اصفهان رکورددار سالمندی و کمترین نرخ باروری در کشور است

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های عرصه سلامت را بحران جمعیت، سالمندی و کاهش زادوولد دانست و گفت: اصفهان با نرخ ۱۲درصد جزو سالمندترین استان‌های کشور است؛ نرخ باروری عمومی در استان نیز به عدد ۱.۴درصد کاهش یافته که از این نظر نیز جزو استان‌های با کمترین نرخ باروری محسوب می‌شود.

مهرداد زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از هفدهم تا بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه «هفته سلامت» نام‌گذاری شده و شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای این هفته «سلامت ما؛ سلامت سیاره ما» انتخاب شده است.

وی شعاری که برای هفته جهانی سلامت انتخاب می‌شود را یکی از اولویت‌های مهم برای همه کشورهای جهان دانست و افزود: با توجه به اهمیت سلامت انسان‌ها و شرایط بد زیست‌محیطی که در سال‌های اخیر همه کشورهای دنیا با آن روبه‌رو بودند و تهدیدهایی که برای سلامت انسان‌ها در این شرایط وجود دارد، شعار امسال این‌گونه انتخاب شد تا توجه همه انسان‌ها را به بهبود شرایط زیست محیطی جلب کند.

آلاینده‌های صنعتی و خشکی زاینده‌رود

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شرایط زیست‌محیطی خاص اصفهان، خاطرنشان کرد: برای ما که در منطقه‌ای با شرایط زیست‌محیطی خاصی قرار داریم به ویژه در شهر و استان اصفهان که به واسطه خشکسالی‌های اخیر، تهدیدکننده‌های زیست محیطی در آن افزایش یافته است، است، سلامت محیط اطراف‌مان اهمیت ویژه‌تر پیدا می‌کند.

وی وجود آلاینده‌های صنعتی را یکی از تهدیدهای جدی برای سلامت ساکنان استان دانست و گفت: به واسطه گسترش روزافزون و بدون ضابطه شهرک‌ها و کارخانه‌های صنعتی پیرامون شهرهای بزرگ به ویژه اصفهان آلودگی‌های زیادی به هوای اصفهان و شهرهای اطراف وارد می‌شود که خود تهدیدکننده سلامت به شمار می‌رود.

زینلیان، خشکسالی‌های اخیر و خشکی زاینده‌رود را نیز موجب ایجاد منشأ و کانون‌های جدیدی برای تولید ریزگردها معرفی کرد و افزود: این شرایط باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود؛ تا جایی که در فصل‌هایی مانند بهار و تابستان که قبلاً آلودگی نداشتیم نیز شاهد آلودگی هوا هستیم؛ همه این‌ها تهدیدی است که سلامت همشهریان ما به ویژه گروه‌های سنی پرخطر، مادران باردار و افراد سالخورده را تهدید می‌کند.

رکورددار سالمندی و کمترین نرخ باروری

وی هفته سلامت را بهانه خوبی برای معرفی اولویت‌های عرصه سلامت اعلام کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها موضوع بحران جمعیت، سالمندی و کاهش زادوولد است که کشور ما را دچار بحران کرده است؛ زیرا به واسطه سیاست‌های نادرست جمعیتی که دهه‌های گذشته اجرا شد، خانواده‌ها به داشتن فرزند کمتر تشویق شدند و امروزه برون‌رفت از این شرایط نیاز به فرهنگ‌سازی و اقناع دارد؛ البته این کار به سادگی به دست نخواهد آمد و نیازمند گذر زمان است.

معاون فنی مرکز بهداشت با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان استان اصفهان به نرخ ۱۲ درصد، تصریح کرد: اصفهان جزو سالمندترین استان‌های کشور است؛ همچنین نرخ باروری عمومی در استان کاهش یافته و به عدد ۱.۴ رسیده است که از این نظر نیز جزو استان‌های دارای کمترین نرخ باروری هستیم.

وی شرایط جامعه را به گونه‌ای دانست که فرصت بسیاری برای مداخله با هدف برون‌رفت از بحران جمعیت وجود ندارد و خاطرنشان کرد: در مورد موضوع جمعیت و جوانی، قانونی به نام حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد و امیدها برای رفع این موضوع افزایش یافت؛ اما معضلات دیگری نیز سلامت جامعه را تهدید می‌کند که بخشی از آن متأثر از سالمندی جمعیت است.

