بخشش شفاست!

خبرگزاري ايمنا: بخشش فقط يك كلمه نيست بلكه بار معنايي زيادي دارد، بخشش رحمت الهی است كه خيلي از ما قادر نيستيم حتي آن را به زبان بياوريم. بخشش فضيلتي است كه در دين ما بارها بر آن تاكيد شده است و همانطور كه ما از خداي خود توقع بخشش داريم شايد ديگران هم چشم به راه بخشش ما باشند.

به گزارش ايمنا، بخشش فقط يك كلمه نيست بلكه بار معنايي زيادي دارد، بخشش رحمت الهی است كه خيلي از ما قادر نيستيم حتي آن را به زبان بياوريم.
اولیای الهی مأموریت دارند پیروان خویش را با صفات عالی انسانی تربیت کنند، معیار انسان برتر و مكارم اخلاق را در نهادشان پرورش دهند و مؤمنان خطاکار را از یأس و ناامیدی نجات دهند. يكي از همين معيارها، عفو و بخشش است كه بر انتقام و کینه ترجیح دارد، محبوبیّت انسان را دو چندان می کند، کینه ها را می شوید و تبدیل به محبت و دوستی می کند.
بخشش فضيلتي است كه در دين ما بارها بر آن تاكيد شده است و همانطور كه ما از خداي خود توقع بخشش داريم شايد ديگران هم چشم به راه بخشش ما باشند.
بخشش، افكار ويرانگر را به افكار سالم تبديل مي كند
حسن بابايي، مسوول تشکلهای دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، ذهنيت منفي در مورد بخشش را قاتل خاموش ايرانيان دانست و تاكيد كرد: ملت ایران، صفت خوب بخشش را در عمل نشان داده است، اما در این میان افرادی هستند که توانایی بخشش را ندارند، علت اين است که برخی افکار باعث می‌شود بخشش غیرممکن یا به شدت دشوار باشد، مثلا اين كه دیگران مدیون ما هستند هر قدر در مورد مدیون بودن دیگران نسبت به خود غیرمنطقی باشیم، بیشتر احساس می‌کنیم در حق ما ظلم شده است و در نتیجه دچار رنجش و آسیب بیشتری می‌شویم و اگر احساسات، کنترل ما را بر عهده داشته باشد هرگز قادر به بخشش نخواهیم بود.
وي افزود: بخشش احساسات خشمگین را آرام مي كند، افکار ویرانگر را به افکار سالم‌ تبدیل می‌کند، ممکن است به کسی که شما را آزار داده است کمک کند تا به منصف نبودن خود پی ببرد تغيير رويه بدهد پس عمل اخلاقی پسندیده محسوب می‌شود همچنين شما عمل محبت‌آمیزی در راه خدا انجام داده ايد، شما می‌بخشید چون خداوند از شما می‌خواهد که ببخشید.
افكار مخرب به بزرگ ترين منبع ترس و نگراني در زندگي تبديل مي شود
مسوول تشکلهای دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، با اشاره به نقش اصلي تفكر اشتباه در انتخاب مسير نادرست زندگي، خاطرنشان كرد: اگر مي خواهيم زندگي سالمي داشته باشيم بايد درست فکر کنيم، افکار صحيح و سالم، زندگي بي نقصي همراه خواهد داشت. وقتي افسرده مي شويم افكار مخرب به بزرگ ترين منبع ترس و نگراني در زندگي تبديل مي شود، اين افکار شوم ما را گرفتار خود محکومي و ناامني مي کند تا آنجا که ممکن است دست به اعمال خطرناک بزنيم، لذا جهت اصلاح افکار منفی باید حس بخشش را در خود تقویت کنیم تا همیشه در زندگی سالم زندگی کنیم.
بابايي ادامه داد: گذشت با سلامتی جسمی، احساسي داشتن عمر طولاني در ارتباط است. هنگامی که افراد از چشم‌پوشی و بخشــش روی مــی‌گردانند، زندگي ناسالمي دارند، بدخلق می‌شوند، احساس بدبختی می‌کنند، منفعل می‌شوند و بی‌تفاوتی و کسلی را پیش می‌گیرند. بررسی‌های علمی نشان می‌دهند افراد کینه‌ای بیشتر از کسانی که دیگران را می‌بخشند دچار حمله قلبی می‌شوند، کسانی که به خشم و کینه پناه می‌آورند بیشتر از کوره در می‌روند و کنترل‌شان را از دست می‌دهند. این افراد بیشتر مستعد جرم و خشونت هستند همچنين به الکل و مواد مخدر روی می‌آورند. واقعیت آن است که اگر نتوانید از یاد ببرید و بگذريد از نظر جسمی و روحی بايد بهای آن را بپردازيد.
