ثبت ۱۰۰ تخلف از استاندارد در طول یک سال/پلمب کارگاه‌های زیرپله‌ای موادغذایی

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان از ثبت ۱۰۰ مورد اعلام جرم در واحد حقوقی اداره استاندارد به مراجع قضائی خبر داد و گفت: آمار تخلفات زیاد نیست و بیشتر موارد ثبت شده در سال گذشته مربوط به عدم تطابق با استاندارد بوده است.

محمود فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایمنی مواد غذایی، موضوعی است که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد؛ سلامت و ایمنی در این زمینه و درخصوص دیگر محصولاتی که افراد جامعه استفاده می‌کنند، در دستور کار اداره استاندارد قرار دارد.

وی با اشاره به نظارت‌های ویژه بازرسان استاندارد بر واحدهای فرآوری مواد غذایی، افزود: براساس استانداردهای ملی ایران، هم بازرسی‌های سرزده از واحدهای تولیدی در استان انجام می‌شود و هم نمونه‌برداری‌هایی از خط تولید و انبار این کارخانه‌ها صورت می‌گیرد که به آزمایشگاه‌های مورد تأیید فرستاده می‌شود و براساس نتایجی که به دست می‌آید با متخلفان برخورد می‌شود.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با اشاره به انجام بازرسی از بازار عرضه مواد غذایی، خاطرنشان کرد: بازرسان اداره استاندارد، بازاری را که تولیدات استان اصفهان و دیگر استان‌ها در آن عرضه می‌شود، مورد بررسی و نمونه‌گیری قرار می‌دهند که این طرح هم در قالب نمونه‌برداری‌ها با اعتبارات دولتی و هم انجام آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود و براساس نتایج به دست آمده برخوردهای لازم با تخلفات صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود دستورالعمل‌های لازم برای برخورد با تولیدکنندگانی که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، گفت: آمار تخلفات زیاد نیست و بیشتر موارد مربوط به عدم تطابق با استاندارد بوده است، به عنوان مثال ممکن است در تولید یک ماده غذایی، درصد مجاز نمک به شکل جزئی بیشتر از حد مجاز باشد.

ایمنی مواد غذایی دارای مهر استاندارد

فرمانی از ثبت ۱۰۰ مورد اعلام جرم در واحد حقوقی اداره استاندارد به مراجع قضائی خبر داد و افزود: این تخلفات مربوط به تمام وظایف اداره استاندارد در سال ۱۴۰۰ است که شامل تخلف صنایع فرآوری مواد غذایی نیز می‌شود.

وی بیشترین تخلف در حوزه استاندارد را مربوط به همخوانی‌نداشتن با استاندارد دانست و تاکید کرد: اگر بازرسان با مواردی روبه‌رو شوند که حقی از مصرف‌کننده ضایع شود، در قالب فاکتورهای بحرانی یا کاربردی فرد را به محاکم قضائی معرفی می‌کنند یا موضوع در جلسه کمیسیون شبه‌قضایی ماده ۴۲ قانون در محل اداره کل با حضور معاون دادستان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان درباره اطمینان مصرف‌کننده به ایمنی و سلامت مواد غذایی، اظهار کرد: با ضریب بسیار بالایی، مواد غذایی دارای مهر استاندارد تأیید می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند آن‌را مصرف کنند، ممکن است تخلفاتی وجود داشته باشد که افراد می‌توانند از طریق تماس با شماره ۱۵۱۷ آنها را معرفی کنند تا برخورد لازم صورت گیرد.

وی یکی از راهکارهای اطمینان از سلامت مواد غذایی را توجه به نشان استاندارد و اصالت کالا معرفی کرد و گفت: مصرف‌کنندگان می‌توانند کد ۱۰ رقمی که زیر علامت استاندارد حک شده است را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ سازمان ملی استاندارد پیامک کنند تا اطلاعات مربوط به محصولی که خریداری کرده‌اند را دریافت کنند که شامل نام واحد تولیدی، محصول، پروانه اعتبار آن می‌شود.

برخورد با کارگاه‌های زیرپله‌ای

فرمانی، تولید رقابتی محصولات غذایی را مهم‌ترین مانع برای تقلب و تخلف در این زمینه اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان مختلفی در زمینه صنایع غذایی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، بنکداران و مراکز توزیع عمده عاملی برای دریافت علامت استاندارد این واحدهای تولیدی هستند؛ زیرا بدون نشان استاندارد این واحدها در چرخه رقابت با همتایان خود به سادگی کنار گذاشته می‌شوند.

وی اظهارنظر درباره مصرف بیش از اندازه کود و سم در برخی مواد غذایی را در حیطه وظایف جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: مواد غذایی فله نیز از شمول نشان استاندارد خارج است و سازمان غذا و دارو متولی نظارت بر آن‌هاست اما درباره کارگاه‌های زیرپله‌ای، چندین مورد سال گذشته گزارش شد که همگی پلمب شدند.

کد خبر 580717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.