تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو

روز چهاردهم اسفندماه در جلسه علنی مجلس با واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور موافقت شد. پس‌ از آن بسیاری از کارشناسان در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی و خودروهای خارجی موجود در ایران وارد بحث شدند.

همچنین بسیاری از مردم از خرید خودرو دست‌کشیده و منتظر نشستند تا بازار خودرو از تب‌وتاب بیفتد!

در همین مدت‌زمان قیمت خودروی داخلی افزایش پیدا کرد که عمده دلیل اصلی آن ورود به سال جدید و افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور بود. با این وجود برای بسیاری از خوانندگان این متن بررسی و پیش‌بینی تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو دارای اهمیت است.

تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو داخلی

مطمئناً واردات خودرو بر قیمت خودروهای خارجی و داخلی تأثیرگذار خواهد بود؛ در واقع می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد با وارد کردن ۷۰ هزار خودرو خارجی دچار تغییر شود.

اگر قیمت روز خودرو را پس از انتشار خبر واردات خودرو به کشور بررسی کرده باشید ممکن است افزایش قیمت خودرو برایتان تعجب برانگیز باشد و در انتظار کاهش قیمت‌ها پس از واردات خودرو باشید. اما متأسفانه باید گفت که برخلاف نظر بسیاری از افراد برخی از کارشناسان خودرو پیش‌بینی می‌کنند که واردات خودروی خارجی تأثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد گذاشت! چراکه به این صورت رقابتی میان تولیدکنندگان خودرو داخلی ایجاد نمی‌شود. در واقع عموم مردم جامعه توانایی خرید خودروهای لوکس را ندارند اما با این‌وجود عمده خودروهای وارداتی شامل خودروهای لوکس با قیمت‌های گران هستند.

در این سال‌ها با وجود تحریم‌ها و به دنبال آن تورم ایجاد شده قیمت خودرو داخلی با افزایش غیرقابل باوری مواجه شده و همین مسئله در قیمت خودروی خارجی نیز تأثیرگذار است. علاوه برآن به محض ورود خودرو خارجی به ایران قیمت آن دچار شوک قیمتی شده و گاهاً در بازار آزاد تا چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد. بنابراین امکان خریداری این خودروها تنها برای قشر مرفه جامعه فراهم است و با این وجود نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت خودرو کارخانه داشت!

از طرف دیگر برخی از کارشناسان با این نظریه مخالف هستند چراکه در سال‌های گذشته نیز واردات خودرو خارجی باعث کاهش قیمت خودروهای ایرانی شده بود. بنابراین برخی از کارشناسان اذعان دارند که با واردات خودرو، قیمت خودرو بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو خارجی

در طرح واردات ۷۰ هزار خودروی خارجی اقلام موجود شامل ۵۰ هزار خودروی سواری و ۲۰ هزار خودروی سنگین هستند. هنوز مشخص نیست که این خودروها از چه کشورهایی به ایران وارد می‌شوند اما مطمئناً تأثیر مستقیمی در کاهش قیمت خودروهای خارجی خواهند داشت. در مواقع ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا قیمت خودروهای خارجی موجود در ایران بدون هیچ‌گونه محاسبه‌ای دچار افزایش چندین برابری شوند. بنابراین با واردات خودرو می‌توان امیدوار بود که حباب ایجاد شده در بازار خرید و فروش خودروهای خارجی از بین برود و به این ترتیب قیمت خودرو کارکرده خارجی کاهش پیدا کند.

