نهج‌البلاغه؛ برند ماندگار کاشان

کاشان شهر فرهنگ و ادب و پایتخت نهج‌البلاغه است، لذا مهم است که مسئولان این شهر برنامه‌های ویژه‌ای برای ترویج این کتاب مقدس داشته باشند تا آن طور که شایسته است نام نهج‌البلاغه و کاشان در کنار هم طنینی جاودانه را به گوش جهانیان برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نام کاشان همواره با علم و ادب و هنر همراه است. شهری که به داشتن فقها و علمایی همچون نراقی، مُلا حبیب‌الله و مُلا فتح‌الله شریف‌کاشانی، مُلا محسن فیض‌کاشانی، قطب راوندی و غیاث‌الدّین‌جمشید کاشانی به خود می‌بالد و با هنرمندانی همچون کمال‌الملک، سهراب سپهری و سپیده کاشانی ظرافت طبع مردمانش را به رخ می‌کشد.

کاشان دیار علامه قطب راوندی و سیدابوالرضا راوندی نخستین شارحان نهج‌البلاغه، جمال‌الدین‌محمد بن حسین بن قریب کاشانی نخستین حافظ نهج‌البلاغه و معاصر سیدرضی مؤلف نهج‌البلاغه که توانسته این کتاب گران‌سنگ را از حفظ کتابت کند و آیت‌الله احمدی کاشانی، نگارنده نخستین معجم نهج‌البلاغه است.

کاشان اکنون افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن کریم و ۱۵ حافظ کل صحیفه سجادیه دارد، این شهرستان از ۲۱ مهر سال ۱۳۹۹ به مدت دو سال به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور معرفی شد، لذا بر این اساس برای ترویج نهج‌البلاغه در این شهر تلاش‌ها و اقداماتی انجام شده است تا کاشان همواره پایتخت نهج‌البلاغه باقی بماند.

نهج‌البلاغه کتاب زندگی‌ساز و راهنمای مسئولان

علی هاشمی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ و معارف نهج‌البلاغه در جامعه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: نهج‌البلاغه، کتاب نهج‌الحیات است و امروز بیش از ۱۰۰ اثر از کتاب نهج‌البلاغه داریم که از سوی علمای شیعی و اهل سنت نوشته شده است.

وی ادامه می‌دهد: نهج‌البلاغه برای جامعه امروز بسیار مهم است و باید از این کتاب برای نظام‌سازی و ساخت تمدن نوین اسلامی بهره ببریم و از ظرفیت‌های بسیار آنکه می‌تواند راهنمای خوبی در امور مختلف باشد، استفاده کنیم، به ویژه اینکه اکنون که در گام دوم تمدن‌سازی قرار داریم باید با نگاه به آینده در این کتاب به پژوهش پرداخت و از آن بیشتر بهره برد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه کتاب زندگی ساز و راهنمای مسئولان جامعه است، گفت: مدیریت شهری باید مبلمان ویژه و نصب پندها و حکمت‌ها بر سر درب معابر و شهر در ترویج رفتارها و گفتاری آمیخته از آموزش‌های نهج‌البلاغه تلاش کند.

نهج‌البلاغه هویت ناملموس و فرهنگی کاشان

حسین باغشیخی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص توجه مدیریت شهری به موضوع پایتخت نهج‌البلاغه و پرداختن به آن در شهر، می‌گوید: هویت‌های ناملموس و فرهنگی سرمایه‌های کیفی منطقه کاشان است که نیاز به بسترسازی و آگاهی‌بخشی و توسعه‌خواهی دارد و قطعاً نتیجه آن توسعه‌آفرینی است.

وی ادامه می‌دهد: دارالمومنان کاشان ملجا صاحبان کتاب و اندیشمندانی است که فرهنگ و مبانی اعتقادی خود را مدیون ممارست آنها هستیم، همچنین پتانسیل‌هایی مانند پایتخت کتاب و نهج‌البلاغه مدیریت شهری را وارد گام جدیدی کرده است تا توجه همگان را نسبت به فرهنگ منطقه کاشان جلب کند و دست‌یابی به این مهم نیازمند آگاهی‌بخشی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کاشان می‌افزاید: مدیریت شهری موظف است تا توجه عام را به توجه خاص تبدیل کند، زیرا توسعه کالبدی و جایگاه فیزیکی جای خود را دارد و لازم است فراتر از آن عمل و با ترویج شعائر کتاب نهج‌البلاغه آن را در زندگی مردم جاری و ساری کنیم.

