کولین چیست؟+خواص، منابع و عوارض کمبود

«کولین» نقش بسیار مهمی در متابولیسم و سوخت‌وساز چربی دارد؛ به همین دلیل از آن به‌عنوان سوزاننده چربی در بدن استفاده می‌شود؛ بنابراین کمبود آن در بدن موجب جمع شدن چربی اضافی در کبد و ایجاد کبد چرب و چاقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «کولین» یا ویتامین B4 یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۶۲۰۹ است که جزئی از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی لازم است و برای سوزاندن چربی در بدن مصرف می‌شود. این ماده بسیار مهم است و اگر مقدار آن در بدن کاهش یافت، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود. دل و جگر گاو، زرده تخم‌مرغ، گل کلم، خیار و بادام‌زمینی از جمله منابع کولین محسوب می‌شود.

کولین چیست؟

کولین یک ماده محلول در آب است و اغلب به عنوان جزئی از ویتامین‌های گروه B و به عنوان ویتامین B4 شناخته می‌شود. مقدار بسیار کمی از این ماده در کبد تولید می‌شود، اما نیاز بدن باید از مصرف موادی که جزو بهترین منابع کولین محسوب می‌شود، تأمین شود. کولین نقش بسیار مهمی در متابولیسم و سوخت و ساز چربی دارد به همین دلیل از آن به عنوان سوزانده چربی در بدن استفاده می‌شود؛ بنابراین کمبود آن در بدن موجب جمع شدن چربی اضافی در کبد و ایجاد کبد چرب و چاقی می‌شود.

خواص کولین

تحقیقات نشان‌داده که کولین برای عملکرد سالم تمام سلول‌های بدن نیاز است زیرا باعث یکپارچگی پیام‌رسانی غشا سلول‌ها می‌شود. کولین جزو اصلی گروه‌های متیل در رژیم غذایی به‌شمار می‌رود و برای هموستازهای لیپیدی هپاتیتی یا همان کبدی مورد نیاز است؛ این ماده در بهبود حافظه، یادگیری و تمرکز اثر مستقیم دارد و طبق تحقیقات بیشترین خواص کولین در عملکرد اندام‌ها، مربوط به مغز در دوران جنینی است که اثر حیاتی برای سازمان‌دهی کلینرژیک عملکرد مغز دارد.

طبق آزمایشات انجام شده، وجود کولین در تکامل هیپوکامپ و سپتوم ضروری است؛ البته هیپوکامپ یکی از معدود نواحی مغز است که تکثیر سلول‌های عصبی آن تا بزرگسالی ادامه دارد به همین دلیل میزان کاف وجود کولین در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌تواند در تکثیر سلول‌های آن نقش داشته باشد. مقدار کافی کولین موجود در بدن می‌تواند به بهبود حافظه، بهبود یادگیری، تمرکز و انرژی کمک کند.

با توجه به تحقیقات کولین یک ماده مغذی بسیار مهم در دوران بارداری است که به رشد صحیح مغز و نخاع جنین کمک می‌کند؛ بنابراین زنان باردار بهتر است که روزانه ۴۵۰ میلی‌گرم کولین دریافت کنند و به مرور زمان این مقدار را افزایش دهند. مقدار مورد نیاز مصرف کولین در مردان باید حدود ۵۵۰ میلی‌گرم در روز باشد، اما برای زنان ۴۲۵ میلی‌گرم کافی است.

بهترین منابع کولین

کولین یا همان ویتامین B4 در مواد غذایی از جمله تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، مرغ و غلات سبوس‌دار وجود دارد. در ادامه نوع و مقدار موجود این ویتامین در هر ماده غذایی مشاهده می‌شود:

  • گوشت گاو سرخ شده یا جگر گاو: در هر ۸۵ گرم، ۳۵۶ میلی‌گرم کولین
  • یک فنجان جوان گندم تفت داده شده: ۲۰۲ میلی‌گرم کولین
  • یک تخم‌مرغ بزرگ: ۱۴۷ میلی‌گرم کولین
  • ۸۵ گرم گوشت گاو پخته شده: ۹۷ میلی‌گرم کولین
  • ۸۵ گرم ماهی سالمون: ۷۵ میلی‌گرم کولین
  • ۸۵ گرم سینه مرغ: ۷۳ میلی‌گرم کولین
  • ۸۵ گرم میگوی کنسرو شده: ۶۹ میلی‌گرم کولین
  • یک قاشق سوپ‌خوری برنج پخته: ۶۳ میلی‌گرم کولین
  • ۲۵۰ گرم شیر خشک: ۳۸ میلی‌گرم کولین
  • دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی: ۲۰ میلی‌گرم کولین
  • ۴۰ گرم شکلات شیری: ۲۰ میلی‌گرم کولین
  • ۳۰ گرم بادام زمینی: ۱۵ میلی‌گرم کولین

عوارض قرص کولین

کولین یکی از مواد مورد نیاز و ویتامین‌های ضروری محسوب می‌شود که باید روزانه تأمین شود تا سطح آن در بدن ثابت بماند، اما به دلیل اینکه مصرف روزانه کولین مورد نیاز بدن در بعضی رژیم‌های غذایی به سختی صورت می‌گیرد، ممکن است سطح کولین در بدن کاهش یابد؛ به همین دلیل بنا به تجویز پزشک نیاز به استفاده از مکمل‌های کولین که به صورت قرص کولین شناخته می‌شود، خواهید داشت. استفاده از مکمل کولین تا حداکثر ۳۵۰۰ میلی‌گرم در روز ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما چنان‌چه فرد دچار سو مصرف یا استفاده بیش از حد کولین گردد، ممکن است دچار عوارضی ازجمله کاهش فشار خون، تعریق و بوی بد بدن، اسهال، حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

وتیامین‌هایی گروه B محلول در آب هستند و به همین دلیل تا دوز بالای آن اغلب مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند؛ اما مصرف داروهای شیمیایی، همواره عوارضی برای بدن به همراه دارد، به همین دلیل یکی از عوارض قرص کولین نیز شیمیایی بودن آن است که سبب می‌شود در درازمدت به کبد آسیب جدی وارد کند.

اهمیت کولین در بارداری

کولین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است که به رشد صحیح مغز و نخاع جنین کمک می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این ماده ممکن است از بروز نقص لوله عصبی در نوزاد جلوگیری کند. کمبود کولین در طی دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد تغیراتی در متیلاسیون DNA و بیان ژن در بافت‌هایی مثل مغز و کبد شود.

کد خبر 574792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.