۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
بیست‌وهشتم می؛ روز جهانی عفو

بیست‌وهشتم ماه می هر سال به عنوان «روز جهانی عفو» معرفی شده و بهانه‌ای است تا عموم مردم آگاهی خود را از حقوق بشر افزایش دهند یا با پیوستن به گروه‌های مختلف و اعطای کمک‌های مالی خود به نجات انسان‌ها، از کودکان کار گرفته تا تغییر قوانین ازدواج، کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دهه ۱۹۶۰ تاکنون، حقوق بشر به یکی از موضوعات بسیار مهم در میان مردم و سیاست‌گذاران سراسر جهان تبدیل شده است. روز جهانی عفو، حمایت از هرگونه اقدام به منظور کاهش نرخ نقض حقوق بشر، از تلاش مردم برای ازدواج با افراد مورد علاقه خود یا مبارزه با کار کردن کودکان را در بر می‌گیرد تا در نهایت، جهانی پر از صلح و آرامش برای زندگی همگان به وجود آید. تمام مدیران و مردم می‌کوشند در روز جهانی عفو، دانش هم‌نوعان خود را از حقوق بشر افزایش دهند و آن‌ها را به تلاش برای بهبود کیفیت زندگی خود از طریق مبارزه با بی‌عدالتی تشویق کنند.

روز جهانی عفو

در روز جهانی عفو که همه ساله در بیست‌وهشتم ماه می برگزار می‌شود، مردم سراسر جهان، صرف‌نظر از ملیت، نژاد، فرهنگ یا حتی طبقه اجتماعی به برگزاری یا حضور در تمام رویدادهایی دعوت می‌شوند که برای دفاع از حقوق بشر برپا می‌شود. در این روز، بسیاری از مردم سراسر دنیا به میزبانی خود، برنامه‌هایی برگزار می‌کنند تا دیگران را از آزادی بیان و عمل آگاه کنند و آن‌ها را به مبارزه با جبر سوق دهند. علاوه بر این، گروه‌های مردم از طریق جمع‌آوری کمک‌های مالی یا سایر اقدامات مشابه می‌کوشند به آزادسازی افرادی کمک کنند که ناخواسته یا به اجبار راهی زندان‌ها شده‌اند.

آگاهی مردم از حقوق بشر از دیگر اقداماتی است که اغلب گروه‌های مردمی در روز جهانی عفو انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند از طریق آن، مردم را به طلب آزادی سوق دهند. در جنگ جهانی دوم، به مردم سراسر دنیا ثابت شد که بسیاری از حقوق اساسی آن‌ها در دولت‌ها نادیده گرفته شده بود و همین امر، نابودی را برای بسیاری از آن‌ها، طی همان دوران رقم زد. همین آگاهی باعث شد سازمان ملل متحد تصمیم بگیرد این مسئله را به طور جدی مورد بررسی قرار دهد که نتیجه آن منجر به تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر شد.

تاریخچه روز جهانی عفو

روز جهانی عفو برای اولین بار در یکم ژوئیه سال ۱۹۶۱ میلادی در لندن به تقویم بین‌المللی افزوده شد و از آن زمان به بعد، همه ساله مردم به شیوه‌های جدید برای آگاه‌سازی هم‌نوعان خود از حقوق بشر کوشیده‌اند. پیتر بننسون، بنیانگذار گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل در حمایت از آزادی‌خواهان همراه فردی آمریکایی به نام اریک اچ بی کر و نویسندگان، قانون‌گذاران و استادهای دانشگاهی دیگر تصمیم گرفتند یکی از روزهای سال را به عنوان روز جهانی عفو نامگذاری کنند تا آگاهی مردم جهان را از حقوق خود و همچنین، لذت بخشش افزایش دهند. از آن زمان به بعد، همه روزه بر تعداد افرادی که در زمینه حقوق بشر از هیچ اقدامی دریغ نکرده‌اند و همواره کوشیده‌اند از تنش‌های مردمی در هر نقطه از دنیا بکاهند و به افزایش راه میان بشر کمک کنند، افزوده شده است.

چرایی ضرورت برگزاری روز جهانی عفو

افراد و گروه‌هایی که در روز جهانی عفو به گونه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند کودکان، زنان و مردانی را که بیشترین لطمه را از بی‌عدالتی متحمل شده‌اند، تحت حمایت خود درآورند. آن‌ها برای مبارزه با سوءاستفاده از مردم و منابع، اقدامات مختلفی پیاده می‌کنند و بیش از همه به افزایش آگاهی مردم از حقوق خود می‌پردازند. گزارش‌ها حاکی است که همه ساله در روز بین‌المللی عفو، بیش از هفت میلیون نفر از جمعیت جهان به جنبش جهانی مبارزه با بی‌عدالتی می‌پیوندند و برای گرفتن حقوق بشر اقدامات مختلفی انجام می‌دهند تا در نهایت، جهانی سرشار از صلح و امنیت برای ساکنان آن به ارمغان بیاورند.

چگونه می‌توان روز جهانی عفو را جشن گرفت؟

بهترین روش برای این‌که ما نیز در روز جهانی عفو، سهمی در دفاع از حقوق بشر ایفا کنیم این است که به افزایش آگاهی دوستان و اعضای خانواده خود در مورد افراد ستمدیده جهان و پایمال شدن حقوق آن‌ها بپردازیم. در این راستا، ابتدا لازم است دانش خود را در این زمینه از طریق مطالعه و تحقیق افزایش دهیم و سپس آن را در میان مردم ترویج دهیم. تاکنون، اقدامات بشردوستانه بسیاری در روز جهانی عفو در سراسر دنیا پیاده شده که به آزادی زندانیان بی‌گناه یا پس گرفتن حقوق افراد رنج‌دیده منجر شده است. مردم می‌توانند در این روز به انجام هر گونه کاری اقدام کنند که گرفتن حقوق مردم مظلوم را در پی دارد و در نهایت، جهانی بهتر و ایمن‌تر را برای زندگی به وجود می‌آورد.

کد خبر 578106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.