البته با توجه به اینکه واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ محدود خواهد بود کاهش قیمت‌ها نیز از حد مشخصی فراتر نمی‌رود اما اگر واردات خودرو به طور کامل آزادسازی شود و برحسب تقاضای موجود در کشور انجام گیرد قیمت خودروهای خارجی در بازار به انسجام می‌رسد و علاوه برآن رقابتی بین خودروسازان داخلی و خارجی ایجاد می‌شود. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که علاوه‌بر قیمت، واردات خودرو تأثیر مثبتی در کیفیت خودروهای داخلی نیز ایجاد کند. البته در این مورد بهتر است مراقب باشیم که از آن لب بام نیفتیم! در واقع براساس علم اقتصاد اگر واردات بیشتر از صادرات شود میزان تورم افزایش پیدا می‌کند و افزایش تورم یعنی افزایش چند برابری قیمت‌ها.

در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو خارجی باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که در بازار آزاد قیمت‌گذاری روی خودروهای کارکرده خارجی بدون هیچ‌گونه نظارتی انجام می‌شود و نمی‌توان متر و معیاری برای محاسبه قیمت در نظر گرفت! بنابراین اگر پس از واردات خودرو خارجی در تعیین قیمت این محصولات نظارت درستی انجام نشود شوک قیمتی ایجاد شده نه تنها باعث کاهش قیمت خودروهای کارکرده خارجی نمی‌شود که ممکن است باعث افزایش قیمت آن نیز بشود. در واقع در پیش‌بینی قیمت خودرو نمی‌توان کاملاً خوشبین یا بدبین بود و بهتر است تمامی جوانب را بررسی کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم.

عوامل تأثیرگذار در قیمت خودرو

تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو

در بررسی تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو باید نرخ تورم موجود در کشور را نیز در نظر داشته باشیم. در واقع دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران افزایش نرخ تورم است نه جلوگیری از واردات خودروی خارجی! اگر قصد مقایسه داشته باشیم در سال ۱۳۹۷ نرخ تورم حدود ۲۶.۹ درصد بود و قیمت خودروی پراید حدود ۴۷ میلیون تومان. اما در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم به حدود ۴۰.۲ درصد رسید و قیمت خودروی پراید به حدود ۱۹۰ میلیون تومان!

در سال جدید نیز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله افزایش قیمت خودروی سواری بوده‌ایم. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در ماه‌های آینده قیمت خودرو کارخانه و به دنبال آن قیمت خودرو در بازار آزاد دچار افزایش شود. به همین دلیل تأثیر واردات خودرو بر قیمت نهایی خودرو نسبتاً ناچیز خواهد بود.

اما بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر برجام به نتیجه برسد خودروسازان می‌توانند قطعات و مواد اولیه مورد نیاز را با قیمت پایین‌تری تهیه کنند و خودروهای داخلی را با قیمت‌هایی مناسب‌تر و کیفیتی بالاتر به دست مصرف‌کنندگان برسانند. علاوه بر آن با به نتیجه رسیدن برجام برخی یا تمامی تحریم‌های ایجاد شده از بین می‌روند و به مرور زمان نرخ تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو داخلی و خارجی نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید. اما چیزی‌که مسلم است این است که اگر متقاضیان قادر به انتخاب بین خودروی داخلی و خارجی باشند رقابت تنگاتنگی در میان خودروسازان داخلی ایجاد می‌شود و به همین ترتیب می‌توان به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی خوشبین بود.

در انتها توصیه می‌کنیم تا برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با قیمت روز خودرو، مشخصات خودروهای داخلی و خارجی، قیمت لوازم یدکی خودرو و کسب اطلاعات در رابطه با اخبار خودرو از سایت Car.ir دیدن نمائید. این سایت به عنوان مرجع اطلاعات و قیمت خودرو در ایران شناخته می‌شود چراکه اطلاعات موجود در Car.ir به‌صورت روزانه به‌روز می‌شود تا اطلاعات دقیقی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. بنابراین می‌توانید در این سایت قیمت خودروهای مورد نظر خود را مشاهده کنید، خودروهای موجود در ایران را در رنج قیمتی مورد نظر بررسی کرده و در رابطه با مشخصات آن‌ها اطلاعات کامل و دقیقی به دست آورید.

کد خبر 569083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.