کمی انعطاف‌پذیر باشید، تا موفقیت راهی نیست!

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هرروز با تغییر جدیدی به روی ما گشوده می‌شود. از سوی دیگر خودمان نیز تغییرات مختلفی را در محیط کار، خانه و در کنار دوستان و نزدیکان تجربه می‌کنیم.

‌شاید آخرین تغییری که به شدن روی شما تأثیر گذاشته باشد، همه‌گیری بیماری کرونا طی دو سال گذشته باشد. همچنین ممکن است اولین واکنش شما به این اتفاق غم، ناراحتی و استرس باشد.

موضوع این است که ما نمی‌توانیم دنیا را در دست خود بگیریم و آن را طبق خواسته و سلیقه خودمان پیش ببریم. بنابراین در این شرایط بهترین و مهم‌ترین کاری که باید آن را انجام دهید، انعطاف‌پذیری است. با انجام این کار به ظاهر ساده، خواهید دید که اتفاقات روزمره در خانه، محل کار و دنیای بیرون، تأثیر منفی زیادی روی شما و برنامه‌های کاری‌تان ندارد و شما به‌آرامی مسیر خودتان را پیش می‌گیرید.

این مسئله برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است و به همین دلیل نمی‌توان از کنار آن به‌آسانی گذشت. بنابراین در این صفحه قصد داریم راه‌های مؤثر و مفید برای افزایش انعطاف‌پذیری در برابر اتفاقات مختلف را بررسی کنیم. اگر شما هم به همه اتفاقات روزمره خیلی زود واکنش نشان می‌دهید، در ادامه همراه ما بمانید.

۱) این تغییر چقدر دشوار است؟

در اغلب موارد و زمانی که با تغییری جدید روبرو می‌شوید، شاید تصور کنید که این تغییر خیلی سخت و غیرقابل‌تحمل است. ممکن است در این شرایط استرس و اضطراب به سراغ شما بیاید و احساس کنید که رد شدن از این مانع خیلی سخت است.

بهتر است قبل از هر چیز، این تغییر را تحلیل کنید و اطلاعات مختلفی درباره آن کسب کنید. بعد از آن سعی کنید راه‌های عبور از مشکل را پیدا کنید. همچنین ذهن خود را به این سمت ببرید که چگونه می‌توان این تغییر را قابل‌تحمل و آسان کرد. در بیشتر موارد با تجزیه و تحلیل مشکلات و تغییرات خواهید دید که آن‌قدر هم سخت و غیرقابل‌تحمل نبوده و شما می‌توانید آن را پشت سر بگذارید.

۲) تغییرات بد را تبدیل به شخصیت خودتان نکنید

همه ما در طول روز، ماه و سال با تغییرات و مشکلات مختلفی مواجه می‌شویم. ممکن است در محیط کار با شکستی روبرو شوید و یا اینکه به دلیل درست انجام ندادن یک کار خاص، از طرف همکاران و کارفرمایان تحقیر شوید. اگرچه این اتفاق دردناک است، اما سعی کنید اعتماد به نفس خودتان را از دست ندهید.

همچنین اجازه ندهید که این مشکلات تبدیل به شخصیت و هویت شما شود. ضربه‌های محکم و شکست‌ها روی دردناک و زشت خود را به ما نشان می‌دهند، اما در بلندمدت می‌توانند ما را قوی کنند. بنابراین اجازه ندهید که مشکلات بافت وجودی شما را بگیرند. برای این کار انعطاف‌پذیری بهترین روش است تا به موفقیت برسید و بار مشکلات برای شما کاهش پیدا کند.

۳) اطلاعات خود را درباره تغییرات جدید افزایش دهید

زمانی که با یک تغییر غیرمنتظره روبرو می‌شوید، خواهید دید که یک تفاوت عجیب و بزرگ نسبت به گذشته در روند زندگی شما ایجاد شده است. ممکن است این تغییر باعث شود که اهداف خودتان را متوقف کنید و آن‌ها را ادامه ندهید.

