن در ایران است که آن را به آغازگر تمدن تبدیل کرده است، بنابراین باید مطلع باشیم که در نقطه بسیار حساسی قرار گرفته است و فرصت کوتاهی برای اهلیت نسبت به سرزمین در اختیار داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحمد بهشتی امروز _چهارشنبه، بیست‌وپنجم خردادماه ۱۴۰۱_ در آیین اختتامیه اجلاس سازندگان و طراحان مسکن اصفهان، اظهار کرد: زمانی که اصفهان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد بین ۵۰ تا ۶۵ هزار جمعیت داشته است. در دوره صفویه اصفهان برای حضور بیش از ۶۰۰ هزار جمعیت آماده‌سازی می‌شود و پس از آن جمعیت اصفهان به یک میلیون نفر می‌رسد، در حالی که در آن زمان تعداد شهرها با چنین جمعیتی انگشت‌شمار بوده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: افزایش انفجاری جمعیت امروزه یکی از مهم‌ترین دلایل زشتی و ناایمنی شهرها است؛ در دوران صفویه نیز اصفهان با همین پدیده روبه‌رو بوده اما پیشرفت هم داشته است.

بهشتی اضافه کرد: بسیاری از رشد بی‌رویه شهرها صحبت می‌کنند و آن را یکی از دلایل مشکلات شهرها می‌دانند این در حالی است که از دهه ۴۰ به بعد همواره شهرها براساس طرح جامع رشد یافته است.

وی با بیان اینکه ایران سرزمینی در تقاطع کمربند بیابانی و کوهستانی جهان است که آن را به سرزمینی بی‌قرار تبدیل کرده است، ادامه داد: سال ۹۹، ۵۸۰۰ رویداد مخرب طبیعی در ایران اتفاق افتاد که در چنین شرایطی باید بی‌قراری سرزمین را به رسمیت شناخت و مطابق آن در این سرزمین زندگی کرد اما همه طرح‌های جامع و آیین‌نامه‌ها براساس سرزمین‌های متعادل تهیه شده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سال ۱۳۹۸، سیل‌های زیادی در کشور جاری شد؛ بناهای تاریخی با بیش از ۷۰ سال قدمت در این سیل‌ها تخریب نشد اما سایر بناها کاملاً خراب شدند از همین رو به نظر می‌رسد در گذشته به بی‌قراری سرزمین توجه بیشتری شده است. در چنین سرزمین‌های فاصله کمترین و بالاترین حرارت، بارندگی و سایر شاخص‌ها بسیار زیاد است.

بهشتی اضافه کرد: این در حالی است که همه برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات ساخت‌وسازها براساس میانگین‌ها است، بنابراین در محیط‌های بی‌قرار باید برای کمترین و بیشترین به طور همزمان برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه کهن‌ترین آثار ساخت‌وساز بشر در ایران کشف شده است، افزود: معماری ایران با استفاده از خشت، گل و آجر بوده و در این شرایط اقلیمی دوام آورده است. جامعه مهندسی ایران در عرصه حرفه، مدیریت و برنامه‌ریزی بی‌قراری ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حوزه آب، خاک، محیط‌زیست و هوا اکنون سرزمین ایران به آستانه تحمل رسیده است و همزمان با تغییرات اقلیمی نیز مواجه هستیم که مخاطرات طبیعی و بی‌قراری کشور را تشدید می‌کند.

به گفته بهشتی، فرونشست اصفهان صدای مخاطراتی شبیه فروریختن متروپل در آبادان است.

این محقق ادامه داد: زاینده‌رود پیش از این ۷۰ هزار هکتار را زیر کشت می‌برده و امروز ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در اطراف آن ایجاد شده است. اصولاً همه ورودی‌ها در حوزه مهندسی و برنامه‌ریزی باید به این نکته توجه داشته و به اهلیت ایرانی خود رجوع کنند و بدانند بی‌قراری این سرزمین امری نیست که نتوان با آن مقابله کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌قراری گرفتاری نیست و اقتضای زیستن در ایران است که آن را به آغازگر تمدن تبدیل کرده است، بنابراین باید مطلع باشیم که در نقطه بسیار حساسی قرار گرفته و فرصت کوتاهی برای اهلیت نسبت به سرزمین در اختیار داریم.

کد خبر 581957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.