۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
نقش خرید در کاهش حس تنهایی

تجربه نشان داده است که خریدکردن، نقش مهمی در کاهش حس تنهایی و تعلق ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب مردم، دستکم در برهه کوتاهی از عمر خود، حس تنهایی را تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد مایل به برقراری ارتباط با دیگران هستند، اما قادر به شکل دادن یک رابطه موفق با آن‌ها نیستند؛ در نتیجه به مراتب بیش از سایر افراد حس تنهایی را در زندگی خود تجربه می‌کنند. انتشار ویروس کرونا، تجربه این حس را در میان افراد بیشتر کرده و درواقع، پاندمی تنهایی را در میان مردم سراسر جهان ترویج داده است. مردم طی این روزهای استرس‌زا، به ماندن در خانه روی آورده و تنها شده‌اند و در نتیجه، مشکلات روانی ناشی از تنهایی نظیر افسردگی و نگرانی در میان آن‌ها ترویج یافته است.

روان‌شناسان بر این باور هستند که "مصرف" و مهم‌تر از آن، "خرید" می‌تواند حس تعلق افراد به یکدیگر را کاهش دهد و در نهایت به حداقل رسیدن حس تنهایی را در میان آنان در پی داشته باشد.

تنهایی چیست؟

تنهایی به تجربه ذهنی ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران اشاره دارد که این مسئله می‌تواند نبود کیفیت کافی در ارتباطات را نیز در بر گیرد به این معنی که، افرادی که در برقراری رابطه با دیگران خیلی موفق عمل نمی‌کنند و نمی‌توانند حس صمیمیت را به وجود آورند، تنها به حساب می‌آیند. در این راستا، تفاوت قابل توجهی میان تنهایی و انزوای اجتماعی هدفمند وجود دارد. در بحث تنهایی، فرد ممکن است در میان افراد زیادی زندگی کند و دوستان بسیاری داشته باشد، با این حال همیشه حس تنهایی را تجربه کند. این در حالی است که انزوای اجتماعی هدفمند زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با رضایت شخصی، از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب می‌کند و از این وضعیت نیز، نهایت رضایت را دارد.

مصرف جبرانی

مصرف جبرانی به اتخاذ رفتارهای مصرفی برای جبران کمبودهای روانی اشاره دارد. در واقع، افراد به استفاده بیشتر از محصولات روی می‌آورند تا از این طریق، نیازهای روانی خود را برآورده کنند و حس تعلق به دیگران را کاهش دهند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است هیچ علاقه‌ای به خرید یک محصول خاص نداشته باشد اما صرفاً برای پذیرفته شدن توسط سایران و نشان دادن جنبه‌های مشترک بین دو طرف، به خرید آن محصول بپردازد. در این وضعیت، مصرف جبرانی اتفاق افتاده است که نتیجه آن می‌تواند بی‌اثر یا مثبت باشد و در وضعیت بد، به لطمه‌های زیادی برای فرد تنها نیز منجر شود. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است صرفاً برای جلب توجه دیگران و رهایی از تنهایی به مصرف مواد مخدر روی آورد که در این صورت لطمه‌های جبران‌ناپذیری را تجربه کند، حال آن‌که فرد دیگری برای جلب رضایت دیگران نسبت به خود ممکن است به انجام کارهای خیر و کمک به دیگران مبادرت بورزد.

بهره‌گیری از فرآیند خرید و مصرف محصولات برای کاهش حس تنهایی

گاهی خرید محصولات می‌تواند به برقراری ارتباط غیرمستقیم یا نمادین بین فرد تنها و دیگران منجر شود. به عنوان مثال، خرید وسایل دست دوم (مانند یک کتاب، بازی یا ساعت مچی) یا خریدن محصولاتی که یادآور خاطرات قدیمی است، می‌تواند به ایجاد ارتباط میان افراد با دیگران منجر شود.

خرید سایر محصولات می‌تواند به کاهش مستقیم تنهایی در میان افراد منجر شود چرا که به عنوان یک محرک ارتباط اجتماعی عمل می‌کند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد تنها، مایل به برقراری ارتباطات عاطفی با برندها یا محصولات انسان‌نما (یعنی محصولاتی با بیشترین خصوصیات شبیه به انسان‌ها) هستند و از طریق خرید این‌گونه محصولات، می‌کوشند تجربه حس تنهایی را در خود به حداقل برسانند.

در واقع، تحقیقات حاکی است که افراد تنها در مقایسه با سایرین، بیشتر مایل به خرید محصولاتی هستند که بیشترین وجه مشترک را با انسان‌ها دارد که از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به محصولات شرکت شوینده مستر کلین، بیمه گایکو و شکلات‌های ام اند ام اشاره کرد.

بدون شک، این اقدامات یعنی انجام خرید محصولات شبه‌انسانی می‌تواند تبعات منفی زیادی را در پی داشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد با خرید این گونه محصولات، حس تنهایی را در خود به حداقل می‌رسانند و همین امر باعث می‌شود باقی عمر خود را در تنهایی به سر ببرند. در واقع، این افراد تنهایی مادی را به برقراری عاطفی ترجیح می‌دهند و همین امر می‌تواند به طور دائم، اثراتی منفی بر شادی و رفاه افراد به جا بگذارد و آن‌ها را برای همیشه به اتخاذ انزوای اجتماعی نیز سوق دهد.

کد خبر 569053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.