در این شرایط بهترین توصیه این است که شفافیت تغییر را افزایش دهید و اطلاعات کاملی درباره آن کسب کنید. به دست آوردن اطلاعات اساسی درباره یک تغییر کمک می‌کند که آن موضوع قابل‌درک باشد و کمتر از گذشته احساس بدی نسبت به تحمل آن داشته باشیم.

کمی انعطاف‌پذیر باشید، تا موفقیت راهی نیست!

۴) تغییرات جدید را با آرامش بپذیرید!

شاید مهم‌ترین روش برای پذیرش تغییرات جدید و انعطاف‌پذیری در برابر آن‌ها انجام دادن و حرکت به سمت آن‌ها باشد. به‌طور مثال تصور کنید که از صحبت کردن به یک زبان دیگر، احساس خوبی ندارید، اما در عین حال مجبور به این آموزش هستید. در این شرایط بهتر است خیلی سریع خودتان را به دل این کار بزنید و شروع کنید. بعد از مدتی خواهید دید که تغییرات جدید، آن‌قدرها هم که تصور می‌کردید، آزاردهنده نبود.

همچنین تصور کنید که هر از چند گاهی با حجم زیادی از پیام‌های جریمه عوارض جاده‌ای به دلیل پرداخت نکردن به‌موقع آن‌ها روبرو می‌شوید. ممکن است هنوز هم برنامه‌ریزی درستی برای فرار از این مشکل نداشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که انعطاف‌پذیر باشید و هرچه زودتر با پرداخت عوارض بزرگراهی، خودتان را از این تغییر ناخوشایند نجات دهید.

این تمرین در ابتدا کمی سخت به نظر می‌رسد؛ اما بعد از مدتی تبدیل به روش زندگی شما می‌شود و خیلی راحت می‌توانید با تغییرات و مشکلات جدید کنار بیایید، بدون اینکه آن‌ها را آزاردهنده بدانید.

۵) از زاویه دید بالاتر به تغییرات نگاه کنید.

گاهی اوقات تغییرات و اتفاقات جدیدی ناراحت‌کننده‌ای سر راه زندگی ما قرار می‌گیرند و ممکن است آن‌ها را یک فاجعه بزرگ در زندگی بدانیم. بهتر است دیدگاه خودتان را به زندگی وسعت دهید و از کاه کوه نسازید. برای اینکه بتوانید مشکلات را به شکل خوبی پشت سر بگذارید، ابتدا باید آن‌ها را خوب تحلیل کنید و از زاویه دید بالاتری به آن‌ها نگاه کنید.

در این صورت خواهید دید که تغییرات و مشکلات، خیلی وحشتناک نیستند و می‌توانید آن‌ها را تحمل کنید. همچنین با این ترفند به ظاهر ساده، وسعت دید بیشتری نسبت به مشکلات پیدا می‌کنید و از بین بردن آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

۶) تمرین کنید که انعطاف‌پذیر باشید

راه حال نهایی برای افزایش قدرت انعطاف‌پذیری، این است که این قابلیت را تمرین کنید. برای این کار می‌توانید به‌طور روزانه روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. ورزش کنید، کتاب و یا مطالب الهام‌بخش و مفید بخوانید. همچنین می‌توانید برای افزایش قدرت انعطاف‌پذیری در کلاس‌ها و کارگاه‌های تخصصی در این زمینه شرکت کنید.

البته در بسیاری از موارد برای بهره بردن از کلاس‌ها و کارگاه‌های تخصصی و آموزشی در موارد مختلف نیازی به حضور در کلاس فیزیکی ندارید. برای این کار می‌توانید با در اختیار داشتن و خرید یک بسته اینترنت مقرون به‌صرفه و مناسب مانند بسته اینترنت آلفا همراه اول، از کلاس‌های آنلاین مناسب که به‌صورت رایگان برگزار می‌شوند، استفاده کنید.

فراموش نکنید که تمرین روزانه و انجام فعالیت‌هایی برای پرورش روح، ذهن و جسم، راهکار مناسبی برای افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت پیدا کردن در برابر تغییرات جدید در زندگی است. در این صورت ظرفیت روحی شما چندین برابر افزایش پیدا می‌کند و خواهید دید که همه اتفاقات آن‌قدرها هم سخت نیست.

کد خبر 555255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.