مصرف سدیم زیاد، خطر بروز چه بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد؟

مصرف سدیم بیش از حد خطر ابتلا به فشار خون بالا، نارسایی قلبی، سکته مغزی و سکته قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سدیم یا نمک، بخش جداناپذیر رژیم غذایی روزانه افراد بوده و مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم از آن، برای عملکردهای مختلف بدن ضروری است. متخصصان اعلام کرده‌اند که مصرف بیش از حد سدیم، می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بزرگسالان باید روزانه کمتر از یک قاشق چای‌خوری سدیم مصرف کنند. در حالی که سدیم یک ماده مغذی ضروری برای بدن است و به متعادل کردن سطح مایعات، بهبود عملکرد عصب و ماهیچه کمک می‌کند، مصرف بیش از حد از آن می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر بدن داشته باشد؛ بنابراین کاهش مصرف نمک خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی بیماری‌هایی می‌پردازیم که مصرف سدیم خطر ابتلاء به آن‌ها را افزایش می‌دهد:

فشار خون بالا

مصرف سدیم بیش از حد باعث افزایش خطر ابتلاء به فشار خون بالا می‌شود. مصرف زیاد سدیم یا نمک باعث می‌شود حجم بیشتری از خون در رگ‌های خونی جریان پیدا کند؛ این اتفاق فشار بر رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد، در این صورت قلب مجبور است برای پمپاژ کردن خون به قسمت‌های مختلف بدن سخت‌تر کار کند؛ بنابراین فشار خون افزایش پیدا می‌کند. معمولاً فشار خون بالا بدون علامت پدیدار می‌شود، به همین دلیل به آن قاتل خاموش گفته می‌شود.

نارسایی قلبی

گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری مصرف سدیم بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۸۰۶ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی را مورد ارزیابی قرار دادند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه به طور میانگین روزانه ۲۲۱۷ میلی‌گرم نمک مصرف می‌کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کاهش مصرف سدیم به بهبود علائم بیماری نارسایی قلبی مانند تورم، خستگی و سرفه کمک شایانی می‌کند.

سکته مغزی

مصرف نمک زیاد خطر ابتلاء به سکته مغزی و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به بخشی از مغز قطع یا محدود می‌شود و بافت‌های مغز اکسیژن و مواد مغذی ضروری را دریافت نمی‌کنند. مصرف غذاهای سرشار از سدیم باعث افزایش میزان خون در رگ‌ها، افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش خطر ابتلاء به سکته مغزی می‌شود.

سکته قلبی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که مصرف غذاهای سرشار از سدیم، به ویژه فست‌فودها، خطر ابتلاء به فشار خون بالا، سکته مغزی و سکته قلبی را افزایش می‌دهد. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً ۵۰۰ هزار مرگ‌ومیر در هر سال به دلیل فشار خون بالا ناشی از مصرف بیش از حد سدیم رخ می‌دهد. مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود و آسیب قابل توجهی به رگ‌های خونی وارد می‌کند، در این صورت خطر لخته شدن خون و ابتلاء به سکته قلبی افزایش پیدا می‌کند.

اقدامات لازم برای کاهش مصرف سدیم

به منظور کاهش مصرف سدیم روزانه، از مصرف غذاهای فرآوری شده دوری کنید. توصیه شده است که سبزیجات، میوه‌ها و غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید. همچنین، قبل از خرید محصولات غذایی، برچسب روی آن‌ها را بخوانید و مواد غذایی مصرف کنید که کمترین میزان سدیم را داشته باشد. متخصصان معتقدند که پرخوری باعث افزایش مصرف سدیم و خطرات مرتبط با آن می‌شود.

کد خبر 567226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.