وي بخشش را معجزه اي براي پاك شدن قلب و روح مومن دانست و گفت: بخشش و گذشت در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد بلكه مرحله به مرحله انجام می‌شود. بخشش با غصه و ناراحتی شروع می‌شود، خشم و نفرت را تسكين مي دهد و پس از رنجیده شدن خاطرات تلخ ذهن‌تان را پر می‌کند، اینجاست که باید سعی کنید به اعتقادات و باورهایتان پناه ببرید و اجازه ندهید خشم و ناراحتی بر رفتارتان تاثیر بگذارد. حالا باید تلاش کنید با استفاده از کنترل احساسات از شر قلاب نفرت و كينه خلاص شوید، احساس همدردی با دشمنتان می‌تواند در خلاصی از این قلاب نقش مهمی داشته باشد، همچنین با توجه به روحیه‌ای که دارید، می‌توانید به دعا و عبادت متوسل شوید تا از احساسات بد خلاص شوید. سعی کنید خشم و کینه را از خود دور کنید و مانع ورود آنها به قلبتان شوید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا مطمئن شوید فاصله زیادی با خشم دارید. در این کار حتما پشتکار داشته باشید. مطمئن باشید بعد از بخشش در درون‌تان فضایی پاک و تازه آفریده‌اید و سالم‌تر و شاد‌تر خواهید بود.
افراد خودشيفته توانايي بخشيدن را ندارند
اين مولف كتاب تصريح كرد: کسانی که دیگران را بدهکار خود می دانند آگاه باشند این نوع شخصیت نشان از اختلالات رواني و خود شيفتگي دارد كه متاسفانه در جامعه ما هم بسيار زياد است. مهمترین صفت یک انسان خودشیفته این است که بیش از حد تحمل به خود اهمیت می دهد، طوری که اگر به شدت در مرکز توجه و اهمیت قرار نگیرد، این مساله برایش دردناک خواهد بود. نکته قابل توجه این است که به نظر می رسد، در بعضی افراد میزان این ویژگی به حدی است که خود و و اطرافیان را آزار می دهد.  افراد خودشیفته و خودکامه، برای دستیابی به امیال و اهداف خودشان هركاري مي كنند، به عبارت دیگر به اشخاصی که با این افراد در ارتباط هستند، به عنوان وسیله ای برای تحقق اهداف شخصی خودشان نگاه می کنند و همیشه برای خود امتیازی متمایز و بالاتر از دیگران قائل می شوند به همين خاطر اين گونه افراد توانايي بخشيدن را ندارند.
بابايي با اشاره به تاكيد ائمه و بزرگان شيعه به بخشش اظهاركرد: رسول اكرم صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله فرمودند " هنگامى كه بندگان در پيشگاه خدا مى ‏ايستند، آواز دهنده ‏اى ندا دهد « آن كس كه مزدش با خداست برخيزد و به بهشت رود» . گفته مى ‏شود « چه كسى مزدش با خداست؟ » مى ‏گويد « گذشت كنندگان از مردم» " ، همچنین فرمودند " هر كس پر گذشت باشد، عمرش طولانى شود. از يكديگر گذشت كنيد، تا كينه‏ هاى ميان شما از بين برود" . حضرت امام على عليه ‏السلام هم فرمودند " گذشت، اُوج بزرگواريهاست" . درمورد بخشش سفارش شده است که در شب قدر اگر می خواهی خداوند تو را ببخشد تو اول مردم را بخشش.
وي افزود: بخشش از صفات پسندیده ای است که در مکاتب اخلاقی مورد ستایش قرار گرفته و با بهره مندي از  این صفت در زندگی می توان از ثمرات دنیوی و اخروي آن بهره برد. ثمرات دنيوي بخشش شامل سلامت روانی و جسماني، حفظ عزّت فرد عفوکننده و افزودن به مرتبه شخصيت او، بهره مندي از امنیّت و محبوبیّت اجتماعی مي شود، همچنين ثمرات اخروی آن شامل آسان شدن دخول در بهشت، هم نشيني با پرهیزکاران و  متّقین و شفاعت رسول خدا  بی نصیب مي شود.
/63
کد خبر 199686

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.