۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
یکم می؛ روز جهانی خنده

خندیدن وضعیت روانی انسان را بهبود می‌بخشد و عمر او را طولانی‌تر می‌کند. یکم ماه می هر سال به عنوان «روز جهانی خنده» معرفی شده است؛ به این امید که یادآور تکرار این عمل مفید در زندگی روزمره بشر باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه مردم می‌دانند که خندیدن در انسان حس خوبی به وجود می‌آورد؛ اما افراد به‌ندرت از این واقعیت آگاه هستند که خندیدن می‌تواند به‌عنوان ابزاری بسیار ارزشمند برای بهبود رفاه روزمره و سلامت آن‌ها عمل کند. خندیدن، شاید نتواند هیچ دردی را درمان یا مشکلی را حل کند، با این حال می‌تواند به‌طور باور نکردنی در کاهش اثرات آن بر زندگی انسان سهیم باشد. اولین روز ماه می هر سال، به‌عنوان «روز جهانی خنده» معرفی شده است به این امید که مردم با تکرار این عمل در زندگی روزمره، از فشارهای روانی و کاری بر زندگی خود بکاهند و به رفاه دست یابند.

تاریخچه روز جهانی خنده

روز جهانی خنده، همه ساله در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و در نتیجه آن، آگاهی مردم از تبعات مثبت این عمل در کاهش دردها و رنج‌ها و دستیابی به رفاه افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، روز جهانی خنده بهانه‌ای برای قدردانی از هزاران هنرمندی است که به روش‌های مختلف نظیر اجرای نمایش یا نوشتن کتاب‌های خنده‌دار، لبخند را بر لب‌های بشر می‌نشاند.

امروزه مردم در اغلب نقاط دنیا به‌ویژه در شهرهای مهم، روز جهانی خنده را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند و تلاش می‌کنند به هر نحوی، دیگران را بخندانند. مردم لس‌آنجلس آمریکا از یکم ماه می سال ۲۰۰۵، روز جهانی خنده را در کنار یکدیگر جشن گرفته‌اند و از آن زمان، اغلب ساکنان سایر نقاط کره خاکی نیز به بزرگداشت این روز مهم پرداخته‌اند.

بسیاری از مردم سراسر دنیا، در روز جهانی خنده در فضاهای عمومی شهرهای خود نظیر میدان‌ها، پارک‌ها و سالن‌های تئاتر گرد هم می‌آیند تا بهانه خندیدن اطرافیان خود را فراهم آورند و برای لحظاتی هم که شده، آن‌ها را از اضطراب‌های دنیای پرتلاطم اطراف دور نگه دارند. باشگاه‌های خنده نیز نهادهایی متشکل از مردمی هستند که انواعی از برنامه‌های جذاب را برگزار می‌کنند و حتی به اجرای موسیقی یا مسابقات خنده‌دار می‌پردازند تا لبخند را برای مردم حاضر به ارمغان بیاورند.

در مسابقات خنده، برنده کسانی هستند که بدون هیچ مقاومتی و کاملاً طبیعی و بدون تظاهر، به رفتارها و اجراهای بازیگران می‌خندند. اعضا باشگاه‌های خنده طی این روز بسیار مهم، در راهپیمایی‌هایی شرکت می‌کنند و با پوسترها و بنرهایی حاوی شعارهایی نظیر "با خندیدن، صلح را به جهان هدیه دهیم"، "تمام جهان یک خانواده بزرگ است" و "به باشگاه خنده ما بپیوندید تا احساس رهایی کنید"، قهقهه‌زنان در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای خود، مردم را به خندیدن دعوت می‌کنند.

مزایای خندیدن برای سلامت

اگرچه خندیدن به درمان بیماری‌ها و دردها منجر نمی‌شود، اما می‌تواند در تسهیل آن‌ها بسیار اثربخش باشد و شادی دائمی را برای انسان به ارمغان بیاورد که این مؤلفه به سهم خود می‌تواند در کاهش حس دردها و رنج‌ها نقش مهمی ایفا کند. در واقع، خندیدن به ایجاد حس رفاه در افراد کمک می‌کند؛ در آزاد شدن اندورفین که به‌عنوان یک مسکن طبیعی در بدن عمل می‌کند، سهیم است؛ تقویت چشمگیر لنفوسیت تی را در پی دارد که این سلول‌ها به سهم خود در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند؛ سلامت قلب را بهبود می‌بخشد به این صورت که عمل خندیدن به فعالیت بیشتر این ارگان کمک می‌کند و در نتیجه، سلامت آن را در پی دارد. همچنین از طریق ایجاد انقباض و انبساط در عضلات شکم، به تقویت و حتی کوچک شدن آن کمک می‌کند؛ فشار خون را کاهش می‌دهد و در نهایت سطح انتشار هورمون‌های استرس‌زا را از بدن به حداقل می‌رساند.

چگونه می‌توان روز جهانی خنده را جشن گرفت؟

اغلب مردم جهان برای گرامیداشت روز جهانی خنده در یک فضای عمومی گرد هم می‌آیند و به اجرای نمایش‌هایی می‌پردازند که باعث خندیدن همه می‌شود. برخی از مردم به باشگاه‌های خنده می‌پیوندند و به برگزاری رویدادهای مختلفی با یکدیگر در انظار عمومی یا در محیط‌های بسته مانند سالن‌های تئاتر می‌پردازند. اقوام و دوستان نیز با حضور در منازل یکدیگر، با خواندن کتاب‌های طنز، تعریف کردن لطیفه یا اجرای نمایش‌های خنده‌دار، روز جهانی خنده را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند.

درست کردن یک بطری خنده از جالب‌ترین رویدادهایی است که بیشتر خانواده‌ها در روز جهانی خنده، برای خنداندن یکدیگر انجام می‌دهند. در این رویداد، هر یک از اعضا حاضر موظف است روی تکه کاغذی، یک لطیفه بنویسد و آن را در بطری قرار دهد تا هر بار که این افراد گرد هم می‌آیند، یکی از آن‌ها را بخوانند و در کنار یکدیگر شاد باشند.

کد خبر 572107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.