وی اضافه می‌کند: اگر قرار است نهج‌البلاغه در سبد کالای مردم قرار گیرد و در گفتار و رفتار مردم کاشان نمایان باشد، قطعاً نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارآمدی است که باید برای تحقق این موضوع انجام شود، در بودجه سال ۱۴۰۱ ممارست داشتیم در احیای فرهنگ‌های منطقه به ترکیب بودجه‌بندی توجه شود.

باغشیخی تصریح می‌کند: در بودجه سال ۱۴۰۰ نگاه مستحکمی برای ترویج فرهنگی وجود نداشت، اما برای سال ۱۴۰۱ مبلغی بیش از دو میلیارد ۵۰۰ میلیون ریال را برای موضوع احیای فرهنگ‌های ناملموس در نظر گرفته‌ایم.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت فرهنگ ترویج نهج‌البلاغه، این موضوع را در چیدمان مبلمان شهری و نصب شعائر و حکمت‌ها در نظر گرفته‌ایم تا در حوزه گردشگری نیز جایگاه ویژه‌ای در این خصوص لحاظ شود، لذا امیدواریم شهر کاشان با نهج‌البلاغه گره بخورد و رنگ و بوی علوی بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان می‌گوید: نهج‌البلاغه نگینی برای رفتارهای آئینی است که در کاشان مزین به نام شهدا و علما شده است و باید تلاش کنیم به عنوان یک اثر ناملموس در این شهر ثبت شود و امسال در شهر به طور ویژه حکمت‌های نهج‌البلاغه را لحاظ خواهیم کرد. کاشان حدود ۴۰ اثر ناملموس دارد که بسیاری از رفتارهای محلی نیز می‌تواند جزو آن قرار گیرد و برندی ماندگار برای کاشان باشد.
اجرای ۸۰ برنامه مدون در سال پایتختی نهج‌البلاغه کاشان

میثم نمکی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و رئیس دبیرخانه دائمی پایتخت نهج‌البلاغه ایران نیز با اشاره به تدوین شیوه‌نامه کلی برای طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه و تعیین تکلیف اهداف و برنامه‌های اجرایی آن به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ستاد اجرایی در تهران، شورای هماهنگی در اصفهان و ستاد کاشان حدود ۸۰ برنامه با ابعاد مختلف به منظور ترویج فرهنگ علوی و نهج‌البلاغه برای مخاطبان عام و خاص جامعه و به طور محسوس و ملموس‌تر در حوزه فرهنگ عمومی تدوین کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵ برنامه دارای اولویت از مجموع ۸۰ برنامه ارسالی برای اجرا نهایی شد، می‌افزاید: یک طرح اولیه با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌ها، ساختارهای لازم و انتخاب مؤسسه مجری و حامی برای هر یک از ۳۵ برنامه متناسب با موضوع آن آماده‌سازی و پیش‌بینی شده است که در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی اجرا می‌شود.

تربیت ۵۰ حافظ نهج‌البلاغه و کسب بیش از ۵۰ مقام برتر کشوری

حجت‌الاسلم مجتبی حسن‌زاده، مجری طرح تخصصی حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مؤسسه نهج‌البلاغه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ با هدف تلفیق قرآن و عترت، زدودن غبار غربت از کتاب شریف نهج‌البلاغه، افزایش حافظان نهج‌البلاغه در حد و اندازه حافظان قرآن و الگوسازی عمل به دستورات حضرت علی (ع) در جامعه اسلامی شروع کرد.

وی می‌افراید: تربیت حدود ۵۰ حافظ کل نهج‌البلاغه برای نخستین بار در جهان تشیع و ۳۰ حافظ صحیفه سجادی و بیش از دو هزار حافظ کل قرآن از افتخارات مؤسسه نهج‌البلاغه کاشان است.

مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه کاشان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مجتمع نهج‌البلاغه، تاکید می‌کند: امیدواریم با راه‌اندازی این مجتمع چند منظوره و بین‌المللی باعث تحولی شگرف در عرصه ترویج نهج‌البلاغه در کشور و کشورهای اسلامی شویم.

کد خبر 579628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.