علائم حمله قلبی در زنان چیست؟  

حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی، شناخت نحوه بروز حمله قلبی، انواع حمله قلبی، اهمیت اقدامات درمان مناسب، علائم سکته یا حمله قلبی، نشانه‌های حمله قلبی در زنان و راههای پیشگیری از حمله قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که خون به اندازه کافی در اختیار عضله قلب قرار نمی‌گیرد، این عارضه با نام انفارکتوس میوکارد قلبی (Myocardial infarction) نیز معرفی می‌شود و به طور ناگهانی فرد را درگیر می‌کند.

حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی است و اگر اقدامات درمانی به موقع انجام نشود، زندگی بیمار تهدید خواهد شد. هر چقدر اختلال خون‌رسانی به قلب مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد به همان میزان بر آسیب قلبی افزوده خواهد شد.

حمله قلبی چگونه است؟

حمله قلبی معمولاً زمانی رخ می‌دهد که انسدادی در شریان‌های کرونری وجود داشته باشد. ممکن است بپرسید چرا و چگونه رگ‌های خونی مسدود می‌شوند؟ یکی از مهمترین دلایلی که باعث بروز این عارضه می‌شود، چربی خون یا همان کلسترول است. کلسترول به دو شکل hdl و ldl در آزمایش خون نشان داده می‌شود.

بالا بودن سطح ldl می‌تواند زمینه را برای بروز حمله قلبی فراهم کند. از ldl تحت عنوان چربی خون بد یا لیپوپروتئین با چگالی پایین یاد نیز می‌شود. در این حالت چربی‌های اضافه در شریان‌های خون رسوب می‌کنند و باعث ایجاد پلاک خواهند شد. پلاک‌ها مانعی در مسیر جریان خون در رگ‌ها هستند و باعث سفت شدن شریان‌ها می‌شوند. این امر مسیر داخلی رگ‌های خونی را محدود و تنگ می‌کند و خون‌رسانی به قلب مختل خواهد شد. در این حالت گفته می‌شود آترواسکلروزیس (Atherosclerosis) یا تصلب شرایین بروز کرده است.

گاهی اوقات نیز پلاک‌ها می‌توانند تجزیه شده و زمینه را برای ایجاد لخته خون فراهم کنند. لخته خون به سمت قلب و مغز حرکت کرده و منجر به بروز بیماری‌های قلبی و مغزی می‌شود.

سکته قلبی چیست؟

به طور کلی سکته و حمله قلبی به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اگر بخواهیم کمی در مورد آنها دقیق‌تر شویم؛ باید گفت زمانی که عملکرد قلب به دلیل مشکلات الکتریکی دچار اختلال می‌شود، سکته قلبی رخ می‌دهد که منجر به ایست قلبی می‌شود، اما حمله قلبی معمولاً به دلیل بروز مشکل در شریان‌های خون است. هر دو عارضه باعث آسیب به عضله قلب می‌شوند.

علائم حمله قلبی در زنان چیست؟  

انواع حمله قلبی

اسپاسم (گرفتگی) عروق کرونر یا آنژین ناپایدار

در این حالت بیمار با حمله حاد عروق کرونری قلب مواجه می‌شود. ممکن است درد قفسه سینه در زمان استراحت بروز کند، همچنین بیمار مدت زمان طولانی‌تری درد را تجربه خواهد کرد. درمان این بیماری قلبی با دارو و استراحت امکان‌پذیر نیست. در مقابل آنژین ناپایدار، آنژین پایدار وجود دارد. در این حالت بروز علائم بیماری با فعالیت بدنی در ارتباط است. یعنی علائم زمانی ظاهر می‌شوند که فعالیت‌های بدنی به حد خاصی رسیده باشند.

انفارکتوس میوکارد ( ST (STEMI

در این حالت یکی از شریان‌های اصلی قلب دچار آسیب شده است. این شریان‌ها به خون اجازه می‌دهند تا اکسیژن و مواد مغذی برای عضله قلب تأمین شود. این بیماری می‌تواند به صورت حاد ایجاد شود. در این حالت احتمال بروز آریتمی بطنی نیز وجود دارد. این امر ریسک بروز ایست قلبی را افزایش خواهد داد.

انفارکتوس میوکارد (ST (NSTEMI

در این حالت بیماری قلبی شدت متوسط دارد. در طی آن، یک شریان خونی به طور جزئی دچار انسداد شده است. البته این امر به این معنا نیست که خطری متوجه بیمار نمی‌شود. علائم این انفارکتوس میوکارد مشابه با نوع شدید است. به همین دلیل باید برای درمان بیماری به سرعت اقدام کرد.

حمله قلبی می‌تواند به سه شکل مختلف بروز کند: اسپاسم عروق کرونری، انفارکتوس میوکارد ( ST (STEMI و انفارکتوس میوکارد (ST (NSTEMI.

علائم سکته یا حمله قلبی

از نشانه‌های سکته قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درد در قفسه سینه (آنژین صدری)

- تنگی نفس

- احساس سرگیجه

- سبکی سر

- استفراغ

- خس خس سینه و سرفه

- عرق سرد

- احساس شدید اضطراب که بیشتر شبیه حمله پانیک است.