تهدید بسته شدن پنجره جمعیت

زینلیان با اشاره به فرصت محدود برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، افزود: در شرایطی که جمعیت سالمند یک منطقه یعنی افراد بالای ۶۵ سال سن، بیش از ۱۵ درصد جامعه را تشکیل دهند به مرحله‌ای می‌رسیم که پنجره جمعیتی بسته می‌شود و فرصت مداخلات برای بهبود اوضاع از دست می‌رود که ما تا رسیدن به این مرحله، دو دهه بیشتر فاصله داریم و این فرصت بسیار کمی برای انجام مداخلات جمعیتی خواهد بود.

وی مشارکت همه دستگاه‌ها را برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت ضروری دانست و تاکید کرد: براساس ابلاغ وزارت بهداشت باید در هر دانشگاه یک قرارگاه جمعیت با محوریت استانداری‌ها تشکیل شود و همه دستگاه‌ها و ادارات و همه نهادهای مردمی و سمن‌ها و بخش‌های دولتی و غیردولتی تلاش کنند تا برای تشویق جوانان به ازدواج، فرزندآوری و افزایش تعداد فرزند فرهنگ‌سازی شود.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان موفقیت طرخ‌های افزایش جمعیت را در گرو همکاری دست‌اندرکاران مدیریت شرایط اقتصادی جامعه دانست و گفت: دست‌اندرکاران مدیریت شرایط اقتصادی جامعه باید تلاش کنند تا شرایط اقتصادی را برای چنین تصمیماتی در خانواده‌ها بهتر فراهم کنند.

افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر

زینلیان، دسته دیگر از تهدیدهای سلامت عمومی افراد جامعه را بیماری‌های غیرواگیردار معرفی کرد و ادامه داد: مشکلاتی مانند افزایش نرخ بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی‌وعروقی، دیابت و فشارخون بالا یا افزایش بروز سرطان‌ها ناشی از تغییر سبک زندگی مردم، جزو مشکلاتی است که سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند و برای برون‌رفت از این شرایط باید عوامل خطر تهدیدکننده و باعث بروز این بیماری‌ها را کاهش دهیم تا سبک زندگی جامعه را به سلامت محور سوق دهیم.

وی شرایط بد تغذیه افراد جامعه را تهدیدی برای سلامت دانست و گفت: این شرایط، بیشتر ناشی از استفاده از غذاهای صنعتی و غیرطبیعی است. لازم است بخش‌هایی که در حوزه تولید غذای سالم تلاش می‌کنند از جمله جهاد کشاورزی و سمن‌های فعال، تلاش کنند مواد خام غذای سالم را تولید کنند و بهتر است سطح اطلاعات سلامت افراد جامعه درباره آثار و زبان‌های مصرف مواد غیرطبیعی، افزایش یابد تا کمتر سراغ غذاهای غیرطبیعی بروند.

زینلیان تصریح کرد: مصرف غذاهای طبیعی یا سالم زمینه‌ساز حل مشکلات ناشی از رفتار بد تغذیه‌ای جامعه و بیماری‌هایی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان است.

تهدید سلامت جامعه با گرایش جوانان و زنان به دخانیات

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، یکی دیگر از تهدیدهای مهم سلامت جامعه را افزایش گرایش جوانان به دخانیات به ویژه قلیان اعلام کرد و گفت: شاهد افزایش مصرف دخانیات در بین زنان هستیم؛ این موضوع به شدت سلامت جامعه را به خطر انداخته و لازم است در کنار فرهنگ‌سازی برای حل مشکل با صاحبان قهوه‌خانه‌هایی که آزادانه به عرضه قلیان و دخانیات می‌پردازند، برخورد شود.

وی با اشاره به وجود قانون منع عرضه دخانیات در اماکن عمومی، افزود: طبق این قانون باید جلوی عرضه قلیان را در این مکان‌ها بگیریم و لازم است به شکل حاکمیتی دستگاه‌های مسئول به موضوع توجه کنند و جلوی عرضه قلیان گرفته شود و با کسانی که به گسترش فرهنگ بد استفاده از قلیان و دخانیات اقدام می‌کنند، برخورد شود.

زینلیان، جایگزینی فرهنگ سلامت محور در جامعه را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید همه افراد به‌خصوص جوانان را با اصول حفظ سلامت آشنا کنیم زیرا آنها پدران و مادران آینده هستند و اگر ما نسل سالم برای سال‌های آینده کشور می‌خواهیم باید سلامت جوانان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و آنها را از خطراتی که تهدیدشان می‌کند، آگاه کنیم.

کد خبر 574446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.