۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
علائم قند خون بالا چیست؟

علائم دیابت نوع دوم شامل تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار، خستگی و تاری دید می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که دیابت نوعی بیماری مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده نتواند انسولین کافی تولید کند یا بدن نتواند به طور مؤثر از انسولین تولید شده استفاده کند. انسولین هورمونی است که به کنترل و تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند. در حال‌حاضر دیابت نهمین علت مرگ‌ومیر در جهان شناخته شده است به طوری که تقریباً ۱.۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

دیابت دو نوع دارد و شامل دیابت نوع اول و نوع دوم می‌شود. دیابت نوع اول یک بیماری خود ایمنی است که در آن لوزالمعده انسولین کمی تولید می‌کند یا به صورت کلی انسولین تولید نمی‌کند؛ در حالی که دیابت نوع دوم یک بیماری مزمن است که بر نحوه پردازش و تنظیم قند خون تأثیر می‌گذارد. در دیابت نوع دوم بدن یا انسولین کافی تولید نمی‌کند یا در مقابل انسولین مقاومت می‌کند؛ این اتفاق باعث می‌شود سطح قند خون به میزان خطرناکی افزایش پیدا کند و باعث بروز علائم خاص شود.

درد عصبی دیابتی

قند خون بالا باعث بروز نوروپاتی دیابتی می‌شود که نوروپاتی محیطی نیز نامیده می‌شود؛ نوروپاتی دیابتی به انواع گوناگونی از آسیب‌های عصبی اشاره دارد که در اثر دیابت حاصل می‌شود. این بیماری به اعصابی که سیگنال‌های دست و پا را ارسال می‌کند آسیب می‌رساند. درد عصبی دیابتی معمولاً زمانی رخ می‌دهد که فرد برای مدت طولانی درگیر قند خون بالا باشد.

انواع بدن درد ناشی از قند خون بالا

نوروپاتی دیابتی می‌تواند باعث بروز احساس درد و ناراحتی در بدن شود، گاهی اوقات نیز ممکن است فرد مبتلا بی‌حس شدن یا سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا را احساس کند. متخصصان اعلام کرده‌اند افرادی که دچار درد عصبی دیابتی هستند، نمی‌توانند به راحتی فعالیت‌های روزانه خود مانند پیاده‌روی، ورزش یا کار با دست را انجام دهند.

علائم دیابت نوع دوم

علائم دیابت نوع دوم شامل تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار، خستگی، تاری دید، کاهش وزن بدون دلیل، بروز عفونت‌های پوستی، عفونت مثانه، مشکلات گوارشی و تغییر در الگوی خواب و رژیم غذایی می‌شود.

سبک زندگی سالم برای کنترل قند خون

سبک زندگی می‌تواند نقش مهمی در کنترل سطح قند خون افراد داشته باشد. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، دوری کردن از بعضی مواد غذایی خاص و ورزش کردن به حفظ قند خون در محدوده طبیعی کمک شایانی می‌کند. افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی (GI) (کربوهیدرات) بالا دوری کنند، زیرا این مواد غذایی به سرعت تجزیه می‌شود و باعث افزایش سطح قند خون افراد می‌شود. غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، نان سفید، سیب‌زمینی و برنج سفید برای افراد مبتلا به دیابت ناسالم هستند.

کد خبر 578457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خیراله IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    مطالب عالی. اولین بار هست کنترل قند خون خریدم و امشب قند خون ۲۳۵ نشون داد ناشتا هم بگیرم .. ایا قند دارم؟