نشانه‌های حمله قلبی در زنان

باید بدانید که شایع‌ترین علائم سکته قلبی در زنان و مردان یکسان است، بنابراین به دنبال نشانه‌های عجیب و غریب سکته قلبی در زنان نباشید. البته گفته می‌شود بروز حملات قلبی خاموش در زنان بیشتر است و معمولاً در اولین حمله باعث مرگ آنها خواهد شد. همچنین برخی بیماری‌ها مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان PCOS منحصر به زنان بوده و می‌تواند ریسک بروز این عارضه را در آنها افزایش دهد. باید بدانید زنان پس از یائسگی بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند، این امر به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن است. به منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی در زنان، توصیه شده است زنانی که بالای ۴۰ سال دارند، به طور مرتب با متخصص در ارتباط باشند و چکاپ دوره‌ای را جدی بگیرند.

راه‌های پیشگیری از حمله قلبی

داشتن رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی برای سلامت قلب‌تان، لازم باشد از تمام غذاهای چرب یا حاوی کلسترول پرهیز کنید. بر خلاف باور عموم، چربی‌های اشباع شده و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) البته از نوع «بزرگ و پف‌کرده» در حقیقت برای بدن مفیدند، زیرا منابع طبیعی تأمین انرژی بدن هستند.

شما باید از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، شکر (به خصوص فروکتوز) و چربی‌های ترانس پرهیز کنید، زیرا به افزایش LDL «کوچک» که در تشکیل پلاک‌ها نقش دارد منجر می‌شوند.

- روی غذاهای تازه، ارگانیک و فرآوری نشده تمرکز کنید.

- مصرف روزانه فروکتوز را به کمتر از ۲۵ گرم برسانید. اگر دیابت، فشار خون یا مقاومت انسولینی دارید مصرف فروکتوز را کمتر از ۱۵ گرم در روز نگه دارید.

- از شیرین‌کننده‌های مصنوعی پرهیز کنید.

- گلوتن و سایر مواد آلرژی‌زا را از وعده‌های غذایی‌تان حذف کنید.

علائم حمله قلبی در زنان چیست؟  

- از مواد تخمیرشده‌ی طبیعی مانند لبنیات و از سبزیجات استفاده کنید.

- با خوردن ماهی‌های غیرپرورشیِ چرب، تعادل اُمگا ۳ و اُمگا ۶ را برقرار کنید.

- همیشه آب تمیز و خالص بنوشید.

- چربی اشباع و چربی تک‌سیرنشده‌ی باکیفیت را از حیوانات پرورش یافته در چراگاه طبیعی یا روغن کریل (krill) در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

- پروتئین‌های باکیفیت حیواناتی را مصرف کنید که در مزارع و به طور طبیعی پرورش یافته‌اند.

کاهش خطر سکته قلبی با مصرف آب کافی

یک نکته حائز اهمیت در مورد بیماری‌های قلبی می‌تواند در رابطه با هیدراته بودن بدن باشد. یک مطالعه در دانشگاه لوما لیندار در کالیفرنیا نشان داد، زنانی که بیش از پنج لیوان آب در روز می‌نوشند، به احتمال نصف آن دسته از افرادی که کمتر از دو لیوان آب می‌نوشیدند، دچار حمله قلبی شدند.

جلوگیری از سکته قلبی با ورزش منظم

لازم است به موازات تغذیه‌ی سالم حداقل ۲.۵ ساعت در هفته را به ورزش اختصاص دهید. ما ورزش‌های اینتروالِ با شدت بالا (این تروال: تمریناتی که بین آنها وقفه‌های زمانی منظم وجود دارد) را توصیه می‌کنیم که علاوه بر مزایایی که برای قلب دارند، برای سلامت عمومی و زندگی بهتر به شما کمک می‌کنند.

سیگار؛ عامل اصلی بسیاری از سکته‌های قلبی

سیگار حاوی مواد مضر مختلفی است که به شدت سلامت قسمت‌های مختلف بدن، از جمله قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از جمله شرایط تهدید کننده زندگی که به صورت مستقیم با سیگار کشیدن در ارتباط هستند، شواهد عملی نشان می‌دهند که خطر ابتلاء به مشکلات سلامت جدی در صورت مواجهه منظم با دود سیگار نیز افزایش می‌یابد. اگر سیگار می‌کشید برای بهبود شرایط سلامت خود ترک این عادت مضر را مد نظر قرار دهید تا از سکته قلبی جلوگیری کنید.

کاهش چربی بدن، به ویژه چربی شکم

با افزایش وزن بدن، خطر تشکیل پلاک در شریان‌ها و حمله قلبی نیز افزایش می‌یابد. اضافه وزن با برخی عوامل خطرآفرین کلیدی برای بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، و اشکال بد کلسترول پیوند خورده است.

کاهش فشار خون برای پیشگیری از سکته قلبی

کنترل فشار خون یکی از ساده‌ترین و البته مؤثرترین راه‌های کاهش خطر ابتلاء به سکته قلبی است. این در مورد کسانی که سابقه خانوادگی فشار خون دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

استرس را از خود دور کنید

زمانی که زندگی به ما سخت می‌گیرد می‌تواند به هر چیزی، از فشار خون بالا تا سندرم روده تحریک پذیر منجر شود. ارتباط بین استرس و شرایط قلب ما واقعی است. مطالعات نشان داده‌اند که استرس می‌تواند خطر حملات قلبی و بیماری قلبی را افزایش دهد.

همچنین، استرس می‌تواند به رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن، و مصرف مواد غذایی ناسالم منجر شود که برای قلب مضر هستند. ورزش، یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی، سیگار نکشیدن، حفظ وزن سالم، و حفظ نگرش مثبت از جمله مواردی هستند که می‌توانند به کاهش طبیعی استرس کمک کنند.

کد خبر 573925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.