استرس در دوران بارداری مانع رشد کودک نوپا می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس در دوران بارداری، بر رشد مغز جنین تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری استرس دوران بارداری بر رشد کودکان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، تقریباً ۱۰۰ زن باردار و نوزاد آن‌ها را به مدت ۱۸ ماه مورد ارزیابی قرار دادند. زنان شرکت‌کننده در مطالعه به پرسش‌نامه‌هایی درباره سطح استرس خود در هفته‌های ۲۴ تا ۴۰ بارداری پاسخ دادند و نوزادان آن‌ها نیز در ۱۸ ماهگی تحت بررسی‌های رشد عصبی قرار گرفتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نوزادان متولد شده از زنانی که سطح استرس بالایی دارند، دچار تغییراتی در قسمت‌هایی از مغز خود شده بودند؛ بنابراین این کودکان دچار اختلال فکری شده بودند و بیشتر در کنترل احساسات خود مشکل داشتند. استرس زیاد در دوران بارداری، نه تنها تأثیر منفی بر سلامت مادر دارد، بلکه بر رشد مغز جنین نیز تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

به گفته محققان، تغییر در رشد مغز در زمان‌های بحرانی بارداری می‌تواند تأثیرات طولانی مدتی بر رشد عصبی نوزادان داشته باشد. اینکه سطح استرس زن باردار چگونه بر رشد مغز جنین تأثیر می‌گذارد، مشخص نشده است. توصیه شده است که زنان باردار در دوران بارداری خود خوب استراحت کنند، از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند، یوگا و تمرینات تنفسی انجام دهند و برای کاهش استرس خود با یک دوست صحبت کنند.

کد خبر 573175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.