۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
طعم تلخ شکلات؛ حافظ سلامتی

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۸۰درصد شکلات تلخ از دانه‌های کاکائو تشکیل می‌شود؛ بنابراین طعم تلخی دارد و بیشترین اثرات مثبت بر سلامتی افراد که به شکلات نسبت می‌دهند را دارا است .

زینب مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه درخت کاکائو نخستین بار در آمریکای‌جنوبی توسط مایاها پرورش داده شد، اظهار کرد: مایاها شکلات را به صورت نوشیدنی که از ترکیب آب‌جوش، کاکائو، دارچین و فلفل بود استفاده می‌کردند و به آن عنوان غذای خدایان را داده بودند. پس از مایاها کرستیف کلمب گیاه کاکائو را به اروپا برد و این گیاه در اروپا شناخته شد، اما به دلیل شرایط سخت پرورش درخت کاکائو مانند دما و رطوبت بالا در اوایل ورود به اروپا تا حدودی نادیده گرفته شد.

وی در خصوص ترکیبات کاکائو گفت: این ماده عمدتاً از چربی، کربوهیدارت، پروتئین، پلی فنول‌ها و سایر مواد زیستی فعال تشکیل شده است. یکی از ترکیبات اصلی کاکائو اسیدهای چرب اشباع است که حدود ۵۰ تا ۵۸ درصد آن را تشکیل می‌دهد و در انواع مختلفی مانند شکلات‌های مغزدار، شیری، سفید و تلخ که مهم‌ترین آن‌ها است تهیه می‌شود و در شکلات‌هایی که با ترکیب شیر تهیه می‌شود اسید چرب CLA وجود دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره شکلات تلخ تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد شکلات تلخ از دانه‌های کاکائو تشکیل می‌شود؛ بنابراین طعم تلخی دارد و بیشترین اثرات مثبت بر سلامتی افراد که به شکلات نسبت می‌دهند را دارا است.

مختاری با اشاره به اینکه ماده اصلی شکلات از میوه کاکائو است، مطرح کرد: برای تهیه کاکائو مراحلی شامل تخمیر، خشک، برشته و خرد کردن دانه‌ها باید انجام شود و این پروسه سه الی ۹ روز به طول می‌انجامد.

کد خبر 571022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.