باسواد شدن قاریان قرآن کم‌رنگ شده است

یک مدرس و پیشکسوت قرآنی گفت: جلسات قرآنی ما در زمان حاضر به مکانی تبدیل شده‌ است که قاریان مطرح دور هم جمع می‌شوند و برای یکدیگر قرآن تلاوت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحسن موسوی‌بلده در گفت‌وگویی اظهار کرد: این را قبول دارم که سیر جلسات ما دارد به شوی قرآنی تبدیل می‌شود، اما می‌توان کارهایی انجام داد که این رویه اصلاح شود.

به گفته وی، جلسات آموزشی در مصر برای پرورش قاری تشکیل می‌شود و قاریان در مساجد و معاهد قرائت، قرآن می‌خوانند، اما در کنار این جریان تربیت قراء، مجالس تلاوت هم هست که مردم عادی می‌آیند و شیوخ تلاوت در آنها حاضر می‌شوند.

این فعال قرآنی تصریح کرد: ما می‌توانیم در ایران بخش نخست جلسات را به جلسه آموزش عمومی تبدیل کنیم و سپس در بخش دوم به مباحث فنی و قاریان خوش‌خوان بپردازیم.

به گفته موسوی‌بلده، امروزه بیش از حد به صوت و لحن می‌پردازیم و تجوید یا وقف و ابتدا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و این امر موجب شده که بعضی از قاریان و اساتید ما سواد بالایی نداشته باشند؛ یعنی معلم‌های امروز قرآن حاصل جلسات صوت و لحن هستند و چون نفر اول مسابقات هم شده‌اند، همه قاریان در جلسه این قاری می‌خوانند، اما آموزش این استاد عمق ندارد و این یک خطر است که فقط قاری خوش‌خوان یا به تعبیری قاری نواری (قاری که صرفاً تلاوت قرآن قدیمی‌ترها را تقلید می‌کند) تربیت کنیم.

وی تاکید کرد: تجوید، وقف و ابتدا هر یک علم هستند. اگر بنا باشد سواد تجویدی و وقف و ابتدایی نداشته باشیم، تفاوت ما با خواننده‌های کشور مصر چیست؟

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه اگر قاری قرآن سواد تجویدی نداشته باشد، با خواننده تفاوتی نخواهد داشت، اظهار کرد: آموزش اصول تجویدی و باسواد شدن قاریان در ایران، در حال کمرنگ شدن است. به همین دلیل عمدتاً در جلسات، ارائه تلاوت صورت می‌گیرد و این امر موجب می‌شود که کار به صورت عمیق پیش نرود.

موسوی بلده افزود: صداوسیما یکی از نهادهای مهم در فرهنگ‌سازی است و می‌توانیم از این ابزار به خوبی استفاده کنیم. البته متأسفانه همه شبکه‌ها از قرآن خالی شده و می‌گویند هر کسی می‌خواهد قرآن گوش کند به شبکه قرآن مراجعه کند، در حالی که با داشتن یک شبکه مستقل ورزش، خیلی از شبکه‌های مهم به ورزش می‌پردازند. با این حال از همین رادیو و سیمای قرآن هم می‌توان برای ترویج جلسات عمیق قرآن بهره برد که به صورت جامع برگزار می‌شوند.

کد خبر 575531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.